קיץ 97': יתרון ברור לשטראוס בתחרות על שוק הגלידה

רק %12 מודעים לכל אחת מיצרניות הגלידה הזרות * "מגנום" הוא השלגון הפופולרי ביותר בקרב מבוגרים

גלידה ביתית ושלגונים הם מוצר פופולרי במיוחד: %75 מכלל משקי הבית בארץ נוהגים לקנות גלידה בחבילות לביתם ובכ-%75 מכלל משקי הבית אוכל, לפחות אחד מבני המשפחה, שלגונים. כך עולה ממחקר מיוחד ל"גלובס" שערך מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, בהנהלת פרופ' אבי דגני וד"ר רינה דגני.

מן הסקר עולה, כי חברת "שטראוס" היא חברת הגלידות הבולטת בארץ: %85 מהמבוגרים הזכירו את שטראוס כאשר נשאלו איזו יצרנית גלידות הם מכירים. במקום השני נמצאת טנא-נגה, שהוזכרה על ידי כ-%43 מהנשאלים. במקום השלישי - חברת ויטמן (%32), וברביעי - חברת סנוקרסט (תנובה), שהוזכרה על ידי כ%28 מהנשאלים.

התוצאות מעניינות, לאור העובדה שהחברות טנא-נוגה וסנוקרסט שייכות לתנובה ופעילותן אוחדה לנסטלה/מוטה (נגה-גלידות), עם כניסתה של נסטלה כשותפה של תנובה בחברת הגלידות. כלומר, שתי החברות הללו לא קיימות כיום בפועל, למרות שמוצרים משווקים תחת שמות המותג שלהן. כך גם גם ויטמן, שהיתה חברה של שטראוס ואוחדה עם חברת הגלידות של יונילבר/שטראוס. הנשאלים, מסתבר, לא כל-כך ערים לאיחודים. לחברות אין כוונה למחוק לגמרי את המותגים החדשים.

עם זאת, מלמדים מימצאי גיאוקרטוגרפיה על מודעות גוברת למותגים ולחברות הבינלאומיות שחדרו לשוק הגלידה בישראל: כחצי מהציבור מודע היום לקיומן של: נסטלה/מוטה (המפרסמת כיום בערוץ 2), האגן-דאז ובן אנד ג'ריס. לכל אחת מיצרניות הגלידה הזרות מודעים כ-%12 מהמבוגרים באוכלוסיה.

החברות השולטות בצריכה הביתית של גלידה הן: שטראוס - %60 מאלה שקנו חבילת גלידה לשימוש ביתי צרכו גלידה של שטראוס. כ-%14 ממשקי הבית צרכו גלידה של טנא-נוגה. כ-%10-9 מאלה שקנו גלידה זכרו שקנו גלידה של ויטמן או סנוקרסט.

החדירה של מותגים בינלאומיים בתחום הגלידה עדיין מינורית. מותגים אלה נרכשו בחודש האחרון על ידי כ-%16 מכלל קוני גלידה ביתית, זאת למרות המודעות הגדולה כמעט פי שלוש לגלידות אלה.

מן הסקר של גיאוקרטוגרפיה עולה, כי %54 מהלקוחות בוחרים בגלידה בגלל הטעם, %14 בגלל המחיר והמבצעים, %6 מפני שהילדים אוהבים. סיבות נוספות הן: הרגל (%7), זה מה שהיה (%6), גלידה דיאטטית (%4), הכשר (%4) וכו'. נמצא, כי את שטראוס, טנא נוגה ומותגים בינלאומיים קונים יותר בגלל הטעם, בהשוואה לקניית גלידות ויטמן או גלידות אחרות.

משק בית ישראלי צורך בממוצע כ-2.7 חבילות גלידה בחודש. משקי בית הצורכים גלידה בקביעות קונים בממוצע כ-3.8 חבילות בחודש, כמעט חבילה בשבוע. כ-%10 ממשקי הבית, הצרכנים היותר כבדים של גלידה, צורכים כ-7 חבילות גלידה בחודש.

%47 מהמבוגרים סבורים שגלידת שטראוס היא הטעימה ביותר. שאר החברות נופלות ממנה בשיעור ניכר בדרוג הטעם. מותגי גלידה זרים הוזכרו הרבה פחות כטעימים ביותר, אולם הדבר נובע בעיקר בשל הכרות מועטה.

יותר מחצי מן הציבור (%56) אינו יודע איזו גלידה היא היותר יקרה, והדבר מפתיע בשוק שבו כ-%75 ממשקי הבית נוהגים לצרוך גלידה ביתית. גלידות שטראוס, הידועות יותר, נתפסות בטעות גם כיקרות יותר, גם בהשוואה למותגי הגלידה הזרים. האגן דאז נתפסת על ידי כ-%13 מהמבוגרים כגלידה היקרה מבין מותגי הגלידה הזרים.

ככל הנראה בגלל ההיצע הגדול של שלגונים למיניהם, כ-%46 מכלל המבוגרים אינם זוכרים או מכירים שמות ספציפיים של שלגונים. השלגונים היותר ידועים הם: "מגנום" של שטראוס/יונילבר, שזכה לפירסום בהיקף נרחב בטלוויזיה; "שוקו-בו" ו"מגה" של נסטלה/מוטה, הזכורים כל אחד על ידי כ-%10 מהמבוגרים. סולרו של שטראוס, הנמצא כעת בעיצומו של מסע פירסום, הוזכר על ידי כ-%8 מכלל המרואיינים.

השלגון שנקנה הכי הרבה על ידי המבוגרים הוא "מגנום": כ-%17 מהמבוגרים שצרכו שלגונים לעצמם בשבוע האחרון טענו, כי קנו את השלגון. כל המותגים האחרים הוזכרו בתדירות הרבה יותר נמוכה.

כ-%75 מכלל משקי הבית צורכים שלגונים (ארטיקים או קרטיבים) למיניהם. כצפוי, צרכני השלגונים העיקריים במשק הבית הם הילדים והנוער. בכ-%30 ממשקי הבית יש ילדים הצורכים שלגונים, ובכ-%21 מהבתים יש בני נוער הצורכים שלגונים. המבוגרים אוכלים בממוצע כחצי שלגון בשבוע. «מאת זהבה דברת «קיץ 97': יתרון ברור לשטראוס בתחרות על שוק הגלידה «רק %12 מודעים לכל אחת מיצרניות הגלידה הזרות * "מגנום" הוא השלגון הפופולרי ביותר בקרב מבוגרים