ערוץ הקניות - פיטורים קיצוצים והפסדים

שני מנכ"לי הערוץ התפטרו * הערכות: אורן ז'ורבין ינהל את הערוץ * הנהלת הערוץ ביקשה הקלות ממועצת הכבלים

אווירה קשה והפסדים מתמשכים בערוץ הקניות. לאחר קיצוצים גדולים בכוח האדם, המשך הירידה בהיקף המכירות, מתפטרים שני מנכ"לי הערוץ, מאיר סולטן וטוביה סער.

סער, ששימש מנכ"ל משותף לנושאי הפקה ושידור, הודיע על התפטרותו לפני כחודשיים, ונמצא כבר בחופשה. סולטן יעזוב את הערוץ, ככל הנראה, בימים הקרובים.

במהלך החודשים האחרונים קוצצה מצבת כוח האדם בערוץ בכ-%40, עם פיטורי אחראי שירות, קניינים ועובדי הנהלת חשבונות. מדובר בקיצוץ מסיבי של כ-25 איש, אשר פגע בתשתית השירות של הערוץ.

סולטן מונה כמנכ"ל בתחילת דצמבר 97', לאחר השתלטותה של קבוצת דחף על הערוץ. היום אמרו בענף כי התפטרותו היתה רק שאלה של זמן. מקורבים לערוץ טוענים שבפועל מנהל את הערוץ אורן ז'ורבין, מבעלי דחף. לדבריהם, ז'ורבין מנהל בשיטה צנטרליסטית, ועוסק אישית בכל פרט מרכזי או שולי בניהול השוטף. סולטן, אמרו היום, לא היה מנכ"ל אלא ראש אגף סחר בלבד.

לפני מינויו, טוענים מקורבים, ביקש ז'ורבין תחילה שלא למנות מנכ"ל לערוץ, ולנהל את הערוץ ישירות, כשלצידו סמנכ"ל הכספים של דחף, חיים אביגל, ובכיר נוסף מדחף. מסיבה זו, מעריכים היום, כי סולטן יעזוב מיידית את הערוץ, ולא יאולץ להשאר עד למציאת מנכ"ל אחר.

סולטן יחזור לנהל את המכרז של המדינה, אותו ניהל כ-3 שנים. הוא מחזיק %13 ממניות המכרז של המדינה. ממי גולן, ששימש מנכ"ל, יחזור לתפקיד יו"ר. סולטן, כפי שנמסר, הגיע להסכמה עם יתר השותפים במכרז של המדינה לגבי דרך ניהול המאבק מול המתחרה הגדול המכרז-הכפול.

הובטח לסולטן, כך נמסר, שיינתן משקל גדול יותר לעמדתו שגורסת שיש לנהל את המאבק בדרך מסחרית, ולא משפטית. סולטן, כך נמסר, ינהל את הגליון שייצא ב-10 במארס.

ערוץ הקניות סובל מהפסדים מתמשכים מאז הקמתו. ב-96' הגיעו ההפסדים ל-23.5 מיליון שקל. בתוספת הפסד של 13 מיליון שקל ב-95', וכ-6.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 97', מגיעים הפסדי הערוץ מאז הקמתו לכ-43 מיליון שקל.

באמצע 97' בעקבות ההפסדים המתמשכים החלו חילוקי דעות ומאבקים בין בעלי המניות, וכל ההשקעות בערוץ נעצרו. בספטמבר 97', החליטה חברת יצוא שהחזיקה %21 ממניות הערוץ לפרוש, ועל הערוץ השתלטה קבוצת דחף, שמחזיקה היום %84, יחד עם גלובוס-גרופ, שמחזיקה %10. דחף השקיעה ברכישת המניות 5 מיליון דולר.

אולם, כאמור, ההפסדים לא נבלמו, לא נחתמו הסכמים חדשים עם ספקים, כאשר מעל לכל מרחף צילו הכבד של המיתון במשק. ל"גלובס" נודע כי ברבעון האחרון של 97' הגיע היקף המכירות החודשי לכ-4 מיליון שקל בלבד. כאשר רק ברמה של 6 מיליון שקל לחודש יכול הערוץ להגיע לאיזון.

לפני מספר שבועות עזבה הנהלת הערוץ את משרדיה במתחם האולפנים של גלובוס-גרופ בנווה אילן, ועברה למשרדים בבית דחף ביפו. המעבר היה חלק מתוכנית התייעלות שיזמה דחף.

דובר ערוץ הקניות מסר בתגובה כי סולטן הוא מנכ"ל שכיר בחברה, וכי להנהלת הערוץ לא ידוע על התפטרותו של סולטן. לא ניתן היה לקבל תגובה מסולטן.

בניסיון להקל על מצבו הקשה של הערוץ, הגישו מנהליו למועצת הכבלים במשרד התקשורת שורת בקשות להקלות בכללי התפעול של הערוץ, בינהם הורדת הדרישה כי יירכשו כל מוצר מהספק, לפני שיימכרו אותו הלאה, כניסה לתחומי פעילות נוספים כמו מכירת שירותי תיירות, וצמצום שעות הפעילות של מוקד השירות ללקוחות. כל הבקשות נמצאות בבדיקת מועצת הכבלים. «מאת אביבה קרול «ערוץ הקניות - פיטורים קיצוצים והפסדים «שני מנכ"לי הערוץ התפטרו * הערכות: אורן ז'ורבין ינהל את הערוץ * הנהלת הערוץ ביקשה הקלות ממועצת הכבלים