נדחתה הצעה להעביר זמנית את פסולת חיריה לאתר בלתי פעיל ליד דימונה

חברה צרפתית תטפל בנזקים סביבתיים של פסולת רעילה באתר רמת חובב

המשרד לאיכות הסביבה דחה את בקשתן של עיריית דימונה והמועצה האיזורית רמת נגב, להפעיל את אתר הפסולת האיזורי שליד דימונה כאתר פסולת ארצי זמני, עד למציאת פתרון קבע לפסולת שתפונה מאתר חיריה. העירייה והמועצה האיזורית ביקשו להפעיל את אתר הפסולת על בסיס כלכלי, תוך גביית דמי טיפול בגין האשפה שתובא לאתר.

אתר הפסולת האיזורי, המצוי בקירבת מסילת הרכבת מבאר שבע לדימונה, מסוגל, לדברי ראש מועצת רמת נגב, שמואל ריפמן, לקלוט מדי יום 1,000 טון אשפה. האתר נסגר לפני כשנה וחצי בהוראת בית משפט השלום בקרית גת, לאחר שעיריית דימונה וראש העירייה, גבי ללוש, הורשעו בהפעלת האתר בניגוד לחוק וגרימת זיהומים קשים.

לדברי מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, נחמה רונן, בקשת עיריית דימונה והמועצה האיזורית נדחו על הסף, שכן הנהלת המשרד אינה רואה אתר זה כאלטרנטיבה לאתר דודאים בעניין הפסולת של חיריה. לדבריה, מועצת רמת נגב פועלת כדי להכשיל את התוכנית להפעלת אתר דודאים, ואין כל כוונה במשרד לאיכות הסביבה להפעיל אתרי פסולת איזוריים, קיימים או סגורים, על מנת לקלוט את פסולת חיריה.

החברה לשירותי איכות הסביבה, המפעילה את אתר הפסולת הרעילה ברמת חובב, חתמה על הסכם חברת G.R.S הצרפתית, לטיפול בקרקעות ובשטחים המזוהמים בחומרים כימיים מסוכנים, בהיקף של מיליוני דולרים.

החברה הצרפתית ביצעה באחרונה עבודה של ניקוי קרקעות בהן הוטמנו פחם ופסולת מתחנות הכוח של חברת החשמל. ההסכם לניקוי הקרקע באתר הפסולת ברמת חובב נחתם בעקבות דו"חות חמורים שהוגשו למשרד לאיכות הסביבה ולחברה לשירותי איכות הסביבה, בדבר הסכנות החמורות הכרוכות בהזנחת הטיפול בחומרים מסוכנים באתר.

חומרים מסוכנים בהיקף אלפי טונות, שהוטמנו בקרקע, גורמים לזיהום מצטבר במשך השנים, העלול לפגוע גם במי התהום באיזור. בישראל מיוצרים מדי שנה כ-100 אלף טונות פסולת רעילה, על ידי כ-7,000 גופים שונים.

חברת גז טכנולוגיות או.בי, מיסודה של החברה האמריקנית BOC GASES וחברת מפעלי חמצן וארגון מהרצליה, הקימו במשותף ברמת חובב מרכז ארצי לאחסון גזים מיוחדים. המרכז הוקם בהשקעה של 1.5 מיליון דולר, על שטח של שמונה דונם.

מרכז הגזים המיוחדים מיועד לתעשיית האלקטרוניקה והמוליכים למחצה. לדברי מנהל המרכז, גבי ביטון, מרכז האחסון תוכנן על פי מרכזים אזוריים שהוקמו בשנים האחרונות בארה"ב. זאת, בעקבות תקנות האוסרות על מפעלים, המשתמשים בגזים מיוחדים וממוקמים באזורים מאוכלסים, לאחסן בחצרות המפעלים את הגזים. «מאת גדי גולן «נדחתה הצעה להעביר זמנית את פסולת חיריה לאתר בלתי פעיל ליד דימונה «חברה צרפתית תטפל בנזקים סביבתיים של פסולת רעילה באתר רמת חובב