סלבין: העלאת ריבית תגרום נזקים קשים למשק, כולל גידול נוסף באבטלה

"אי אפשר יהיה לקצץ בתקציב 98' ללא פגיעה בביטחון, בריאות, חינוך וקיצבאות"

"תקציבי הביטחון, הבריאות, החינוך וקיצבאות הביטוח הלאומי מהווים יותר ממחצית התקציב, וברור שאי אפשר יהיה לבצע את הקיצוץ הנדרש בסך 2.3 מיליארד שקל בתקציב המדינה בלי לגעת בתקציבים אלה". כך אמר היום (ה') מנכ"ל משרד האוצר, שמואל סלבין.

מנכ"ל האוצר מעריך, כי ב-97' יצמח המשק בפחות מ-%2.5. זאת לנוכח הנתונים על ביצועי המשק במחצית הראשונה של השנה. "אמנם זה לא נחשב מיתון בהגדרות בינלאומיות, אולם גידול של %0 בתוצר לנפש, זה בהחלט האטה חריפה", אמר סלבין.

סלבין קרא לבנק ישראל להימנע החודש מהעלאת ריבית, בגלל ההאטה והגידול באבטלה. "העלאת ריבית רק תגביר את תיסוף השקל ותגרום נזקים קשים למשק. ריבית גבוהה מדי תגביר את יבוא ההון, תפגע בריווחיות הייצוא, תביא לסגירת קווי ייצור ותגרום לגידול נוסף באבטלה", אמר סלבין.

מנכ"ל האוצר אמר עוד, כי הוא מתנגד לפיחות חד-פעמי יזום, שיגרום להאצת האינפלציה. "אבל יש להגיע לאיזון בשווקים הפיננסיים באמצעות הריבית. זה מה שמעניין אותי", אמר סלבין.

שר האוצר, יעקב נאמן, וראשי משרדו יציגו מחר לראש הממשלה, בנימין נתניהו, את ההצעות לקיצוצים בתקציביהם של כל משרדי הממשלה, ויבקשו הנחיות שיאפשרו המשך גיבושה של תוכנית הקיצוצים.

בניגוד לשני הקיצוצים האחרונים בתקציב 97', הקיצוץ בתקציב 98' לא יהיה בשיעור אחיד בכל המשרדים. מעריכים כי הקיצוץ בתקציבי הביטחון, הבריאות והחינוך יהיה בשיעור קטן יותר, נוכח התנגדותם של השרים יצחק מרדכי, זבולון המר, ויהושע מצא לכל קיצוץ. עוד נודע, כי האוצר לא יסתפק הפעם בקביעת מסגרת הקיצוץ לכל משרד, ויגיש לממשלה תוכנית מפורטת באלו סעיפים לקצץ בכל משרד. תוכנית האוצר כוללת גם שורה ארוכה של צעדים לייעול המגזר הציבורי ולצמצום מספר העובדים. כן תכלול התוכנית ביטול כפילויות וסגירת יחידות בלתי חיוניות במשרדי הממשלה.

תוכנית האוצר תכלול גם קיצוץ בקיצבאות הביטוח הלאומי, ואולם התוכנית המפורטת בעניין זה תושלם רק לאחר אישורו של ראש הממשלה. באוצר נבחנות שתי חלופות: הראשונה - מיסוי קיצבאות ילדים וזיקנה. השנייה - תשלום קיצבאות לפי מבחני הכנסה.

(ר' "גלובס הערב", עמ' 49) «מאת זאב קליין «סלבין: העלאת ריבית תגרום נזקים קשים למשק, כולל גידול נוסף באבטלה «"אי אפשר יהיה לקצץ בתקציב 98' ללא פגיעה בביטחון, בריאות, חינוך וקיצבאות"