פורמולה שוקלת להכניס חברות תוכנה צעירות לעידן ולאלייטק

אחרי ארבע שנים של בעיקר הפסדים, בפורמולה מוותרים על ניסיון הפריצה לענף שירותי התקשורת * אלייטק מחלקת דיבידנד של 4.5 מיליון שקל בתשואה של %25

חברת אלייטק מקבוצת פורמולה מצטרפת, ובגדול, לרשימה המתרחבת של מחלקי הדיבידנדים. החברה החליטה לחלק דיבידנד של 4.505 מיליון שקל, שהם 1.5 שקל למניה. אלייטק נסחרת כיום במחיר של 5.87 שקל למניה, כך שהחלוקה מתבצעת בתשואת דיבידנד מהגבוהות בשוק, של כ-%25.

יש לציין, כי הדיבידנד המוצע מהווה שליש מיתרות המזומנים של אלייטק ו-%19.4 מהונה העצמי, נכון לסוף הרבעון השלישי של השנה.

96' היא שנה טובה לאלייטק, שמספקת שירותי תקשורת בינלאומית ושירותי נקודות סיום רשת (נס"ר). אחרי שנים ארוכות של הפסדים - 8.5 מיליון שקל בין 93' עד 95', החברה החלה להרוויח, ומתחילת השנה מניותיה החבוטות אף עלו ב-%63.5. למרות זאת, אלייטק והחברה האם שלה עידן, שנסחרת בוול-סטריט ומחזיקה ב-%75.4 ממניותיה, נחשבות לכבשה השחורה של קבוצת פורמולה.

בזמן שפורמולה ומנהליה, דן וגד גולדשטיין, הוכיחו חוש ריח נדיר לאיתור חברות סטרט-אפ מבטיחות בתחומי התוכנה, ניסיון לפריצה דומה לתחום הענק של שירותי התקשורת הסתיים בקול ענות חלושה.

"עשינו טיול בעולם התקשורת, ועתה אנו שוקלים להתכנס חזרה הביתה, לעולם התוכנה", מתמצת דן גולדשטיין, יו"ר פורמולה את הפרשייה. "כסף לא הפסדנו, אבל גם לא הצלחנו לפרוץ לתחום".

פעילותה של אלייטק-עידן בתחום התקשורת מתמצה כיום באחזקה של %50 מחברת אדיר, שבה היא שותפה עם דסק"ש, ו-%50 מחברת אלייטק מערכות דיבור, שבה היא שותפה עם תבל.

בפורמולה נמצאים בתקופה של חשבון נפש לגבי שתיהן. גולדשטיין מספר, כי החברה קיבלה הצעות למכירת חלקה באדיר, וכי בתוך כחודש יוחלט אם למכור את החברה.

לדבריו, בפורמולה הבינו כי בתחום התקשורת הם אינם יכולים להתמודד עם הענקים שבתעשייה. לכן, החברה מתלבטת כיום בין מכירתן של אלייטק ועידן לבין מכירת נכסי החברות, ויציקת תוכן עיסקי חדש לשני שלדים בורסאיים אלו - בדמותן של חברות תוכנה מקבוצת פורמולה. ומכיוון שבפורמולה אוהבים לשתף את הציבור ביוזמות חדשות, למשל ויזטק שכבר הונפקה וקריסטל שעל סף הנפקה, ההערכה שלנו היא, שיציקת תוכן חדש בתחום התוכנה יהיה הפתרון המועדף על פורמולה. בכל מקרה, גולדשטין מבטיח, כי ההחלטה והביצוע יהיו כבר במהלך 97'.

קבוצת פורמולה אכן לא הפסידה מניסיון החדירה לתקשורת יותר מדי כסף, אבל ציבור המשקיעים, שנשבה במהלך 93' בחלומות ההתרחבות של פורמולה בתחום, בהחלט הפסיד. חברת אמפל, שאז נמצאה בשליטת בנק הפועלים, רכשה ב-93' כ-%8 מעידן במחיר של 1.5 דולר למניה. אילנות דיסקונט רכשו כ-%6.7 מהחברה ב-1.6 דולר למניה ושורה של גופים מוסדיים, ובהם קופות הגמל של דיסקונט רכשו כ-%8 נוספים מהחברה במחיר דומה.

כיום נסחרת המניה במחיר של רבע דולר למניה, ובאמפל למשל, שממשיכה להחזיק בחברה, עדיין מלקקים את הפצעים.

גולדשטיין אומר, כי צריך לזכור את העיתוי של אותן השקעות. "ההשקעות שבוצעו אז, לא רק בעידן אלא במגוון רחב של חברות, היו בנקודת אופוריה בבורסת ת"א, והתמחור של חברות היה שונה בצורה דראמטית מהמצב כיום. כשנכנסו לעידן, זו היתה חברה של 2 מיליון דולר עם רעיונות. היום אלייטק ריווחית, עם פעילות של 20 מיליון דולר. החברה השתפרה, אבל הבורסה נחתכה". עידן ואלייטק היו הכלי שבאמצעותו קיוו בפורמולה לזכות בחלק מעוגת שוק שירותי התקשורת הישראלי, שנהנה מצמיחה מואצת במקביל לתהליכי הפרטה ולהגברת תחרות.

עידן השתתפה במכרז למפעיל טלפון סלולארי שני ובמכרז להפעלת שיחות טלפון בינלאומיות שהסתיים לאחרונה. בשניהם היא לא זכתה. במקביל הקימה יוזמות להפעלת טלפונים באמצעות מטבעות ולאספקת שירותי זימוניות, שתי פעילויות מפסידות, שמהן היא יצאה.

החברה מחזיקה עתה בשתי חברות ריווחיות. אדיר, שמוכרת כרטיסי חיוג בינלאומיים ובמקביל מספקת שירותי שיחות יוצאות, מישראל לעולם. תחום שני זה חשוף לתחרות עזה לאור ההוזלות והתחרות בתחום השיחות הבינלאומיות.

בתחום כרטיסי החיוג אומר גולדשטיין, כי לאדיר עדיין יש פוטנציאל רב לצמוח כאשר התחרות העיקרית היא מכיוונן של הוזלות במחיר ע"י בזק. אדיר שוקלת למכור את בסיס לקוחותיה בתחום. לגבי אלייטק מערכות דיבור, אומר גולדשטיין, כי מדובר בעסק ריווחי ויציב. אם נחזור לדיבידנד, הוא מצטרף לדיבידנד שאותו חילקה ניקוב לאחרונה, ולפניה אפליקום.

עם זאת, גולדשטיין מסביר, כי בחברות תוכנה מהסוג שבו מחזיקה פורמולה אין לצפות למדיניות חלוקת דיבידנדים קבועה, מדי רבעון. שכן, מדובר בעסקים בעלי תנודתיות רבה, וללא היקף מכירות משמעותי, שמבטיח תזרים מזומנים חיובי יציב וקבוע לאורך שנים.

היום הקובע לחלוקת הדיבידנד באלייטק הוא 5.1.97 וחלוקת הדיבידנד תהיה ב-20.1.97. «מאת עמנואל תימור «פורמולה שוקלת להכניס חברות תוכנה צעירות לעידן ולאלייטק «אחרי ארבע שנים של בעיקר הפסדים, בפורמולה מוותרים על ניסיון הפריצה לענף שירותי התקשורת * אלייטק מחלקת דיבידנד של 4.5 מיליון שקל בתשואה של %25