התעשיינים: לצמצם בחקיקה את המעורבות של הממונה על ההגבלים במיזוגים ורכישות

אורטס: להעדיף הגברת התחרות הבינל' * רשות ההגבלים: "התעשיינים מתפרצים לדלת פתוחה"

"חוק ההגבלים העסקיים הוא אנכרוניסטי, ובתור שכזה נועד לפתור בעיות שאינן קיימות. הוא מעניק לממונה על ההגבלים העיסקיים שררה שאינה במקומה בתקופתנו". כך אמר היום (ב') משה אורטס, יו"ר הוועדה לחשיבה אסטרטגית בהתאחדות התעשיינים, לקראת יום עיון בנושא מיזוגים ורכישות.

אורטס הוסיף, כי החוק במתכונתו הנוכחית אינו תואם את הסביבה העיסקית הגלובלית המשתנה. לכן על הממשלה לצמצם באמצעות חקיקה את תחומי המעורבות של הממונה על ההגבלים העיסקיים, בכל הקשור למיזוגים ורכישות. זאת, כדי לאפשר יצירת מסה קריטית בשוק הגלובלי, שתאפשר ביצוע רכישות של חברות זרות.

"בעסקים אין דבר כזה 'תבוא לממונה'. בעסקים צריך לפעול על פי חוקים שמחוקקים, ולהשאיר לממונה להכריע בשיקול דעתו רק במקרים בודדים", אמר אורטס. לדבריו, יש להעדיף את האינטרס של הגברת התחרותיות בזירה הבינלאומית, על החשש מפגיעה בתחרותיות בארץ כתוצאה ממיזוגים ורכישות.

"התחרות הפנימית לא רלבנטית כשמדובר בתחרות גלובלית. מיגבלת התחרותיות בארץ צריכה להיות שיקול מישני, כשמגדירים את מרחב הפעילות ככפר גלובלי", הוסיף. זאת, במיוחד כאשר תהליך החשיפה מסתיים, וחברות זרות נכנסות לארץ ומתחרות בחברות ישראליות.

אורטס קרא לממשלה המוקמת בראשות אהוד ברק לגבש מדיניות, שתעודד הגדלת השקעות ישירות של חברות ישראליות בחו"ל, "דבר שיאפשר קפיצת מדרגה ברמת המעורבות העיסקית הבינלאומית וביצוא של התעשייה הישראלית".

לדבריו, יש להעניק הטבות מס לחברות גדולות לצורך רכישת חברות בחו"ל, והלוואות וביטוח סיכונים פוליטיים לחברות בינוניות וקטנות. בנוסף, יש לבטל חסמי מס ובירוקרטיה, כאמצעי לעידוד חברות להיכנס לתהליך של מיזוג או רכישה עם חברה זרה.

על בסיס נתוני המחצית הראשונה של השנה העריך אורטס, כי ב-99' יירשם גידול של %10 בהשקעות הישירות של זרים בחברות ישראליות, ל-2.3 מיליארד דולר.

מנגד צפויה ירידה של %10-%20 בהיקף ההשקעות הישירות של ישראלים בחו"ל, ל-730 מיליון דולר. לדבריו, הפער בין השקעות זרות בישראל לבין השקעות ישראליות בחו"ל, מתרחב. בארבע השנים האחרונות גדלו ההשקעות הזרות בישראל מ-1.3 ל-2.1 מיליארד דולר, מהן %40 בתעשייה.

ההשקעות הישראליות עלו מ-652 ל-858 מיליון דולר. במחצית הראשונה של השנה נרכשו חברות ישראליות על ידי חברות זרות בהיקף של 1.44 מיליארד דולר. מנגד ירדו ההשקעות הישראליות שאינן פיננסיות בחו"ל, מ-320 מיליון דולר ברבעון האחרון של 98', ל-68 מיליון דולר ברבעון הראשון של 99'.

בתגובה לדברי אורטס, אמר היועץ המשפטי של רשות ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, כי "התאחדות התעשיינים מתפרצת לדלת פתוחה". לדבריו, דיני ההגבלים העסקיים דינמיים וחל בהם שינוי בשנתיים וחצי האחרונות. לדבריו, קיימת ההתחשבות בתחרות הבינלאומית, ובמסגרת זו אושרו מיזוגים בין כבלים וכבלי ציון, ושולש סכום הסף לכניסה לפיקוח על מיזוגים ל-150 מיליון שקל