CA רכשה את חברת איריס אנטי וירוס ב-4 מיליון דולר

במסגרת מאבקה של CA ב-NA וסימנטק על שליטה בשוק האנטי-וירוס העולמי

אלה יעקבי

חברת CA) Computer Associates) העולמית רכשה את חברת איריס אנטי וירוס ב-4 מיליון דולר, כך נודע ל"גלובס". עד סגירת הגיליון לא נתקבלה כל תגובה מחברת איריס או מ-CA ישראל.

חברת איריס אנטי וירוס הוקמה בשנת 79' על ידי עופר אחיטוב. היא פיתחה את אחד ממוצרי האנטי-וירוס הראשונים בעולם, שהוצא לשוק בשנת 87'. לחברה היו גירסאות שונות למוצר האנטי-וירוס שלה, כולל גירסה "קלה" התואמת את חלונות CE וגירסה למחשבי כף יד. כמו כן פיתחה מעבד תמלילים, שהיה פופולרי בעיקר בצה"ל, אולם איבד את אחיזתו בשוק עם כיבוש השוק בידי מערכת ההפעלה חלונות של מיקרוסופט.

לחברת איריס היה הסכם OEM עם חברת שאיין (Cheyenne), בעלת תוכנת אנטי וירוס פופולרית בשם Inoculan. שאיין נרכשה על ידי חברת CA בשנת 96' ב-1.2 מיליארד דולר, וההסכם בינה לבין איריס עבר ל-CA. למעשה קיימות שלוש מתחרות עיקריות בשוק האנטי-וירוסים: Network Associates (בעלת תוכנת האנטי-וירוס מקאפי), סימנטק (בעלת תוכנת נורטון אנטי-וירוס) ו-CA, שמבצעת מהלכים אגרסיביים כדי להפוך לשחקן מרכזי בתחום אבטחת המידע, בהם רכישת פלטינום.

שלוש השחקניות הללו דוחקות את רגליהן של חברות קטנות, שמתקשות להמשיך ולשחק בשוק העולמי. כך קרה לחברת איריס, שנותרה בעיקר ספקית של רכיב טכנולוגיה למוצר של שחקנית ראשית. ההערכה, הנתמכת במחיר הרכישה הנמוך, היא כי CA מבצעת "ניקיון" של חוזים. כלומר, היא מעדיפה לשלם סכום חד פעמי נמוך ולא להמשיך ולשלם תמלוגים עבור שימוש ברכיבי טכנולוגיה.

עם רכישתה של איריס תם, בעצם, עידן חברות האנטי וירוס הקטנות בישראל - תחום שישראל היתה מחלוציו, ואשר עמד ביסודה של תעשיית התוכנה בישראל. החברות האחרות בתחום זה היו היו BRM (שהטכנולוגיה שלה נרכשה על ידי Generation 5th, שנרכשה בסופו של דבר על ידי סימנטק), כרמל (שהפסיקה את פעילותה) ואלישים (שנרכשה על ידי אלאדין הישראלית).

איריס הוחזקה בשליטה מלאה של עופר אחיטוב