סין משקיעה בטבע

מחוז יונאן בסין מתכוון להפוך מאיזור גידול הטבק של המדינה לאיזור גידול הפרחים

מחוז יונאן בסין, איזור הטבק של המדינה, עומד בפני שינוי ורוצה להפוך לאיזור אחר לחלוטין - איזור הפרחים של סין. המחוז, בדרום-מערב סין, מייצר 800 אלף טון של טבק ומפיק יותר מ-380 מיליארד סיגריות מדי שנה. כלכלת המחוז מסתמכת על ההכנסה משוק הסיגריות, התורמת %70 לתקציב השנתי והופכת את המחוז לבעל אחד המשקים המצליחים ביותר במערב סין.

למרות זאת, ראשי המחוז יודעים שזה לא יוכל להימשך לתמיד. כדי להתמודד עם הירידה הצפויה בהיקף המעשנים, הכרוכה בעלייה ברמת החיים, מתכננת יונאן לבנות אלטרנטיבה כלכלית - תעשיית היי-טק ביולוגית, שתכלול גננות, ביוטכנולוגיה, ייצור ועיבוד מזון, תרופות טבעיות וייעור.

הממשלה עיבדה תוכנית השקעות בהיקף של 1.21 מיליארד דולר, לטיפוח עסקים שיוכלו להרחיב את מקורות הצמחיה הטבעיים של יונאן. הפרובינציה מתגאה ביותר מ-18 אלף סוגי צמחים - המגוון הרחב ביותר בסין.

עד שנת 2000, צפויות ההשקעות הראשונות בעסקים אלו להניב יותר ממיליארד דולר. ערך התפוקה החקלאית של יונאן בשנה שעברה הגיע ל-34.7 מיליארד רנמינבי, המטבע שהחליף את היואן, %23 מהסך הכל של הפרובינציה.

ההכנסות מהתחום הביולוגי יתווספו להכנסה הקיימת מחקלאות וצפויות להגביר בסין את השימוש בטכנולוגיה לטיפול במקורות טבעיים.

התוכנית מיועדת גם לעזור לפתרון חוסר השוויון בחלוקת ההכנסות ביונאן. תעשיית הטבק תרמה %10 מהצמיחה השנתית הכלכלית בשנות ה-90, אולם לא השכילה לבזר את העושר. יותר מ-7 מיליון אנשים באזורים ההרריים מוגדרים על ידי ממשלת סין כעניים, כשקו העוני הוצב ברמת הכנסה שנתית של מתחת ל500 רנמינבי.

אחת התקוות טמונה באגוזי מאקאדמיה. הממשלה משקיעה סכום של 46.4 מיליון רנמינבי בגידול זן זה של אגוזים, הנמכרים במחיר כפול לעומת אגוזי הקאשיו, במטרה להביא למכירות בהיקף של 747 מיליון רנמינבי במהלך 20 השנה הבאות. יש גם תוכניות להגדיל את ההפקה המקומית של חלב וולנאט, משקה בריאות חלופי בסין, על ידי הרחבת תפוקת הייצור המקומי מ-5,000 טון בשנה ל-50 אלף טון, עם מכירות המוערכות ב-520 מיליון רנמינבי.

אולם התחום המגוון ביותר הוא הגננות. כפר דונאן במחוז התפתח למרכז המסחר בפרחים הגדול ביותר בדרום-מערב סין, המטפל ביותר מ-4 מיליון פרחים ביום. ממשלת המחוז, בהשקעה משותפת עם חברה טייוואנית, מקווה להפוך את יונאן ליצרן העיקרי בסין של אורכידיאות, בהשקיעה 100 מיליון רנמינבי בהקמת חממות.

המכשול העיקרי לצמיחת תעשיית הפרחים הוא התעבורה. משלוחי האוויר מהפרובינציה התפתחו מאוד בשנים האחרונות, אולם המגדלים אומרים ששירותי האוויר, החיוניים ליצוא פרחים, עדיין לא אמינים דיים. יונאן גם מתכוונת למשוך משקיעים זרים. למשקיעים בתעשיות אלו יציעו פטור ממס לשנתיים ועוד שלוש שנים עם מס מופחת ב-%50, בנוסף לאפשרות קבלת הלוואות מועדפות מבנקים מקומיים. « «סין משקיעה בטבע «מחוז יונאן בסין מתכוון להפוך מאיזור גידול הטבק של המדינה לאיזור גידול הפרחים