עיסקת קאנאל פלוס ו-BSkyB: מרדוק שומר בינתיים על שתיקה

לשילוב של BSkyB וקאנאל פלוס יהיו מעל ל-19 מיליון מנויים, והוא עשוי ליצור ענק חדש בטלוויזיה האירופית

ב-7 ביוני הזמין מנכ"ל ויוונדי (Vivendi), ז'אן מארי מסייה, עתונאים למטה החברה החדש שלו, סמוך לשער הנצחון, כדי לבשר להם על מיזוג של 2.59 מיליארד דולר עם פאת'ה (Pathe), חברת מדיה וקולנוע צרפתית מובילה. העסקה מעניקה לויוונדי 17 אחוז ברשת הטלוויזיה בתשלום הבריטית של רופרט מרדוק, British Sky Broadcasting Group PLC, ו-20 אחוז בקאנאל סאטלייט חברת שידורי הלוויין הצרפתית.

עכשיו מתאמצים גורמים בענף לנחש מה יהיו צעדיהם הבאים של מסייה ומרדוק. בינתיים שומר מרדוק על שתיקה, אבל עסקת פאת'ה מעוררת מחדש את האפשרות של התקשרות בין BSkyB וקאנאל פלוס, ענקית הטלויזיה בתשלום הצרפתית ש-34 אחוז ממנה בבעלות ויוונדי. במארס היה מרדוק בעיצומן של שיחות קדחתניות עם מנכ"ל קאנאל פלוס, פייר לסקר, על מיזם משותף. העסקה נפלה כאשר קאנאל פלוס הודיעה שברצונה להיות הדומיננטית. עכשיו 17 האחוזים של ויוונדי ב-BSkyB מחזקים את יכולת המינוף של הצד הצרפתי. אנליסטים אומרים שיתכן שמרדוק, שמשתוקק להרחיב את עסקיו ביבשת אירופה, יהיה מוכן לוותר בנושא השליטה.

במידה שמסייה יצליח להחזיר את מרדוק לשולחן הדיונים עם קאנאל פלוס, התוצאה עשויה להיות ענק חדש בטלוויזיה האירופית. לשילוב של BSkyB וקאנאל פלוס יהיו מעל ל-19 מיליון מנויים מדבלין ועד וורשה. והוא יכול לקדם את שאיפותיו של מסייה להפוך את ויוונדי לחברת מדיה גלובלית. בבולמוס קניות שניהל בשלוש השנים האחרונות, הוא שם ידו על אחזקות בתחום הטלוויזיה, הטלפוניה והתכנה. עכשיו עליו לדאוג שכל החלקים יעבדו יחדיו - למשל, לאפשר למנויי טלוויזיה בתשלום להתחבר לאינטרנט באמצעות מודם כבלים.

עם מרדוק או בלעדיו, מסייה ניצב בפני תחרות קשה ביותר. ענקים כמו מייקרוסופט ו-British Telecommunications PLC כבר תובעים בעלות בתחום של טלוויזית הכבלים והאינטרנט באירופה. אבל לויוונדי יש אוסף מרשים. קאנאל פלוס והאוואס (Havas), חטיבת ההוצאה לאור שלה, מקנים לויוונדי יתרון בפיתוח המידע והתכניות שמוצעות למנויים. ובאמצעות האחזקות שלה בחברת הטלפונים מספר שתיים של צרפת, סגטל (Cegetal), ויוונדי היא הבעלים של 55 אחוז מהפעילות של אמריקה און-ליין בצרפת. חיסרון אחד: מיזם אמריקה און-ליין שלה עם 310 אלף מנויים בלבד משתרך הרחק מאחורי פראנס טלקום (France Telecom) עם 460 אלף מנויים.

קצב מהיר הוא המשחק שמסייה אוהב. מאז שהחל לנהל את החברה, הוא הפך את ויוונדי ממישמש מבולגן ושקוע בחובות לחברה שנשענת על שני יסודות - תקשורת ועבודות ציבוריות. הוא מכר נכסים ביותר מ-15 מיליארד דולר, מבתי לוויות ועד מלונות, והשקיע את ההכנסות ברכישות בתחומי העסקים העיקריים שלו.

הקניה של יו.אס. פילטר (US Filter), חברת טיפול במים, בסך 6.2 מיליארד דולר, שביצעה לאחרונה ויוונדי, היתה רכישת שיא של חברה אמריקאית על ידי חברה צרפתית. הרווחים גדלו פי שלוש מ-1996, והגיעו לכ-1.3 מיליארד דולר ב-1999, ממכירות של 37 מיליארד דולר.

עסקי חברות העבודות הציבוריות של ויוונדי מאפשרים לה תזרים מזומנים אמין. זו נקודה חשובה במקרה של מיזמי היי-טק שדורשים השקעות גדולות מראש. אבל האסטרטגיה של מסייה מעלה שאלות לגבי כיוון החברה. מחיר המניות של ויוונדי לא השתנה מינואר, אך הן עלו ב-5 אחוז בעקבות ההודעה על רכישתה של פאת'ה. הסכום הגדול ששילם מסייה עבור יו.אס. פילטר, מיגזר שהצמיחה בו איטית, עורר דאגה בקרב המשקיעים. בין מנהלי הקרנות היו שצמצמו את האחזקות שלהם בויוונדי בעקבות ההודעה על העסקה.

כדי לתת למשקיעים תמונה ברורה יותר של ערך החברה, מתכננת ויוונדי לבצע הנפקה נפרדת לאחזקות שלה בתחום העבודות הציבוריות. אבל הדבר יתבצע רק בעוד כשלוש שנים. בינתיים יכולה עסקה בין BSkyB וקאנאל פלוס למקד הרבה יותר את תכניותיו של מסייה עבור ויוונדי