פרשת לווינסקי עלולה להביא להדחת קלינטון בקונגרס - ואף להעמדתו לדין

ברשות החוקר המיוחד, קנת סטאר, רפובליקאי שמרן, עשרות קלטות בהן מפרטת מוניקה לווינסקי את יחסיה עם הנשיא בשנים 96-95', ואת הדחתה להכחישם. לווינסקי עשויה להפוך לעדת מדינה

תמימות דעים שררה היום (ה') בוושינגטון ובתקשורת האמריקנית: הנשיא קלינטון שקוע בבוץ עמוק. כל שש שנות כהונתו בבית הלבן היו רוויות משברים אישיים, החל בפרשיית ווייטווטר וכלה בפרשיות מין (ג'ניפר פלוארס ופולה ג'ונס). מכולן הוא יצא פחות או יותר בשלום. אך פרשת מוניקה לווינסקי, שהתפוצצה אמש בכותרות ענקיות, עלולה לעלות לו במשרתו ואולי אף לגרור אותו למשפט פלילי.

לווינסקי, 23, לשעבר פקידה זוטרה בבית-הלבן, סיפרה לחברתה, לינדה טריפ, פקידה במשרד ההגנה, שהיא, לווינסקי, קיימה יחסי מין עם הנשיא בפינות שונות בבית הלבן, בסוף שנת 95' ובתחילת 96'. זאת ועוד: הנשיא וידידו, פרקליט הצמרת ורנון ג'ורדן, הדיחו אותה לעדות שקר, כדי שתכחיש יחסים אלה.

לווינסקי, התברר, לא ידעה שטריפ היתה בעצם מלשינה שקיבלה על עצמה לדווח על שיחות הנפש שלה עם לווינסקי לקנת סטאר, התובע הפדראלי המיוחד שחוקר הסתבכויות קודמות של הנשיא מזה ארבע שנים, עד עתה ללא הצלחה מרובה.

עשרות סרטי הקלטה

יתר על כן, טריפ הקליטה את השיחות והשמיעה אותן לתובע סטאר, רפובליקן שמרני. סטאר כנראה "הריח דם" וביקש מטריפ לחזור ולהקליט את השיחות, הפעם בחסות ובניהול סוכנים של ה-אף.בי.אי. טריפ, עם מיקרופון צמוד לרגלה, בילתה שעות עם לווינסקי וחלבה ממנה שפע פרטים על הרומן שלה עם נשיא ארה"ב.

התוצאה: בידי התובע המיוחד, שמחכה לנשיא בפינה, מצויים עשרות סרטי הקלטה, שחושפים לא רק פרטים אינטימיים על חיי האהבה של קלינטון, אלא מכילים גם טענות שנשיא ארה"ב הדיח בחורה צעירה לעדות שקר.

איך יכולות שיחות רכילות בין שתי נשים לאיים על כיסאו של מנהיג העולם החופשי? לווינסקי זומנה לתת עדות קדם-משפטית בהליכים שמנהלת נגד קלינטון פולה ג'ונס. ג'ונס טוענת שקלינטון חשף עצמו לפניה, בעת שכיהן כמושל מדינת ארקנסו. היא תובעת ממנו עתה שני מיליון דולר, כפיצוי על "הטרדה מינית" והתנצלות.

פרקליטיה, שמנסים להראות שלקלינטון היסטוריה של רדיפת שמלות, שמעו שמועות על קשרי הנשיא עם לווינסקי וזימנו אותה לעדות. האם קיימת יחסים עם נשיא ארה"ב? - נשאלה לווינסקי. היא השיבה בשלילה, בשבועה.

הנשיא, שזומן אף הוא, בנפרד, לתת עדות, נשאל אם קיים יחסים עם לווינסקי. גם הוא השיב בשלילה, בשבועה.

כאן טמון המוקש שעלול לפוצץ את מימשל קלינטון. לפי החוק בארה"ב, עדות שקר היא פשע. אם יוכח שקלינטון נתן עדות שקר בהליכים שעורכת נגדו פולה ג'ונס, ו/או שהדיח את לווינסקי לתת עדות שקר באותם הליכים, כפי שהיא טענה בשיחות עם טריפ, תינתן לקונגרס הרפובליקני עילה לפתוח נגדו בהליכי הדחה (IMPEACHMENT) בדומה לאלה שננקטו בשנות ה-70 נגד הנשיא רי'צארד מילהאוז ניקסון.

לווינסקי, שפרקליטה מתאר אותה כבחורה תמימה, שנפלה קרבן לתככים פוליטיים מהסוג שוושינגטון ידועה בהם, נתונה במצוקה אמיתית. מצד אחד, היא העידה בשבועה שלא קיימה יחסים עם הנשיא. מצד שני, בידי התובע המיוחד עשרות קלטות שבהן היא מתארת בפרוטרוט בדיוק את היחסים שאת קיומם הכחישה בשבועה.

מטרתו של התובע, כמובן, היא להפוך את לווינסקי לעדת מדינה נגד הנשיא, תמורת הבטחה לא להעמיד אותה לדין על עדות שקר. לא תהיה זו הגזמה לומר, שגורלו של נשיא ארה"ב נתון עתה בידי בחורה שמבוגרת רק בכמה שנים מבתו. אם לווינסקי תסכים לשתף פעולה עם התובע המיוחד ולחזור בה מהעדות בשבועה, צפוי להתחיל בוושינגטון מחול שדים, שידמה לזה שקדם להתפטרותו של הנשיא ניקסון, נוכח איום של הליכי הדחה בקונגרס.

היה אפשר לחוש בחרונו של הנשיא, בראיון שנתן אתמול לרשת הטלוויזיה הציבורית של ארה"ב, ושבו הכחיש - בניסוחים קצת מעורפלים - שקיים אי פעם יחסים עם לווינסקי או שהדיח אותה לעדות שקר. זה לא היה הנשיא המחוייך, עם הברק בעיניים, שמוכר לכל צופה טלוויזיה. זה היה אדם מושפל ומר נפש.

רק לפני כמה ימים אמר קלינטון בנאום, שהוא מרגיש ששנותיו בבית הלבן חוללו שינויים בארה"ב. בשנה שחלפה הוא החל לדבר על המקום שיתפוס בהיסטוריה. וכעת הוא נאלץ להילחם על המשך הקריירה הנשיאותית שלו. «מאת רן דגוני, וושינגטון «פרשת לווינסקי עלולה להביא להדחת קלינטון בקונגרס - ואף להעמדתו לדין «ברשות החוקר המיוחד, קנת סטאר, רפובליקאי שמרן, עשרות קלטות בהן מפרטת מוניקה לווינסקי את יחסיה עם הנשיא בשנים 96-95', ואת הדחתה להכחישם. לווינסקי עשויה להפוך לעדת מדינה