קבוצת משוב: חמש חברות כבר בבורסה, השישית בדרך

קבוצת המחשבים מתמקדת כיום בפיתוח מוצרי תוכנה מתקדמים ובתחום הדרכת המחשבים

המבנה הנוכחי של חברת משוב מחשבים הופך אותה לחברת אחזקות, המשקיעה במגוון תחומים, החל בתוכנה, עובר בחומרה וגומר במוצרי אינטרנט מתקדמים ובמערכי הדרכה במקצועות המחשב. משוב נשלטת על ידי צמד מנהליה, דיוויד אסיא (%18.7 מההון) ויעקב (יקי) דוניץ (%11.5), ואילו קבוצת דוברת-שרם מחזיקה בחשבון הנוסטרו שלה כ-%8 ממניות החברה, שהספיקו לה כדי לתמוך במרד שפרץ בסוף השבוע נגד "עיסקת שמרוק".

משוב נסחרת כיום לפי שווי שוק של 22.3 מיליון דולר, והונה העצמי מגיע לכ-10.6 מיליון דולר. בשנים האחרונות ביצעה משוב השקעות רבות, והרחיבה באופן משמעותי את פעילותה בתחום המחשבים באמצעות רכישות, מיזוגים וגיוסי הון מהציבור.

חמש חברות מתוך העץ הענף של קבוצת משוב נסחרות כיום בבורסה (שלוש בתל-אביב ושתיים בניו-יורק), וחברה שישית, פאראדיים גיאופיזיקל, דחתה תוכנית להנפקה בארה"ב בגלל פרוץ המשבר באסיה, שיצר אי ודאות סביב מצבן של בורסות העולם.

על פי הערכות, הנפקתה של פאראדיים, המפתחת תוכנות לחיפושי מאגרי נפט ואנרגיה, ושמשוב מחזיקה בכ-%10 ממניותיה, היא רק עניין של זמן, והיא עשויה להתבצע בשנה הקרובה לפי שווי של עשרות מיליוני דולרים.

מלבד משוב עצמה, מכירים המשקיעים בתל-אביב את החברה הבת, משוב שיווק, המוחזקת על ידי משוב בשיעור של %79. משוב שיווק עסקה בעבר בהפצת תוכנות, אך לאחר שתחום זה הסב לה הפסדים ניכרים, היא זנחה אותו, וכיום היא מתמקדת בענף הדרכת המחשבים, המצוי בצמיחה מואצת.

משוב שיווק פועלת באמצעות שתי חברות עיקריות: סיון וסי.בי.טי. סיון, שנרכשה על ידי משוב שיווק ב-94' תמורת כ-2.5 מיליון דולר, היא מרכז ההדרכה הגדול בישראל למקצועות המחשב, ומחזור הכנסותיה השנתי נאמד בכ-10 מיליון דולר.

חברת סי.בי.טי הוקמה על ידי משוב שיווק בשיתוף עם קבוצת אלרון (%70 מהמניות מוחזקות בידי משוב שיווק), והיא עוסקת בהעברת הדרכות באמצעות מחשב לאתרים רחוקים בזמן אמיתי, כאשר שירות זה מאפשר גם תמיכה סימולטנית למשתמשים. בתחום פעילותה של סי.בי.טי פועלים שחקנים רבים, ולכן החברה מתמקדת בשוק הישראלי, והיא היחידה שמגבה את התוכנה שלה בגירסה עברית.

בחודש פברואר 97' השלימה משוב שיווק מהלך, בסיומו היא שולטת בחברת מנטורטק (לשעבר פי.סי אצטרה), שמניותיה נסחרות בוול-סטריט. באותו מהלך הועברו כל מניות משוב שיווק בסיון ובסי.בי.טי לידי מנטורטק תמורת הקצאה של %69 ממניותיה של האחרונה, אשר שווי השוק הנוכחי שלה עומד על כמה מיליוני דולרים.

נציגתה הבכירה של משוב בוול-סטריט היא חברת מג'יק, המפתחת את מחולל היישומים 'מג'יק', אותו היא משווקת לכ-40 מדינות בעולם. מג'יק נסחרת כיום לפי שווי של 23 מיליון דולר, לאחר שבשנתיים האחרונות היא סבלה ממספר בעיות שפגעו משמעותית בתוצאותיה העסקיות.

בין היתר, לא הצליחה מג'יק להחדיר את מוצריה לשוק האמריקאי במידה מספקת, והיא גם פיגרה מספר פעמים בהכרזותיה על הגירסאות העדכניות של התוכנה 'מג'יק'. בעקבות תוכנית ארגון מחדש בקבוצה רשמה מג'יק בתשעת החודשים הראשונים של 97' הוצאה חד פעמית של 2.7 מיליון דולר, שהביאה את הפסדיה בתקופה האמורה ל-5.9 מיליון דולר.

מג'יק נזקקת בתכיפות למזומנים, והיא ביקשה לגייס ב-97' כ-5 מיליון דולר באמצעות הנפקת מניות לחברה האם, משוב מחשבים. אלא שאז נולדה עיסקת שמרוק, והוחלט כי הקונצרן האמריקאי הוא זה שיזרים את הכספים אל קופתה של משוב. האסיפה הכללית בסוף השבוע טרפה את הקלפים גם בכל הנוגע לגיוס זה, ונראה מה יהיה מקור ההון הבא עליו תטיל החברה את יהבה.

חברה בורסאית נוספת בקבוצת משוב היא דטה מיכון, אשר משוב שולטת בה במשותף עם דנבאר טכנולוגיות. דטה עוסקת במספר תחומים, כמו מערכות לניהול מסמכים בארגון, מערכות "זמן אמת", תוכנות יישומיות למחשבי 004-AS ול-PC ועוד.

לפני מספר חודשים מכרה דטה את אחזקותיה בחברת מ.ל.ל מחשבים (%16.7) לחברת סינטק מקבוצת פורמולה, שעתה ייתכן שתהפוך לבעלת מניות במשוב. מ.ל.ל גם כן התקשתה להתרומם מבחינה עיסקית, ולא התאימה לאופי הפעילות של משוב, כמו גם לזה של חברת חיון, אשר גם היא מכרה אחזקותיה במ.ל.ל לסינטק.

לאחרונה הרחיבה משוב את השקעותיה גם בטכנולוגיות מתקדמות, ובין היתר השקיעה 500 אלף דולר ב-%50 ממניות חברת מנטה, המפתחת תוכנות להפעלה מרחוק של יישומי חלונות NT בתקשורת רגילה ודרך רשת האינטרנט על ידי מספר משתמשים במקביל.

חברות נוספות אליהן נכנסה הקבוצה הן משוב טלקום, המפתחת מוצרי קישור בין רשת טלפונים לבין רשת האינטרנט, וחברת בבילון, המפיצה תוכנות תרגום ממוחשבות. גם חברת טלטל, המקימה אתרי אינטרנט ומתחזקת אותם, נוספה לפני חצי שנה לסל ההשקעות של משוב. «מאת אמיר אייזנברג «קבוצת משוב: חמש חברות כבר בבורסה, השישית בדרך «קבוצת המחשבים מתמקדת כיום בפיתוח מוצרי תוכנה מתקדמים ובתחום הדרכת המחשבים