ניוז קורפ ואקוסטאר הקימו מיזם לשידורי טלוויזיה בלוויין בארה"ב

המיזם, המאיים על שידורי הכבלים בארה"ב, יוכל לשדר 500 ערוצים בטכנולוגיה דיגיטלית. מרדוק: "המטרה - קליטת אותות לוויין בכל בית בארה"ב ובעולם"

במהלך העשוי לשנות את פני שידורי הטלוויזיה בארה"ב הודיעו אתמול (ב') חברת ניוז קורפ. של רפורט מרדוק, ושותפתה חברת הטלפונים MCI, על רכישת %50 מחברת שידור באמצעות לוויין בטכנולוגיה דיגיטלית מקולורדו, אקוסטאר קומיוניקיישן, תמורת מיליארד דולר במזומן ובנכסים.

למעשה, מדובר בהקמת מיזם משותף לשלוש החברות: ניוז קורפ ו-MCI יעבירו לחברת אקוסטאר נכסים של אמריקן סקאי ברודקאטינג, חברת שידורי הלוויין שהן הקימו בארה"ב במתכונת חברת בריטיש סקאי ברודקאסטינג (בי.סקאי.בי) בבריטניה. הבעלות על המיזם תהיה של אקוסטאר (%50), ניוז קורפ (%40) ו-10%0 MCI).

אמריקן סקאי ברודקאסטינג (איי.סקאי בי.) עמדה לשדר באמצעות לוויין שידורי טלוויזיה דיגיטליים של כ-200 ערוצים שונים לבית הצופה-המנוי בארה"ב. כעת יוכלו איי. סקאי בי. ואקוסטאר להציע באמצעות המיזם המשותף שלהן 500 ערוצי טלוויזיה ויותר, כולל שירותי מידע וערוצי קניות ביתיים, למרבית בתי האב בארה"ב.

שלוש החברות ישקיעו יחדיו 2.5 מיליארד דולר ב-18 החודשים הקרובים בהקמת התשתית הדרושה לשידורי הלוויין הדיגיטליים שלהן, כולל הצבת לווייני שידור בחלל. "מטרת המיזם היא להפוך את קופסת קליטת אותות הלוויין המוצבת על מקלט הטלוויזיה לקופסה הסטנדרטית בכל בית אב בארה"ב וברחבי העולם", אמר אתמול רופרט מרדוק במסיבת עתונאים בלוס אנג'לס.

המיזם, שייקרא סקאי, צפוי להעמיד את חברות הכבלים בארה"ב בפני התחרות קשה חדשה. חברות שידורי הכבלים בארה"ב כורעות כעת תחת לחצי אנליסטים בוול סטריט, המתרעמים על הירידה ברווחיותן. חברת הכבלים טלקומיוניקיישנס, הגדולה בארה"ב, איבדה, למשל, 70,000 מנויים ברבעון האחרון של 96'. חברה גדולה אחרת, כייבל ויז'ן, הודיעה (גלובס, אתמול) על מכירת רשתות מנויים רחוקות שלה, כדי לצמצם הוצאותיה.

ההכרזה על המיזם החדש נעשתה בוועידת ההשקעות של חברת ניוז קורפ האוסטרלית- בינלאומית באתר הצילומים של החברה הבת שלה, פוקס המאה ה-20, בלוס אנג'לס. הנכסים שיועברו על ידי סקאי האמריקנית למיזם החדש יכללו לווייני שידור ותדרי שידור.

אקוסטאר כבר החתימה 430,000 מנויים ויותר לשירות השידור הדיגיטלי שלה, שנחנך במארס 96'. החברה פועלת מהעיר אנגלווד בקולורדו, ונכסיה החשובים הם תדרי שידור ושני לוויינים. היא צברה תדרים לשידורי לוויין עוד כשהיה קשה ואף בלתי אפשרי להשיגם לפני שנים.

שתי חברות שידורי הכבלים הגדולות ביותר בארה"ב, טלקומיוניקיישנס וקומקאסט, משרתות כיום 65 מיליון בתי אב בארה"ב. מיזם סקאי מתכנן להגיע ל-30 מיליוני בתי אב בארה"ב עד שנת 2002, ולהשיג בתוך כך תזרים מזומנים (רווח לפני מס, הוצאות חד פעמיות, פחת ובלאי) של מיליארד דולר בשנה.

בארה"ב פועלות כיום שתי חברות המציעות שידורי טלוויזיה באמצעות לוויין בטכנולוגיה דיגיטלית, המאפשרת דחיסת מאות ערוצי שידור לקופסת קליטת אותות השידור: דירקטי.וי. ופריימסטאר. לשתיהן יש כיום כמה מיליוני מנויים, אך לחברת סקאי האמריקנית תהיה גישה גם לתחנות טלוויזיה מקומיות. יתרון נוסף שלה טמון בכך שהיא תיהנה מ"כלכלת גודל", כלומר תוכל להציע למנוייה תעריפים ש"ישברו את השוק".

אמריקן סקאי סרודקאסטינג הוקמה ב-96' על ידי ניוז קורפ ו-MCI, אחרי שהאחרונה רכשה את ערוץ השידור החשוב האחרון שנשאר על גבי לוויין בארה"ב, תמורת 682.5 מיליון דולר. MCI עומדת להתמזג עם בריטיש טלקום הבריטית, על פי עיסקת ענק שנחתמה בשנה שעברה, בהיקף 13 מיליארד דולר.

בראש המיזם המשותף (סקאי) יעמוד מנכ"ל אקוסטאר, צ'ארלס ארגן, הפעיל בעסקי לוויינים כבר 25 שנים. יו"ר המיזם יהיה רופרט מרדוק. «בלומברג, לוס אנג'לס «ניוז קורפ ואקוסטאר הקימו מיזם לשידורי טלוויזיה בלוויין בארה"ב «המיזם, המאיים על שידורי הכבלים בארה"ב, יוכל לשדר 500 ערוצים בטכנולוגיה דיגיטלית. מרדוק: "המטרה - קליטת אותות לוויין בכל בית בארה"ב ובעולם"