שכנה שהתקשתה להירדם, הבחינה באנשי המוסד והזעיקה את המשטרה

שווייץ מוחה בפני ישראל ודורשת התנצלות - אך נמנעת מתגובה חריפה ומצעדים מעשיים

סוכן של המוסד נעצר וארבעה אחרים שוחררו מיידית בידי שלטונות שווייץ, לאחר חשיפת ניסיון להתקין מכשירי האזנה בבית פרטי באחד מפרברי ברן ב-19 בפברואר. כך מסרה היום (ה') התובעת הפדרלית הכללית של שווייץ, קרלה דל-פונטה, במסיבת עיתונאים בברן. היא הדגישה, כי שווייץ בטוחה שהמדובר בסוכני מוסד.

לדברי דל-פונטה, הסוכנים הישראליים נלכדו בשעות הבוקר המוקדמות של 19 בחודש, כאשר עסקו בחיבור מיתקני האזנה לבית מגורים בברן, בו מתגורים אזרחים זרים, כאשר ההאזנה "לא כוונה כנגד דיפלומט". על פי ההערכות, הדברים רומזים לכך שהמטרה היתה אנשי חיזבאללה, הפועלים בברן בגלוי אך ללא מעמד דיפלומטי. שווייץ הודיעה רשמית, כי הפעולה לא כוונה כנגד דיפלומטים איראניים.

שר המדינה השווייצרי לענייני חוץ, יעקב קלנברגר, מסר, כי ממשלתו הגישה ביום ב' מחאה רשמית לשגרירות ישראל על הפרשה. "תקרית זו היא בלתי נסבלת, ויש לה השפעה שלילית על היחסים בין מדינות ידידות", נאמר במחאה. דוברת משרד החוץ הוסיפה היום: "ממשלת שווייץ מוחה נמרצות על הפגיעה בריבונות השווייצרית, ועל הפרת החוק הבינלאומי בידי אנשי השירותים החשאיים של ישראל. אנו מצפים להתנצלות ישראלית".

יצויין, עם זאת, כי שווייץ נמנעה מפעולות דיפלומטיות חריפות יותר. כאשר נחשפה העובדה שסוכני המוסד השתמשו בדרכונים קנדיים בעת ההתנקשות הכושלת בחאלד משעל, החזירה קנדה את שגרירה בישראל להתייעצויות. משרד החוץ השווייצרי הבהיר, כי אין לו בשלב זה כוונה לנקוט בצעד דומה.

דל-פונטה מסרה, כי שכנה היא שדיווחה למשטרה, כאשר ראתה שני אנשים חשודים עומדים מחוץ לבניין, בשעה 2 לפנות בוקר ביום ה' שעבר. המשטרה לכדה שלושה אנשים נוספים, אשר פרצו למרתף הבניין מצוידים במכשירי האזנה. זהותם של כל החמישה נבדקה, אחד מהם נעצר וארבעת האחרים שוחררו בו במקום. דלפונטה לא הסבירה מדוע שוחררו הארבעה.

מאוחר יותר, הוצאו צווי מעצר גם נגד ארבעת המשוחררים, אך דל-פונטה העריכה, כי הם כבר עזבו את שווייץ. ההערכה היא, כי שני הסוכנים שעמדו מחוץ לבניין, היו אמורים לשמור על חבריהם שעבדו במרתפו. דל-פונטה סירבה למסור פרטים נוספים, כולל מיקומו של הבניין וזהות דייריו, בנימוק שהדבר יחבל בהמשך החקירה.

דוברת מטעם משרד החוץ השוויצרי אמרה, כי הפרשה עלולה לטרפד את ביקורו המתוכנן בישראל של הנשיא ושר החוץ, פלביו קוטי. הוא אמור לבקר בארץ בחודש מאי, כאשר ייחנך באוניברסיטת תל-אביב בית הכנסת שנתרם בידי יהודי שווייצרי. «מאת איתמר לוין «שכנה שהתקשתה להירדם, הבחינה באנשי המוסד והזעיקה את המשטרה «שווייץ מוחה בפני ישראל ודורשת התנצלות - אך נמנעת מתגובה חריפה ומצעדים מעשיים