ריכטר ושרם: אינדיאנה ג'ונס מול הפיננסייר

העימות בין ד"ר קובי ריכטר לבין יצחק שרם מפגיש שתי דמויות כריזמטיות ועתירות תחכום, שאינן נעדרות מאפיינים של כוחנות. ריכטר (54) תערובת של חוקר והרפתקן, הוא מעין "אינדיאנה ג'ונס" מקומי; יליד קיבוץ רמת-יוחנן, שדרכו במהלך השנים הושפעה לא מעט מאופיו הסוער.

ריכטר שירת משך 22 שנה כטייס קרב בחיל האוויר. טיפוס של מצטיין, אך גם שחצן לא קטן שהקים עליו יריבים למכביר. כך למשל, בתפקידו האחרון כראש אגף אמצעי לחימה בחיל האוויר, עמד ריכטר בקונפליקט עם מפקד החייל עמוס לפידות ועם מנכ"ל משרד הביטחון דוד עברי, בשל התנגדותו לפרוייקט הלביא.

במהלך שירותו סיים ריכטר דוקטורט בביולוגיה באוניברסיטת תל-אביב, בתחום חקר המוח. בשנת 77' לקח חופשה מהצבא לצורך לימודי פוסט-דוקטורט בארה"ב, ועבד במחלקה לחקר המוח והבינה המלאכותית באוניברסיטת MIT.

באותה תקופה הכיר את צבי לפידות ושמעון אולמן, עימם ייסד את חברת אורבוט, יצרנית מערכות אופטיות ממוחשבות לקריאת מעגלים מודפסים. לאחר שהשתחרר בשנת 86', בדרגת אלוף משנה, מונה למנהל השיווק של החברה.

ריכטר פרש מתפקיד זה בשנת 92', לאחר מיזוגה של אורבוט עם חברת אופטרוטק, מיזוג שיצר את החברה המוכרת כיום כאורבוטק (שאחיו, יוחאי ריכטר, מנהל כיום). בראיון נדיר שהעניק ל"גלובס" לפני מספר שנים, אמר ריכטר: "בער לי בדם לעשות דברים חדשים".

הוא היה שותף בהקמתן של מספר חברות טכנולוגיה מתקדמת, שגולת הכותרת שלהן היא כמובן מדינול. ריכטר היה מעורב בהקמתה של קרן הון סיכון מרתון, שהונפקה בבורסה בתחילת העשור. מרתון גייסה 74 מיליון שקל מהציבור, אותם השקיעה במיזמי היי-טק שחלקם, חברות כאופטיבייס ואראל תקשורת, הונפקו בוול-סטריט. אף אחד מאלו איננו מתקרב להצלחתה של מדינול.

בשנים האחרונות, עם העמקת מעורבותו במדינול, צמצם ריכטר את מעורבותו במרתון. באותו ראיון, מוקף בפסלים וחפצי אמנות מעשי ידיו של ידידו, יגאל תומרקין, הוא הגדיר את עצמו "חיה שיווקית, שהיתרון שלה הוא ביכולתה לחבר בין הצורך האנושי לטכנולוגיה קיימת. הסתובבתי ימים בחדרי ניתוח רק כדי לשמוע את אחד הרופאים אומר 'שיט'. אחר כך תפסתי אותו בצד ושאלתי מה הבעיה, כדי להתמקד בניסיון לפתור אותה".

ליצחק שרם אין תואר דוקטור באמתחתו, אך בשוק ההון הוא קנה לו שם כ"מהנדס", בשל המיומנות שיצאה לו בתפירת עיסקאות פיננסים מורכבות ויצירתיות. שרם (52) הוא אשף בזיהוי הזדמנויות עיסקיות. מיומנותו זו הפכה אותו בעשור האחרון לפיננסייר המפורסם ביותר בתל-אביב.

עלייתו המטאורית החלה באמצע שנות ה-70, עת שלף אותו מנכ"ל קונצרן כלל, אהרון דוברת, ממחלקת ניירות הערך בבנק דיסקונט. היא נמשכה דרך הפיכת בטוחה של כלל לחברת הברוקרים הגדולה והמצליחה ביותר בשוק ההון, ועברה בהפיכת שרם ליד ימינו של דוברת כמשנה למנכ"ל כלל.

באפריל 91' פרש שרם, בעקבות דוברת, מניהולה של כלל. השניים ייסדו יחדיו את בית ההשקעות דוברת-שרם, ובתוך תקופה קצרה הפכה הקבוצה, בזכות קשריו של דוברת ויכולתו הפיננסית של שרם, לגורם מוביל בשוק ההון, על כל נגזרותיו.

בשלהי 98', בשיא הצלחתם המשותפת, נפרדו דוברת ושרם בעקבות מחלוקות על דרך ניהול הקבוצה. דוברת מכר את חלקו לשרם, שמצדו צירף שותפים חדשים - אביגדור קלנר ויאיר פודים, המנהלים הבכירים בקבוצה, משפחת שטראוס, רובין צימרמן ואחרים.

שרם-פודים-קלנר, חברת האחזקות בה מחזיק שרם, נסחרת כיום לפי שווי של כ-50 מיליון דולר, ומנהלת כ-2 מיליארד שקל בתיקי השקעות ועוד מאות מיליוני שקלים בקרנות השקעה והון סיכון.

באוגוסט 96' השתלטה דוברת-שרם על קונצרן פועלים השקעות, הנסחר כיום לפי שווי של 270 מיליון דולר ומעניק לקבוצה אחיזה בשוקי הנדל"ן, התקשורת, התעשייה וההיי-טק המקומיים