דאסה גברה על בריטיש אירוספייס בהתמודדות על חב' קאסה מספרד

דאסה מקבוצת דיימלר-קרייזלר מגדילה בכך את אחזקתה באיירבוס ל-%42 - ונוקמת נקמה מתוקה ב-BAe שסירבה להתמזג עמה בינואר

תאגיד דיימלר-קרייזלר הגרמני-אמריקני הודיע בשבת כי ירכוש את יצרן המטוסים הספרדי קאסה. קאסה נמצאת בבעלות ממשלת ספרד, ורכישתה על ידי דיימלר-קרייזלר מסמלת שלב נוסף בתהליך איחוד תעשיות התעופה והביטחון באירופה.

בכוונת דיימלר-קרייזלר לאחד את חטיבת תעשיות התעופה שלה, דאסה, וקאסה, ולהציע לתעשיות תעופה אירופיות, כגון פינמכניקה האיטלקית, להשתתף בבעלות על החברה החדשה. האיחוד שהביא ליצירת החברה הגרמנית-ספרדית, יביא לכך שהיא תהיה המחזיקה הגדולה ביותר בתאגיד איירבוס האירופי המשותף לגרמניה, בריטניה, צרפת וספרד. עתה תהיה לדיימלר-קרייזלר-קאסה אחזקה של %42 מהתאגיד. בתוכנית מטוס הקרב אירופי "טייפון" תהיה לחברה החזקה של %43.

מקורות בתעשיות התעופה באירופה הגדירו את רכישת קאסה על ידי דיימלר-קרייזלר "נקמה מתוקה" בתאגיד בריטיש איירוספייס, שסירב בינואר השנה להתמזג עם דאסה, והעדיף לרכוש את מרקוני, חטיבת ההגנה של תאגיד ג'י.אי.סי הבריטי. גם בריטיש איירוספייס התמודדה על רכישת קאסה הספרדית, נוסף על תאגיד אירוספטיאל-מאטרה הצרפתי ופינמכניקה האיטלקית.

עלות רכישת קאסה היא כ-2.1 מיליארד דולר, כפי שנקבע על ידי ממשלת ספרד. המחיר גדול פי שניים מערכה של קאסה בבורסה, שבה נסחרות מקצת ממניותיה. יו"ר דאסה, מנפרד בישוף, אמר לאחר ההודעה על רכישתה, כי זהו המהלך הבינלאומי הראשון בתעופה-חלל-ביטחון באירופה, וכי הוא מבשר מהלכים נוספים מסוג זה.

לאחר החתימה על מזכר הבנה בנושא צפויה העסקה להיחתם בסוף יולי השנה. חברת האחזקות הממשלתית הספרדית Sepi, הבעלים של קאסה, הודיעה כי בכוונתה לשלוט ב-%11.5-%13.5 מהחברה הספרדית-גרמנית-אמריקנית החדשה.

שר התעשייה הספרדי, ג'וזפה פיקו, הגדיר את ההתחברות כ"מהלך העסקי הבינלאומי החשוב ביותר באירופה".

לתאגיד דאסה-קאסה יהיו 53 אלף מועסקים ומחזור מכירות של 9.8 מיליארד אירו לשנה. הוא התחרה בבואינג, לוקהיד מרטין ורייתאון האמריקניות, בבריטיש אירוספייס מרקוני ובאיחוד אירוספטיאל-מאטרה