עמותת הקניונים ביקשה להכריז על שב"א כמונופול במתן שירותי בנק אוטומטיים

מבקשת מהממונה על ההגבלים לבדוק האם מתקיים הסכם כובל בין הבנקים בנושא

עמותת הקניונים באיגוד לשכות המסחר פנתה לממונה על ההגבלים העסקיים, דוד תדמור, בדרישה כי יכריז על חברת שב"א, החברה לשירותי בנק אוטומטיים, כעל מונופול. העמותה מבקשת מתמור למנוע, באמצעות פיקוח, ניצול לרעה של כוחה המונופוליסטי של החברה.

בנוסף מבקשת העמותה מהממונה, כי יבדוק האם לא מתקיים הסדר כובל בין הבנקים בהתייחס לפעילותה של החברה.

עמותת הקניונים מציינת בפנייתה כי שב"א, שהוקמה על ידי חמשת הבנקים הגדולים כחברת שירותים משותפת להתקנה ותפעול מכשירי בנק אוטומטיים, הקימה ומפעילה כספומטים בקניונים ומרכזים מסחריים רבים.

יו"ר עמותת הקניונים ומנכ"ל קניון ערים בכפר סבא, משה רוזנבלום, אמר כי בראשית פעילותה עם הקניונים לא דרשה שב"א כל תשלום מחברות הניהול של הקניונים עבור הצבתם של הכספומטים. לדבריו, לפני שש שנים החלה החברה לגבות תשלום קבוע עבור הצבת המכשיר בשטח הקניון, העומד כיום על 1,000 דולר לחודש. בנוסף, נדרשת הנהלת הקניון לממן את עלות קו התקשורת של בזק בין מכשיר הכספומט למרכז שב"א.

רוזנבלום אמר, כי שב"א מנצלת לרעה את הצורך בהצבתם של מכשירים אלה לקיום הפעילות המסחרית במרכז המסחרי ובסביבתו, ולמתן שירות הולם לצרכנים. לדבריו, באין תחרות היא מעמידה סף דרישות גבוה במיוחד.

עמותת הקניונים מבקשת מהממונה על ההגבלים העסקיים כי יבחן האם במצב הקיים מתקיים גם הסדר כובל בין הבנקים, שכן הסכמי ההתקשרות של שב"א עם הבנקים מעניקים לה זכות סירוב ראשונה לכל הצבת כספומט. כלומר, בנק אינו יכול להציב כספומט במרכז מסחרי ללא הסכמתה של שב"א.

העמותה מציינת בפנייתה, כי לנוכח הגבלה זו, ובהסתמך על בדיקה שנערכה, לא ידוע על קניונים שזכו להצבת מכשיר בנק אוטומטי על ידי בנק, שלא דרך סניף בנק הממוקם בקניון.