תע"א הקימה ועדת חקירה לבדיקת השריפה במפעל מל"מ בבאר יעקב

לא ניזוקו חלקים הקשורים לטיל ה"חץ", המיוצר במפעל

הנהלת התעשייה האוווירית החליטה היום (ב') על הקמת ועדת חקירה, לבדיקת נסיבות השריפה שפרצה אמש במפעל מל"מ להנדסת מערכות משולבות בבאר-טוביה, המייצר את הטיל "חץ" מתוצרת החברה. לפי ההערכות הראשונות שבידי תע"א, השריפה פרצה כתוצאה מגיצים שניתזו ממכונת ריתוך במחסן הרכיבים של המפעל. במל"מ מיוצר הטיל נגד טילים "חץ", משגר הלוויינים "שביט", ולפי פרסומים זרים - גם טיל הקרקע-קרקע "יריחו 2", המסוגל לשאת לפי אותם פרסומים ראש נפץ גרעיני.

בראש ועדת החקירה עומד סמנכ"ל תע"א ומבקר הפנים, דוד צורי. על הוועדה הוטל לבדוק את נסיבות האירוע, את נהלי הבטיחות במפעל, ואת פעילות יחידות ההצלה לאחר שהתקבלה ההודעה על האירוע. היא התבקשה להגיש מסקנות ביניים בימים הקרובים, ומסקנות סופיות בתוך מספר שבועות.

מקור בהנהלת תע"א מסר ל"גלובס", כי בשלב זה אין כוונה להעמיד לדין איש מהמעורבים באירוע, שהוגדר ע"י החברה כחמור. בשריפה, שפרצה באחד מהמפעלים הרגישים ביותר של התעשייה הבטחונית בישראל, ניזוקו קשות רכיבים שהיו אמורים להיות משולבים בכמה מהמערכות המפותחות במפעל, אולם לא ניזוקו חלקים מטיל ה"חץ". מקור בתע"א מסר ל"גלובס", כי לא נגרם נזק כלשהו לתוכנית פיתוח הטיל.

ראש האגף לחומרים מסוכנים במשרד לאיכות הסביבה, ד"ר ישראל ברזילי, מסר, כי המשרד הביע כבר בעבר חשש מהתרחשות אירועים מסוג זה במפעלים הבטחוניים הממוקמים בסמוך לאיזורים מאוכלסים.

המדובר על חברת תעש, המפעילה יחידות בנוף-ים, רמלה ורמת השרון, בהם מפותחים טילים, פצצות וחומרי נפץ מתקדמים; רפא"ל, לה מפעלים באיזור חיפה והקריות, בהם מפותחים טילי אוויר וטילי קרקע ומתבצעים ניסויים; ותע"א, לה מפעלים באיזור לוד, באר-טוביה ומרכז הארץ, בהם מפותחים ומיוצרים בין השאר טילים ומערכות אקלטרוניות.

מנהל מפעל מל"מ, ד"ר ישראל ליבנת, אמר, כי לא ידוע אם הותקנו מערכות כיבוי אוטומטיות בכל אגפי המפעל. יצויין, כי הכיבוי הראשוני בוצע ע"י צוות כיבוי פנימי של מל"מ. פינוי שיירי המערכות שנשרפו במחסן הרכיבים הסתיים הבוקר, ובימים הקרובים מצפה תע"א לחידוש העבודה הסדירה במפעל.

(ראה "עיתונים בארץ", עמ' 67). «מאת דרור מרום «תע"א הקימה ועדת חקירה לבדיקת השריפה במפעל מל"מ בבאר יעקב «לא ניזוקו חלקים הקשורים לטיל ה"חץ", המיוצר במפעל