רפי פלד: ננהל מו"מ לרכישת גז טבעי נוזלי עם קטאר, אלג'יר, ניגריה ונורבגיה

מחירי הגז הנוזלי מתקרבים למחירי הגז במצבו הטבעי * המו"מ עם רוסיה ונורבגיה - בקרוב

חברת החשמל החלה בימים האחרונים בהכנות אינטנסיביות לפתיחת מו"מ לרכישת גז טבעי בהיקף של מאות מיליוני דולר בשנה. זאת, בעקבות החלטת ועדת השרים לענייני כלכלה מהשבוע שעבר, לפיה החברה יכולה להתחיל לאלתר במו"מ עם ספקים פוטנציאליים. חברת החשמל אמורה לרכוש %70 מהגז הטבעי שייובא לארץ לצורך הפעלת תחנות כח שלה.

מנכ"ל חברת החשמל, רפי פלד, אישר ל"גלובס", כי בימים הקרובים אכן יחל מו"מ עם ספקים פוטנציאליים. פלד גילה, כי המו"מ לא יתקיים רק עם מצרים ורוסיה, כפי שסברו עד כה, אלא גם עם ספקיות פוטנציאליות של גז טבעי נוזלי, כגון קטאר, נורבגיה, אלג'יר וניגריה. לדברי פלד, באחרונה מתקרבים המחירים הבינלאומיים לרכישת גז נוזלי למחירים של רכישת הגז במצבו הטבעי. הדבר נגרם בעיקר בשל היצע גדול של גז מסוג זה. לדברי פלד, ישנם גם שיקולים אסטרטגיים-בטחוניים המטים את הכף לטובת הסתמכות גם על ספקי גז נוזלי, משום שהדבר אינו מאפשר לספקים "לסגור את הברז", כלומר את הצנרת המוליכה את הגז.

בתוך כך נודע, כי ב-20 בחודש תצא לרוסיה משלחת מטעם חברת החשמל, בראשות מנהל אגף הכספים יוסף דביר, ותתחיל במו"מ עם חברת הענק גזפרום, שמעוניינת לספק גז לישראל. להערכת גורמים במשק האנרגיה, העובדה שחברת החשמל פותחת במו"מ דווקא עם רוסיה, וכן העובדה שנשמעות הצהרות לגבי רכישת גז טבעי נוזלי, אמורות, בין היתר, להביא לשיפור עמדות לקראת פתיחת המו"מ עם מצרים, הנחשבת לספק הגז הכדאי והזול ביותר. המו"מ עם מצרים אמור להתנהל ישירות עם בעלי שדות הגז - חברת אמוקו מארה"ב, אגיפ מאיטליה ועם חברת הנפט הלאומית של מצרים. בעבר נוהלו מגעים אינטנסיביים, אך הם לא הניבו דבר, משום שבשעתו מבנה משק הגז הטבעי בארץ טרם סוכם.

עוד נודע, כי בימים הקרובים תגיע לארץ משלחת של חברת הנפט הלאומית של נורבגיה, המבקשת למכור לישראל גז טבעי נוזלי. בעבר מסרה קבוצת יולי עופר-משה כץ, כי היא מנהלת מגעים לשיתוף פעולה עם נורבגיה בנושא זה. לדברי גורמים במשק האנרגיה, לנורבגיה אין עדיין מיתקנים ההופכים את הגז הטבעי לנוזלי, לפני שהוא מובל באמצעות אוניות, והקמת המיתקנים תלויה בין היתר בהסכמת ישראל לרכוש גז מנורבגיה בהיקפים גדולים.

יצויין, כי ייבוא גז טבעי נוזלי מצריך גם הקמת מיתקן להשבת הגז למצבו הטבעי באחד מנמלי ישראל, לשם ייובא הגז הנוזלי. בין קבוצת משאב-דנקנר לבין קטאר (באמצעות החברה האמריקנית אנרון), יש הסכם להקמת מיתקן פריקה משותף של גז טבעי נוזלי בנמל עקבה, אשר ישרת את ירדן ואת ישראל. «מאת דוד חיון «רפי פלד: ננהל מו"מ לרכישת גז טבעי נוזלי עם קטאר, אלג'יר, ניגריה ונורבגיה «מחירי הגז הנוזלי מתקרבים למחירי הגז במצבו הטבעי * המו"מ עם רוסיה ונורבגיה - בקרוב