נפט למאמינים בלבד

גילוי גז טבעי מעודד את אנשי הנפט בישראל, אבל לא רק אותם. מסתבר שלא מעט אנשי דת מתעסקים בשנים האחרונות בחיפושי נפט על פי ציטטות נבחרות מהכתובים. ספר דברים בעיקר

במשך עשרות שנים שמרו אנשי הנפט בישראל על אמונתם, תוך שהם חופרים וקודחים בהתמדה ובעקשנות, רק כדי למצוא בורות יבשים ולא מרבצי נפט. מרבית מדינות המזרח התיכון התברכו במרבצים עשירים של נפט וגז, אמרו החופרים לעצמם. אז מדוע צריכה דווקא ישראל להסתפק בחלב ודבש?

גילויו של שדה נפט זמן קצר אחרי הקמת המדינה ב-1948 הצית את הדימיון ועורר גל של תיקוות באשר לגילוי מרבצי נפט באדמת ישראל, אולם ככל שנקפו השנים, התברר שהיו אלו תיקוות שווא של כמה חדורי אמונה. חברות הנפט הבינלאומיות לא ממש התייחסו לאנשי הנפט המקומיים שניסו למכור להן את סיכויי מציאת הנפט באיזור, ואפילו הציבור הישראלי התייחס באדישות לדיווחים על נפט באיכות גבוהה שנמצא בקידוחים בדצמבר.

אולם הדיווחים מהשבוע שעבר לפיהם גילה קונסורציום אמריקני-ישראלי כמות משמעותית של גז טבעי סמוך לחופי ישראל עודדו את המשקיעים ואת חולמי החלומות כאחד. הקונסורציום משמש מטרייה לשתי חברות הפועלות מיוסטון, סמדאן מדיטרנישאן (Samedan Mediterranean Sea) ו-אר אנד בי מדיטרניאן (R&B Mediterranean), ולשתי חברות ישראליות, אבנר חיפושי נפט ודלק קידוחים. גורמים רישמיים אומרים כי בניסיונות האחרונים הפיק קידוח נוח 1 ליד אשקלון כמויות גז בטווח שבין 400 אלף למיליון מ"ק ליום. במחירי הגז המעודכנים, עשוי השדה להפיק גז בשווי של 25 מיליון דולר בשנה.

אחרי עשורים של כישלונות, שופע היום מיגזר האנרגיה הישראלי אופטימיות מחודשת, שבעיקבותיה צפויים, ככל הנראה, להגיע גם מגדלי הקידוח. בריטיש גז (British Gas) קיבלה היתר לחיפושי נפט וגז באיזור של כ-10,000 קמ"ר, המהווה למעשה את כל שטח המים הטריטוריאליים של מדינת ישראל.

באוגוסט מתכוונת גם ישראמקו, הנסחרת בבורסת נאסד"ק ואשר בלעה ב-1997 את חברת הנפט הלאומית של ישראל עם הפרטתה, להתחיל בקידוחים ימיים בסמוך לבאר הגז שהתגלתה. "אנחנו קודחים היום עמוק יותר", אומר יוסי לוי, בכיר בישראמקו, שהשקיע את מרבית חייו בחיפושים אחרי נפט ברחבי ישראל.

הניסיון הוכיח כי שדות נפט מצויים בדרך כלל מתחת למרבצי גז. אולם עבור לוי וגיאולוגים ישראלים אחרים מציאותו של נפט ישראלי היה מאז ותמיד עניין של אמונה. "מההיבט הגיאולוגי, קיימות סיבות רבות וטובות מדוע עלינו למצוא נפט בשטח ישראל", אומר גדליהו גבירצמן, יו"ר המכון הגיאופיזי הישראלי.

יחזקאל דרוקמן, בכיר בתחום האנרגיה, מעריך כי מתחת לשטחה של ישראל מצויות עתודות נפט בהיקף של 5 מיליארד חביות, המקבילות, פחות או יותר, לעתודות הנפט של אינדונזיה. לצורך השוואה, עתודות הנפט של ארה"ב מסתכמות ב-22 מיליארד חביות ועתודותיה של ערב הסעודית מסתכמות ב-259 מיליארד חביות נפט.

בעבר הלא רחוק התנזרו חברות הנפט הבינלאומיות המובילות מישראל כדי להימנע מפגיעה בממשלות ערב. 400 הקידוחים היבשים ששמו ללעג את החלום הישראלי על פטרו-דולרים בוצעו על ידי חברות בבעלות ממשלתית או על ידי חברות קטנות עצמאיות של מחפשי נפט, אשר לעיתים היו מונעים על ידי אמונות דתיות.

"אלוהים הראה לי כי שדה הנפט הגדול ביותר בעולם נמצא בפינה הדרום מערבית של ים המלח", מצהיר הייסיד סטפנס, שחקן פוטבול מקצועני לשעבר והיום יזם נפט עצמאי מטקסס, שמחזיק בהיתר קידוח לאיזור ומתכוון לגלות את השדה המובטח בסתיו הקרוב. סטפנס מצטט פסוקים מהתנ"ך, ביניהם הבטחת אלוהים למשה, המובאת בספר דברים, והמדברת על הארץ המובטחת שאותה הוא מוריש לזרע אברהם, תיאורים, כך טוען סטפנס, המתייחסים לשדות הנפט החבויים מתחת לאדמת ישראל.

אלא שאמונות אלו, שהושמו ללעג על ידי מחפשי נפט חילונים, הן שהותירו את תעשיית הנפט הישראלית בחיים. למעשה, היתה זו באר הנפט שהתגלתה לפני שישה חודשים על ידי גיאופיזיקאי דתי ששימשה כסימן ראשון מזה שנים רבות לאפשרות קיומם של מרבצי נפט משמעותיים באדמת ישראל.

טוביה לוסקין, מנהל חברת הנפט גבעות עולם, הצליח לסחוט 15 חביות נפט באיכות משובחת מבאר ניסיון מצפון-מערב לתל-אביב. הוא מעריך כי המבנה התת-קרקעי עשוי להכיל עד 1 מיליארד חביות נפט וכטריליון מטר קוב של גז טבעי. גם לוסקין כקודמו מקבל את השראתו מספר דברים. אולם חשובים לא פחות, הוא אומר, הם המחקרים הגיאולוגיים, הגיאופיזיים והפלאונטולוגיים המקיפים, הנראים כמאשרים את ההנחה שישראל מחוברת למערכת הפאליאוזואית, אותה מערכת המשתרעת בין ערב הסעודית, עיראק וסוריה, ומשמשת מקור למרבית הנפט של המזרח התיכון.

מניות חברות הנפט והגז ומניות הקשורות להן זינקו באחרונה בבורסת תל אביב, ולא בפעם הראשונה. הדבר המשמעותי יותר הוא ההיתר שנתנה ממשלת ישראל לחיפושיה של בריטיש גז. זו פעם ראשונה שבה בוחנת חברת אנרגיה בינלאומית מובילה סיכויים למציאת גז בישראל. מה שאומר שכבר בקרוב יוכלו הכל לדעת על מה בדיוק מבוססת האמונה בנפט ישראלי