שר החוץ הצרפתי: המחלוקת על מינוי נשיא הבנק האירופי תיפתר ב-2 במאי

בתאריך זה תתכנס פיסגת מנהיגי האיחוד האירופי, בה יוכרזו האיחוד המוניטרי ושערי החליפין של המטבעות ליורו

שר החוץ הצרפתי, אובר ודרין, אמר היום בראיון לתחנת רדיו גרמנית, שהוא משוכנע שמנהיגי האיחוד האירופי יפתרו את המחלוקת סביב מינוי נגיד הבנק המרכזי האירופי שיוקם ב-1999 עד לפיסגתם ב-2 במאי.

"אל דאגה, כל הנושא הזה ייפתר עד אז", אמר ודרין לתחנת הרדיו דויטשהפונק. בפיסגת מנהיגי האיחוד האירופי בתחילת מאי יאושר רשמית האיחוד המוניטרי והכלכלי של 11 מ-15 מדינות האיחוד, החל ב-1 בינואר 1999, וייקבעו שערי החליפין של המטבעות השונים ליורו הכל-אירופי.

ודרין אמר, שצרפת אינה שוללת את מינוי וים דיזנברג, המועמד ההולנדי, לכהונת נשיא הבנק האירופי, אך הוסיף: "אנו תומכים בטרישה". ז'אן-קלוד טרישה, כיום נשיא הבנק דה פראנס, הוכרז על ידי צרפת כמועמדה לנשיאות הבנק המרכזי האירופי בינואר. משקיפים ראו בכך צעד של מיקוח מצד צרפת.

אתמול הזהירה צרפת, שהיא עלולה להטיל וטו על מינוי דיזנברג לנשיא הבנק האירופי. ראש ממשלתה, ליונל ז'וספן, אמר בראיון ל"לה מונד", שהוא מאמין שבסופו של דבר תושג פשרה בסוגיה זו. אך בהישאלו אם צרפת מוכנה להטיל וטו על מינוי המועמד ההולנדי, השיב ז'וספן: "אם לא תהיה פשרה, כמובן, אך אני סבור שתהיה פשרה".

הולנד כבר הזהירה בעבר, שהיא עלולה להטיל וטו על מינוי טרישה. ז'וספן הסביר, שהוא מקווה שהפשרה תהיה בדמות חלוקת תקופת הכהונה בת שמונה השנים של הנגיד האירופי הראשון לשתיים. לרעיון זה מתנגדת גרמניה, החוששת מכך שפיצול הכהונה לשתיים תפגע בעצמאות הבנק האירופי.

בשבוע שעבר כתבו עיתוני גרמניה, שהקנצלר הלמוט קוהל והנשיא ז'אק שיראק כבר גיבשו פשרה, לפיה דיזנברג יכהן כנשיא הבנק האירופי, טרישה יהיה סגנו, וצרפת תקבל מינויים וויתורים אחרים מן האיחוד האירופי.

דיזנברג, 62, לשעבר נגיד הבנק המרכזי ההולנדי וכיום נשיא המכון המוניטרי האירופי, נתמך על ידי כמעט כל ממשלות האיחוד האירופי - אך צרפת רואה במינויו חיזוק של ההגמוניה המוניטרית הגרמנית באירופה. הצרפתים מתנגדים לגישה הגרמנית, התובעת עצמאות מלאה לבנק המרכזי האירופי במאבק על ייצוב המחירים.«רויטרס, פרנקפורט«שר החוץ הצרפתי: המחלוקת על מינוי נשיא הבנק האירופי תיפתר ב-2 במאי«בתאריך זה תתכנס פיסגת מנהיגי האיחוד האירופי, בה יוכרזו האיחוד המוניטרי ושערי החליפין של המטבעות ליור