קאול משאיר מוקש בבזק

מכתב השיפוי שנתן מנכ"ל בזק למוטורולה בענין השותפות בחברת פלאפון עלול ליצור בעיה לא רק מבחינת ההפסד למדינה, אלא גם מבחינת הגילוי הנאות בדו"חות בזק

יצחק קאול עומד לעבור לכלל, ומאחוריו נותרו הבעיה של מכתב השיפוי. היועץ המשפטי לממשלה, מיכאל בן יאיר, כבר התבקש על ידי מנהלת רשות החברות הממשלתיות, ציפי לבני, לתת לה חוות דעת בענין. ההתחייבות של קאול במכתב השיפוי שהעביר למוטורולה באוקטובר 94, מעלה אפשרות כי הנהלת בזק סיכלה, או התכוונה לסכל החלטת ממשלה הנוגעת לתנאי הקמת חברת הפלאפון המשותפת לבזק ומוטורולה.

פגישה אחת בין הצדדים כבר התכנסה במשרדי היועץ המשפטי לממשלה. נקבעה פגישה נוספת לשבוע הבא, בכוונה לסיים ולהעביר חוות דעת לא יאוחר מעוד שבועיים. -ביום 10.8.94 ניתנה החלטת הממשלה המאשרת את הקמת חברת פלאפון המשותפת לבזק ומוטורולה, ואישרה את הבקשה כי מניות החברה יתחלקו %50 לבזק ו-%50 למוטורולה. ובתנאי, כך נכתב ונחתם על ידי הממשלה, ששווי השוק של הנכסים שיועברו לחברת פלאפון על ידי בזק, יהיה שווה לשווי השוק של הנכסים שהועברו על ידי מוטורולה.

סעיף נוסף בהחלטה קובע כי שווי השוק שיוסכם, ייבדק על ידי מעריכים בלתי תלויים שייבחרו על ידי רשות החברות. שווי השוק חייב להיות מאושר על ידי הרשות. בהמשך כתוב: לאחר שהרשות תאשר את שווי השוק של הנכסים, יתוקן חלקה של כל חברה בהתאם, יינתנו מניות או ייגרעו נכסים.

החלטת הממשלה קבעה עוד, כי העקרונות הנ"ל אינם ניתנים לשינוי. פעולה בניגוד להם היא חסרת תוקף, אלא אם רשות החברות אישרה.

משמעות החלטת הממשלה ברורה: אני, המדינה בעלת הרכוש, מוכנה שתבוצע עיסקה (פלאפון) בתנאים (50:50) שאתם (בזק) מבקשים. אני מסכימה שתתנו את חלקי ברכוש לעיסקה המשותפת, ובתנאי שבתמורה אקבל את כמות המניות המתאימה, ובתנאי שאתם בבזק תדאגו שכמות הנכסים שמושקעת על ידי הצדדים תהיה זהה. והיה אם כמות הנכסים איננה זהה תתקנו את הענין, או בדרך הגדלת כמות המניות, או בגריעה או הוספת נכסים.

חברת הפלאפון הוקמה מיד, כל צד העביר נכסים משלו, וקיבל %50 במניות, ושניהם מודעים להחלטת הממשלה ולהתניות שבה.

ב-12 לאוקטובר 94' חתם יצחק קאול, יחד עם מנהל נוסף בחברה, על מכתב התחייבות המופנה למנכ"ל מוטורולה חנן אכסף. בכתב מתחייב קאול, בשם בזק, כי מוטורולה לא תיפגע מתהליך הבדיקה של שווי הנכסים. קאול מתחייב כי בזק תשפה את מוטורולה על כל נזק שייגרם לה בגין בדיקת שווי השוק על ידי רשות החברות הממשלתיות.

המשמעות: אם ייצא מהבדיקה שבזק העבירה לחברת הפלאפון יותר נכסים מאשר העבירה מוטורולה, הרי מוטורולה לא תצטרך לשאת בתוצאה. כלומר, מוטורולה לא תצטרך לתת עוד נכסים, וגם לא ייגרע מכמות מניותיה.

במילים אחרות, מכתב השיפוי של קאול מצפצף ציפצוף ארוך על החלטת הממשלה.

בדוחו"ת הכספיים של בזק ל-94' ול-95' לא היתה מילה וחצי מילה על ההתחייבות לשיפוי מוטורולה. גם רשות החברות הממשלתיות לא ידעה על קיומה. המכתב התגלה בסוף אוגוסט 96', בישיבה של ועדת המאזן של בזק כאשר רואי החשבון אמרו שהם חייבים לכלול את מתן ההתחייבות הזו בתוך הדו"חות הכספיים.

מכתב השיפוי התגלה, אחרי שהוגש דו"ח אמיר ברנע, שביצע את ההערכה מטעם רשות החברות הממשלתיות, ומצא שבזק נתנה לחברת פלאפון יותר נכסים מאשר מוטורולה יצחק קאול בראיון לגלובס, אמר שגם מוטורולה נתנה מכתב שיפוי תואם. דוברת מוטורולה הכחישה. אבל גם אם נכון ששני הצדדים נתנו שיפויים הדדיים, הדבר עומד בסתירה להחלטת הממשלה.

על כמה שאלות חייבות לבוא תשובות:

1. האם מכתב השיפוי שנתן יצחק קאול יצר מצב בו הנהלת בזק סיכלה או התכוונה לסכל את החלטת הממשלה.

2. האם כתוצאה ממכתב השיפוי גרם או עלול היה קאול לגרום נזק לחברת הבזק ולבעלי המניות בבזק.

3. האם העובדה שההתחייבות העולה ממכתב השיפוי לא פורסמה בדוחו"ת הכספיים של בזק מאז הקמת החברה המשותפת, מהווה אי גילוי נאות ופגיעה בבעלי המניות?

עו"ד ציפי לבני, מנהלת רשות החברות הממשלתיות מסרה את התגובה הבאה: "החומר הרבלנטי לענין הועבר לבדיקה, לקבלת חוות דעת ולהנחיית היועץ המשפטי לממשלה". עו"ד נועם סולברג ממשרד היועץ המשפטי לממשלה, מסר בתגובה: "הנושא מצוי עדיין בבדיקת היועץ המשפטי לממשלה". «סטלה קוריןליבר «קאול משאיר מוקש בבזק «מכתב השיפוי שנתן מנכ"ל בזק למוטורולה בענין השותפות בחברת פלאפון עלול ליצור בעיה לא רק מבחינת ההפסד למדינה, אלא גם מבחינת הגילוי הנאות בדו"חות בזק