פרטנר או מיכרז חוזר

חוות הדעת של עו"ד יזהר טל ממשרד התקשורת, לא הותירה הרבה אופציות לשתי המתמודדות על המיכרז הסלולרי השלישי, וכאשר כל הצדדים אינם ששים להגיע לבית המשפט - מבשלים פשרה ומסכימים לדילול

היועץ המשפטי של משרד התקשורת, יזהר טל, אולי אינו יודע זאת, אבל הוא - באמצעות דברים שכתב בחוות דעת משפטית - כנראה הגורם העיקרי לעיסקה הנרקמת בימים אלה בין חברת פרטנר, הזוכה במיכרז להקמת מערכת סלולרית שלישית בטכנולוגיית GSM, לבין קבוצת תפוז, הכוללת את יורוקום החזקות, אריסון השקעות, פועלים השקעות, טליה השוודית ו-AT&T ויירלס האמריקנית.

פרטי העיסקה נסגרים בין עורכי הדין של הצדדים, אולם בעיקרון, קבוצת תפוז, שהפסידה לפרטנר במיכרז בהפרש זעיר ביותר, תרכוש %16.5 ממניות פרנטר תמורת כ-230 מיליון שקל, שהם החלק היחסי מדמי הזיכיון שכבר שילמה פרטנר למדינה, בסך של כ-1.4 מיליארד שקל.

תוצאות המיכרז הממו את תפוז. פרטנר זכתה עם 96.37 נקודות, לעומת 95.36 שקיבלה תפוז, כאשר האחרונה הובילה בחלק המיקצועי והפסידה בגלל הפרש של כמה מיליוני דולרים בהצעות דמי הזיכיון. היה ברור, שתפוז תעשה כל מאמץ כדי למצוא עילה לעתירה משפטית כנגד החלטת ועדת המיכרזים. ולכאורה, היתה עילה מוכנה ומזומנה: החלטת ועדת המיכרזים לאשר לפרטנר לשנות את הסכם המייסדים שלה, שהיווה חלק מהצעתה למיכרז, כדי לפתור בעיה של בעלות צולבת לאלביט קום.

למחרת פירסום ההחלטה ב-19 בפברואר, דרשה תפוז מוועדת המיכרזים, שיינתנו לה לבדיקה ההצעה של פרטנר, הפרוטוקולים של ישיבות ועדת המיכרזים, וכן הפרוטוקולים וחוות הדעת המשפטיות הקשורות לשימוע, שערכה הוועדה לפרטנר לפני קבלת ההחלטה הסופית, בהקשר לנושא הבעלות הצולבת. הוועדה נענתה כמעט לכל הדרישות, והמיסמכים הועברו בתוך מספר ימים. הפרוטוקולים וחוות הדעת הועברו גם לזוכה פרטנר.

כבר מעיון ראשוני ראו בפרטנר שיש בעיה. בפני ועדת המיכרזים עמדו שתי החלטות עקרוניות: האם במיסמכי הסכם המייסדים יש בעיה של בעלות צולבת שמשמעותה פסילה של הצעת הקבוצה? אם כן, האם לאפשר לה לתקן את ההסכם? פרטנר הביאה לשימוע חוות דעת של הפרופ' אוריאל פרוקצ'יה ויוסף גרוס, הגורסות שאין כל בעיה של בעלות צולבת במיסמכים. משרד התקשורת, מצידו, הסתמך על חוות דעת של ידידיה שטרן, והיועץ המשפטי טל החליט, שבמצב מיסמכי היסוד, כפי שהוגשו בהצעה, הקבוצה פסולה מלהתחרות.

הוועדה אימצה חוות דעת זו, ועתה נותרה השאלה הפתוחה: לפסול או לא לפסול? כללי המיכרז התירו תיקון הצעה בשני תנאים: האחד, שהטעות נעשתה בתום לב. השני, שהתיקון לא יגרום לפגיעה בעיקרון השוויון ולא נותן, בדיעבד, לצד המתקן יתרון לא הוגן.

בנושא זה כתב עו"ד יזהר טל חוות דעת משפטית, הממליצה כן לאשר את התיקון, אולם זו לא היתה החלטית כפי שהיתה ההמלצה הראשונה. טל, לאחר שפירט את ההתלבטויות שלו, ציטט בסיום מתוך פסק דין של השופט המחוזי בדימוס, אורי שטרוזמן, שקבע במקרה דומה בו דן, כי אם הפגם הוא כזה שצריך לאפשר את תיקונו, על ועדת המיכרזים להכריע ולאפשר זאת. אולם, הוא הוסיף, אם ועדת המיכרזים טועה, הרי קיים בית משפט שיכול לתקן אותה.

המסר של טל היה: אני ממליץ לאשר את התיקון, אך זה מקרה מאוד גבולי, ואם אני טועה, בית המשפט יתקן זאת. קבוצה המפסידה במיכרז כה גדול, ובהפרש כה קטן, לא זקוקה ל"הזמנה" גדולה מזו כדי לעתור לבית המשפט. ואכן, בתפוז החלו הכנות רציניות להגשת עתירה, בהן היו מעורבים משרד הרצוג, פוקס נאמן (עו"ד יצחק הרצוג), עו"ד פנחס רובין ויועצים משפטיים של טליה ו-AT&T ויירלס. שתי החברות הזרות גם הטיסו לארץ מומחים בתחומים שונים.

גם בפרטנר ראו את אקורד הסיום של עו"ד טל והבינו - למרות חוות דעת משפטיות נוגדות שהיו להם - שקיים סיכוי להפסד המיכרז.ה בנוסף לכך, גם אם בסופו של דבר תידחה העתירה, עצם הגשתה עשוי להקפיא את הליכי הקמת המערכת למספר שבועות במקרה הטוב, ובשלב הזה של המירוץ, מול פלאפון וסלקום הוותיקות, כל יום חשוב. השורה התחתונה היתה, שלפרטנר יש אינטרס מובהק למנוע את הגשת העתירה, אפילו תוך ויתור על רמת החזקה מסוימת בחברה.

מי שהוביל את המהלך היה אורי לויט, המשנה ליו"ר דנקנר השקעות, שהיה במשך שנים רבות המנכ"ל המיתולוגי של הפועלים השקעות, הכלולה בקבוצת תפוז. למעשה, היה זה לויט שנכנס לשותפות בתפוז בכובעו הקודם, ואחרי כן עבר לדנקנר, השולטת במת"ב השותפה בפרטנר. הנתיב היה אריסון השקעות, השותפה של דנקנר בבנק הפועלים, ומנהלה שלמה נחמה.

המו"מ החל, בחשאי, ימים ספורים לאחר פירסום התוצאות. ב-13 במרס חשף גלובס לראשונה את דבר קיומו. היו עליות וירידות. היה ברור שהשותפות הנוכחיות צריכות לדלל את אחזקותיהן. הצ'יסון, המחזיקה בשליטה עם %57.5 מהמניות, לא אוהבת את הרעיון של ירידה מתחת ל-%50, ודורשת פיצוי בצורת סעיפים בהסכם המייסדים החדש שיקנו לה יתרונות שליטה.

מהצד האחר, השותפה הזוטרה אלביט קום, המחזיקה ב-%17.5 מהמניות, לא אוהבת את הירידה ל-%16 והתנתה זאת בכך, שהיא תישאר עם ייצוג של 2 דירקטורים - יגאל ברוכי ועדי בירן - כמו מקודם. מת"ב, שיש לה 3 דירקטורים ו-%25 מהמניות, יורדת ל-%20. גם היא רוצה לשמור על מספרם אך נראה כי תיאלץ לוותר על אחד. היום יושבים בדירקטוריון פרטנר שמואל דנקנר, דורי דנקנר וראובן אבי-טל.

הוויכוח עם אלביט כמעט פוצץ את המשא ומתן, אולם את ההר הזה עברו לבסוף בשלום. אחרי כן התפרץ הסיכסוך הפנימי במשפחת דנקנר וגם הוא עיכב את המו"מ פרטנר-תפוז. עתה כבר עברו למעשה את כל המכשולים, או אולי חיים באשליה שעברו אותם, ועורכי הדין יושבים על הניסוחים. פורמליסטיקה קוראים לזה. ובעלי הבית משני הצדדים עדיין חוששים, שברגע האחרון יצוצו בעיות לא צפויות, והעיסקה העדינה שבנו בעמל כה רב, תתמוטט.

שאלה מעניינת היא, אם טליה ו-AT&T ויירלס אכן יצטרפו לעיסקה וייכנסו לפרטנר. העיסקה נעשתה עם קבוצת תפוז הכוללת גם אותן, אולם בתפוז רווחת עתה הדעה, אם כי עדיין אין הודעות רשמיות על כך, שהן לא חדורות מוטיבציה לעשות זאת. טליה זכתה לפני שבועיים סופית במיכרז לפריסת רשת סלולרית במחוז סאו פאולו בברזיל, והיא תקדיש את מירב מאמציה לכיוון ההוא ולא לאחזקה של %5 בפרטנר (החלק היחסי שלה, לפני חלקה בתפוז שהיה %30).

ל-AT&T ויירלס, אחת מחברות הסלולר הגדולות בעולם, באמת אין מה לחפש בפרנטר עם %1.5. כך שכנראה ייכנסו לפרטנר שלושת השותפות הישראליות של תפוז, כאשר מתוכן, יורוקום תקבל את הנתח הגדול, למרות שבתפוז אחזקותיה שוות לאלה של אריסון.«אפי לנדאו«פרטנר או מיכרז חוזר«חוות הדעת של עו"ד יזהר טל ממשרד התקשורת, לא הותירה הרבה אופציות לשתי המתמודדות על המיכרז הסלולרי השלישי, וכאשר כל הצדדים אינם ששים להגיע לבית המשפט - מבשלים פשרה ומסכימים לדילו