הערוץ האקטיבי של ינון קרייז

נשיא פוקס קידס אירופה מסתער על היעד הביתי, ומתכוון להפוך את הסחורה שלו ל"ערוץ הילדים המוביל בישראל"

"פוקס קידס יהיה ערוץ ילדים מוביל בארץ" - כך מצהיר ינון קרייז, נשיא פוקס קידס אירופה, בראיון ל"גלובס". קרייז וחיים סבן, מבעליה של "פוקס פמילי וורלדוויד", חברת האם של פוקס קידס אינטרנשיונל, ביקרו בישראל בשבוע שעבר, במטרה לקדם את הקמת ערוץ הילדים פוקס קידס בישראל. השניים קיימו סדרת פגישות עם הגורמים הרלוונטים בארץ, ביניהם: חברת DBS (והחל מהשבוע - YES), חברות הכבלים תבל, מת"ב וערוצי זהב, וכן עם הלקוחה בהווה והמתחרה העתידית, נגה תקשורת, מפעילת ערוץ הילדים בכבלים. זאת, בהמשך למגעים המתקיימים עם כל הגורמים הללו בחודשים האחרונים.

במהלך ביקורם מונה יונה ויזנטל, עד כה המשנה למנכ"ל ערוץ הספורט, למנהל פוקס קידס בישראל.

פוקס קידס אינטרנשיונל עוסקת בהשקת ערוצי פוקס לילדים ברחבי העולם, ותכליתה לחדור לשווקים מקומיים באירופה, באסיה ובדרום אמריקה. עד כה הקימה פוקס ערוצי ילדים בבריטניה ואירלנד, הולנד, צרפת, סקנדינביה, פולין, ספרד, דרום אמריקה ואוסטרליה.

בארה"ב נחשבת פוקס קידס לרשת הילדים הגדולה ביותר, המגיעה לכ-%97 מבתי האב. היא גם רשת הילדים המובילה מבחינת שיעורי הצפייה בקרב ילדים בגילאי 11-2 בחמש השנים האחרונות.

מדיניות החברה כוללת יצירת ערוצים המותאמים לשווקים בהם היא פועלת. היצע התוכניות מותאם לקהל היעד, דיבוב או תרגום לשפה המקומית, וכן פעילויות שיווק נרחבות ע"י הצוות המקומי. החברה מעוניינת לבסס את "פוקס קידס" כמותג-על לערוצי הילדים.

"מטרת פעילותנו בישראל היא להקים ערוץ פוקס קידס ישראלי - לא לייבא מוצר אמריקני או אירופי לישראל", אומר קרייז. "הפורמט הסופי של הערוץ עדיין לא סגור, אבל ברור לנו, שהוא יכלול תוכניות מקור, תוכניות מדובבות לעברית וגם כישרונות וכוכבים ישראליים".

"גלובס": אז מה בעצם ההבדל בין הערוץ החדש שתקימו לערוץ הילדים הקיים? איפה היתרון היחסי שלכם?

קרייז: "אנחנו מתכוונים להציע מוצר חדש. שונה מערוץ הילדים הקיים. אנחנו נכנסים לשוק מפותח, עם הרגלי צפייה מבוססים, ונעשה זאת על ידי הוספת ערך מוסף למוצר, בעיקר דרך שימוש בספריית 'סבן אנטרטיינמנט', שהיא מהגדולות ומהמגוונות בעולם. החידוש יהיה גם בפעילויות השיווקיות, בהן יש לנו ניסיון רב: מיסחור מרצ'נדייזינג, הוצאה לאור של ספרים וחוברות, אירגון פעילויות שטח ואירועים, הקמת מועדוני מעריצים, פארקים וכו'.

"הערוץ יהיה, אמנם, בציביונו, ערוץ ישראלי, אך הוא יהיה בעל ניחוח בינלאומי, של 'ערוץ הילדים של העולם', שיתבטא בעיקר באריזה ובמראה. הוא יופק בארץ וידבר עברית, אך תורגש נוכחותה של חברת האם הפאן-אירופית".

על אופיו של הערוץ אומר קרייז, כי הוא ימוצב כערוץ בידור בשילוב עם מסרים חינוכיים, "אבל זה לא יהיה ערוץ חינוכי", כדבריו.

מניסיונו למד קרייז, כי לטלוויזיה רב-ערוצית שלושה מרכיבי תוכן עיקריים: סרטים, ספורט וילדים. בסדר הזה. בישראל, להערכתו, חשיבותם של ערוצי הילדים גדולה עוד יותר. לדבריו, שוק הילדים בישראל מפותח יחסית, ולערוצי הילדים תפקיד חשוב במבנה התחרות.

"כל פלטפורמה חייבת שיהיה בידיה ערוץ ילדים איכותי", הוא אומר. לפי תפיסתו, איכותו של ערוץ ילדים נמדדת בשלושה קריטריונים: תוכניות או תוכן, אריזה (מנחים וקטעי קישור) והפעילויות מחוץ לערוץ. "אירגון פעילות מחוץ לערוץ הוא אחד ממאפייני פעילותנו באירופה. אנחנו מגבירים את תהודת הערוץ בשטח. אנחנו לא רק ערוץ ילדים אלא היצע תוכן רחב".

ההחלטה לגבי הפלטפורמה בה ישודר הערוץ בישראל צפויה להתקבל בתוך כחודשיים. השיקולים שינחו את ההחלטה, לדברי קרייז, אינם כלכליים בלבד. "לשיקולים הכלכליים משקל חשוב, אבל הבחירה הסופית אינה תלויה בהם בלבד. חשובה לא פחות מערכת שיתוף הפעולה עם המפיץ, והיכולות השיווקיות של הפלטפורמה. מעבר לכך, חשוב לנו גם מיצובנו בפלטפורמה - האם אנחנו ממוצבים כערוץ הילדים המוביל או השני בחשיבותו. הערוץ שלנו אינו יכול לשמש כרקע. זהו מוצר אקטיבי לא פאסיבי".

- מבחינה זו מצבכם כרגע אינו מזהיר. לחברות הכבלים יש, נכון לעכשיו, את נגה תקשורת וחברת YES חתמה לאחרונה על הסכם להקמת ערוץ ילדים חדש, בשיתוף האמרגנים סלוצקי, ירדני וטלית, שבבעלותו גם הזיכיון לערוץ הגרמני ג'וניור.

"להערכתנו, המצב עוד עומד להשתנות. אני גם לא אומר שבסופו של דבר נהיה רק בפלטפורמה אחת. התפתחות שוק התקשורת בישראל אינה לינארית, והכל פה משתנה. אני מקווה שהשוק יתפתח בצורה הנכונה ביותר - באופן שהכי טוב לצרכן. מה שמניע את השוק בסופו של דבר הוא שילוב בין איכות התוכן לשיקולים הכלכליים. מעבר לכך, לדעתי המרכיב החשוב ביותר להצלחתו של ערוץ ייעודי לטווח ארוך - היא הבעלות על תוכן.

"חברת YES, האמרגנים וגם נגה תקשורת, אינם בעלים של תוכן. הנגישות לחומר והבעלות על ספרייה מתורגמת היא יתרון כלכלי ברור. נגה תקשורת הצליחה לפתח ערוץ ילדים איכותי, בעל מאפיינים וערכים ישראליים. YES חתם עם האמרגנים על מנת להבטיח את המיצוב הישראלי שיביאו הכוכבים. אבל לאף אחד מהם אין ספרייה".

- למה לכם בכלל להכנס לאופרציה של הקמת ערוץ ילדים? אתם יכולים להרוויח יפה גם ממכירת חומרים מהספרייה שלכם לכל הערוצים שיקומו.

"ראשית, זה לא נכון שאפשר לעשות יותר כסף ממכירת הספרייה מאשר הקמת ערוץ ילדים. אבל מעבר לזה, הקמת ערוץ ילדים איכותי ישראלי היא חלק מהאסטרטגיה הפאן-אירופית, של החברה, ונגזרת של האסטרטגיה שתכליתה לפתח את המותג פוקס קידס בכל העולם. הערוץ בישראל אינו עסק נפרד, אלא חלק מרשת טלוויזיה בינלאומית, שמביאה לו מסה של משאבים וחומר איכותי, ומאפשרת פיתוח של ערוץ מקומי ברמה בינלאומית.

"בנוסף, מבחינה עיסקית, שוק התקשורת בישראל הוא שוק מעניין. זהו שוק ער שמתפתח מהר. נכון להיום זהו שוק ברמה בינונית בקריטריונים אירופים. מספר בתי האב המחוברים לטלוויזיה רב ערוצית כיום בישראל גדול מזה של ספרד או איטליה". עם זאת הוא מודה, כי "התזוזות הקיצוניות והחדות בשוק הישראלי מקשות עלינו".

קרייז רוחש הערכה רבה לכל הגורמים הפעילים בשוק ובכללם נגה תקשורת, חברות הכבלים, חברת YES ואפילו הרגולטור, צבי האוזר ראש מועצת הכבלים, שקרייז מגדיר אותו גם כידיד אישי. אבל עם כל הפרגון וההערכה יש לו, כבעל פרספקטיבה רחבה, גם ביקורת. בעיקר על דרך התנהלות העניינים עד היום.

"הרגולטור הצליח לפתוח את השוק ולעורר את שוק התוכן מקפאונו. הכבלים כגוף כלכלי הצליחו יפה מאוד. שיעור החדירה שלהם מרשים ביותר. אלא שחברות הכבלים מצאו עצמן במצב בו האיכות ברמת הערוצים הבודדים היא גבוהה, אבל המגוון כמכלול, לא עומד בקריטריונים של שוק טלוויזיה מפותח בסטנדרט של אירופה. הערוצים שהם יצרו (ערוצי הספורט, הילדים, הסרטים, המשפחה, המדע) איכותיים, אבל לא מספיקים בקונטקסט של טלוויזיה רב-ערוצית. בקונטקסט כזה גם המגוון קובע. אני לא מכיר עוד שוק שיש בו ערוץ ילדים אחד בלבד".

- כעת, עם פתיחת השוק לתחרות והפעלת שירותי לוויין, המגוון יתרחב.

"אפשרות חדירה של מפיץ תוכן נוסף תחייב את חברות הכבלים לפעול בתנאי שוק תחרותי ולהשביח את התוכן. אבל עדיין ישנם מספר מאפיינים מבניים בשוק, שלדעתנו לא מאפשרים לשוק התפתחות כלכלית נכונה. אחד מהם הוא האיסור על שידור פרסומת בכבלים. במצב כזה, לאיכות הערוץ, שבאה לידי ביטויי ברייטינג אין משמעות כלכלית".

- זכייני הערוץ השני טוענים, שהמשק הישראלי צר מלהכיל עוד ערוצים מסחריים.

"אנחנו מודעים לעובדה שתנאי הזיכיון של זכייני הערוץ השני כוללים בלעדיות על שידור פרסומת. מצד שני, במשק בריא ומתפתח יש סיכוי להגדלת עוגת הפרסום. מי שלא יכול להתחרות בשוק חופשי - שלא יתחרה בו".

איסור פרסומת בכבלים הוא מאפיין בעייתי אחד של השוק בישראל. לתפישתו של קרייז גם אופן עיצוב המדיניות בתחום בעייתי. "הנסיונות לתקן את מבנה השוק מאופיינים בצעדים בודדים, ולא בראייה כוללת וארוכת טווח. האוזר מנסה לתקן במסגרת תפקידו, עיוותים שנוצרו על ידי אנשים בעלי טווח ראייה קצר.

"הגדרה מראש של בלעדיות על מכירת פרסומת היא רק תוצאה אחת של הראייה הזו. כמוה גם מבנה הבעלות על ערוץ 2 - בו פועלים שלושה זכיינים שונים. האפיזודה של מתן הרישיון לחברת ה-DBS, האיום בהחזרתו והחזרה מהאיום - הוגדרה בעיתונות המקצועית בעולם כפארסה.

"האפלייה המתקנת לטובת הלוויין, אישור חלון הטירינג, הוא אולי מהלך נחוץ, כדי לאפשר את כניסתו, אבל חסר היגיון תוכניתי וכלכלי. בטווח הקצר הוא גם לרעת הצרכן, אם כי בטווח הארוך ביסוסו של ה-DBS יהיה כמובן לטובת הצרכן. בעיקרון זהו עוד פתרון מעוות, בן כלאיים, שבא לתקן עיוות קודם, בו הכבלים תפקדו בתנאי מונופול"