"האיטיות של סלילת מסילות הברזל בארץ מזכירה את סינדרום איילון"

מנכ"ל המכון לחקר תחבורה: "זה מזכיר לי את עמדת האוצר בקשר לפרוייקט איילון"

מנכ"ל המכון הישראלי לחקר ותכנון תחבורה, גדעון השמשוני, אומר, כי "האיטיות של סלילת מסילות הברזל בארץ מזכירה את סינדרום איילון". השמשוני דיבר אתמול (ג') בכנס, שכותרתו "סוגיות מבניות בתשתיות ובפיתוח הפיזי בממשלה החדשה", שאירגנו עמותת תחבורה - היום ומחר, מכון ירושלים לחקר ישראל, והמרכז לחקר העיר והאיזור בטכניון.

לדברי השמשוני, "הממשלה צריכה להזרים תקציבים גדולים יותר לרכבת ישראל, כדי שתזרז את סלילת המסילות. זה מזכיר לי את עמדת אנשי האוצר בקשר לפרוייקט איילון, כאשר הם נתנו תקציבים טיפין-טיפין. אי אפשר לתקן את המצב באמצעות תחבורה ציבורית בלבד הנעה בכבישים.

השמשוני אמר, כי "מקבלי ההחלטות צריכים להסתכל קדימה ולקבל החלטות המתייחסות לעוד 20-15 שנה, ובכך טמונה הבעיה הגדולה, כי מבחינה פוליטית, מקבלי ההחלטות חושבים על הטווח הקצר, ולא בנויים לחשוב על עוד 20-15 שנה. פתרון בעיות התחבורה הקשות הוא לא עניין של מחר-מחרתיים".

מנהל תוכנית-האב לתחבורה בירושלים, ד"ר משה הירש, שכיהן בעבר בתפקיד בכיר במשרד התחבורה, אמר בכנס, כי "חברת נת"ע לא מהווה דוגמה מוצלחת לשיתוף פעולה עם משרד התחבורה".

נת"ע הוקמה לפני כשלוש שנים, והיא אחראית על הקמת פרוייקט מערכת ההסעה ההמונית במטרופולין תל-אביב. הירש אחראי בירושלים על הקמת פרוייקט דומה.

לדברי הירש, "חברת נת"ע לא חתמה בשנתיים האחרונות אפילו על חוזה התקשרות עם חברת תכנון, כדי לתכנן חלופה כלשהי. אנחנו בירושלים, לעומת זאת, כבר מדברים השנה על הוצאת 100 מיליון שקל לביצוע בשטח, כאשר לא הוקמה חברה ממשלתית חדשה מיוחדת לצורך כך. אנחנו פועלים באמצעות גוף בן 30 שנה".

בהתייחסו לתפקוד משרד התשתיות בענייני תחבורה (המשרד אחראי על מע"צ, חוצה ישראל, ורכבת ישראל), אמר הירש: "משרד התשתיות - שלא הוקם משיקולים של חשיבה מסודרת - ממשיך להיות משרד ממשלתי מאוד מבוקש. במשך שלוש השנים האחרונות היה שר תשתיות, לכאורה חזק, שאמור היה לקדם את התחומים התחבורתיים האמורים, ולדאוג להם יותר".

עוד אמר הירש, כי "מע"צ צריכה לצמצם באופן משמעותי את פעילותה ולהעביר אותה לשוק הפרטי"