רינות שוב בפיסגת האררט

ההכרח לקצץ בהוצאות, מכתיב לחברות הביטוח הגדולות מיזוגים עם חברות-הבנות. המיזוג המתוכנן של אררט לתוך כלל-ביטוח, החזיר ללשכת המנכ"ל בקומה השישית בבית אררט את אברהם רינות. משימתו העיקרית: לדאוג שהסוכנים לא יברחו לחברות הקטנות שעוד נשארו

אתמול (א'), ב-1 בצהריים, נכנס אברהם רינות, 59, ללשכתו של מנכ"ל חברת הביטוח אררט, בקומה השישית של הבניין הישן ברחוב מונטיפיורי 13 בתל-אביב. רינות חזר אל החדר שאותו עזב לפני 13 שנים, באוגוסט 1986. בכך השלים מעגל חיים, שמעטים כמותו זכורים בכלכלה המקומית.

המהפך של רינות היה תוצאה בלתי נמנעת משתי החלטות עיסקיות שקיבלה כלל-ביטוח בחודשים האחרונים: תחילה רכשה החברה את השליטה בעילית, חברת ביטוח שרינות הוא אחד מבעלי מניותיה. בכך חזר רינות והצטרך למשפחת כלל. ההחלטה השנייה, שהתקבלה כבר לפני שבועות אחדים, היתה למזג את אררט לתוך כלל-ביטוח, מטעמי יעול וחסכון.

מנכ"ל כלל-ביטוח, אביגדור קפלן, ידע שיש לו בעיה במיזוג: באררט מאות סוכנים, שהתרגלו לראות בחברה בית שני שלהם. הוא חושש שרבים מהם, כמובן הטובים ביותר, לא ירצו לעבוד במסגרת הגדולה של כלל-ביטוח, ויעדיפו לעבור לחברה בעלת אופי משפחתי. קפלן היה זקוק בדחיפות לאיש ביטוח מנוסה, המכיר יפה את סוכני אררט, שיוכל להרגיע את הסוכנים. יש רק אדם מתאים אחד בשטח: אברהם רינות.

בפגישה לפני שבועיים הציע קפלן לרינות לחזור לתפקיד מנכ"ל אררט. רינות הופתע, והסכים. אתמול בבוקר ארז המנכ"ל היוצא, אסף מנדלסון, את חפציו ויצא מהבניין, רינות הגיע לאחר שעה קלה. כבקי ורגיל העיף מבט בחדר, וניגש מיד לעבודה.

רינות: "זוהי הרגשה נפלאה, לחזור לחברה אותה ניהלתי. כמובן, רבים מהעובדים של שנות ה-80 כבר אינם, אבל ניצה, מנהלת האגף לכוח אדם, נשארה".

אהרון דברת מינה את רינות, שמאי רכב במקצועו, למנכ"ל אררט ב-1 בינואר 1976. רינות ניהל את אררט כמעט 11 שנים. בתקופתו גדלה החברה ונכנסה לתחומים חדשים. באוגוסט 1986 הודיע רינות על פרישתו. ניתנו לכך הסברים שונים, לא רשמיים. כיום אומר רינות: "דברת הציע לי להיות מנהל חטיבת הביטוח בקבוצת כלל. דחיתי את ההצעה, והעדפתי לפרוש לעסקים פרטיים".

עם פרישתו, נכנס רינות כשותף בראדא אלקטרוניקה. זמן קצר עבד כיועץ לחברת שלמה אליהו. לאחר מכן נכנס לעיסקי נדל"ן, באמצעות חברה משפחתית בשם תוניר, היפוך שמו. הוא הקים אימפריה משפחתית לא קטנה. רינות שותף עם משקיעים אחרים בבעלות על "מבוא ירושלים", פרוייקט דירות יוקרה במוצא, בשלושה פרוייקטים לבנייה למגורים בדרום תל-אביב, במרכז מסחרי באבן יהודה ובפרוייקטים באיזור תל מונד.

באמצע 1994 קנה רינות, יחד עם פיליפ צוקרמן, דוד שביט ובנק כרמל, את חברת הביטוח הלא-פעילה אמריק, ב-3 מיליון שקל. רינות החליף את שם החברה לעילית, גייס עובדים וסוכנים בכירים, רבים מהם מאררט, שעכשיו אולי יחסרו לו בחברתו הישנה-חדשה. מחזור עילית הגיע אשתקד ל-300 מיליון שקל, והחברה הגיעה לרווחיות. כשנכנס לעילית, העביר רינות את ניהול עיסקי הנדל"ן לבנו, נמרוד.

תפקידו העיקרי של רינות באררט יהיה לשמור על הסוכנים, ואת זה הוא יודע לעשות יפה. רינות בא לכל ברית או בר-מצוה אצל סוכן. באררט, וגם בעילית, ידע כל סוכן, שדלת המנכ"ל פתוחה בפניו לפתרון כל בעיה ומצוקה אישית. עכשיו יהיה תפקידו להסביר להם, שאמנם אררט מתמזגת לתוך כלל-ביטוח, אבל הסניפים יוסיפו לפעול בצורה עצמאית, בצורה שכנראה עדיין לא נקבעה סופית, ולסוכנים תהיה זיקה ישירה אליו.

רינות - בניגוד לפרסומים קודמים - הגיע לאררט לשנים, ולא לחודשים. הוא ימשיך לנהל את היחידות של אררט, שיישארו עצמאיות בצורה זו או אחרת.

במקביל, ימשיך רינות לכהן כסגן יו"ר פעיל של עילית, שבה הוא בעל מניות. לפני כחודש מינתה כלל-ביטוח את אליעוז רבין למנכ"ל עילית, במקום רינות. החלוקה ביניהם ברורה - רינות עוסק בשימור הקיים, רבין יפתח תוכניות ביטוח ושיווק חדשות. רינות יישב חצי יום בעילית, חצי יום באררט. למזלו, מרוחקים שני הבניינים זה מזה מהלך שתי דקות.

לשם מה ממזגת כלל-ביטוח לתוכה את אררט? מיזוג הוא תהליך ממושך ויקר, הדורש אישורים של הממונה על ההגבלים העיסקיים, הפיקוח על הביטוח ובתי המשפט. המיזוג מוכתב על ידי מבנה התיפעול וההוצאות של היום.

גורם בכיר בענף, המעורה בעיסקת האיחוד, אומר: "המנכ"ל הקודם של כלל-ביטוח, רימון בן-שאול, תיכנן את איחוד החברות-הבנות כמהלך לטווח ארוך. במציאות של היום, אין ברירה. אין הצדקה למחשב נפרד ויקר לכל חברה, ודאי לא למערכת מוסכי הסדר לכל חברה. המחשבים והמוסכים של קבוצת כלל-ביטוח כבר פועלים כיום כיחידה אחת.

"לכל חברה יש מנכ"ל, שני מנהלי אגפים, מנהל מיחשוב וסמנכ"ל לשיווק. כל מנהל כזה עולה 700-600 אלף שקל לשנה, מיליון שקל יחד עם הלשכה. מיזוג חוסך מיד 5 מיליון שקל לשנה, ועוד מיליוני שקלים בפיטורי עשרות פקידים הנעשים מיותרים. אלו סכומים גבוהים מאוד, בשים לב לרווחיות חברות הביטוח.

"אין דרך אחרת לחסוך. התחרות הקשה אינה מאפשרת להעלות את הפרמיות, או לקצץ בעמלות לסוכנים. תהליך דומה קרה בחודשים האחרונים במגדל, וקורה בימים אלו בהפניקס. בסופו של דבר, יישארו בענף ארבע חברות גדולות - מגדל, כלל, הפניקס והראל - ומולן חברות קטנות, כמו ציון, אילון והכשרת הישוב, שישימו דגש על מתן שירות אישי"