נבדקת מעורבות בנקים אירופיים בהברחות כספי קרן המטבע מרוסיה לבנק ניו-יורק

קרדיט סוויס, UBS, דרזדנר, ווסטדויטשה ואחרים נטלו חלק בהעברות לסניף הלונדוני של הבנק אוף ניויורק

רשויות אכיפת החוק משני צידי האוקיינוס בודקות בימים האחרונים כמה בנקים אירופים מובילים בכל הנוגע לתפקידם בסיוע להעברת מיליארדי דולרים מרוסיה וממדינות מזרח אירופיות נוספות לבנק אוף ניו-יורק, דיווח היום ה"וול סטריט ג'ורנל", בהסתמכו על גורם המקורב לנושא.

הבנקים, ביניהם קרדיט סוויס גרופ, UBS, דרזדנר בנק, ווסטדויטשה לנדסבנק ובנק אינטרנשיונל אה לוקסמבורג, מעורבים, ככל הנראה, בהעברת 4 מיליארד דולר או חלקים מסכום זה מהגוש הסובייטי לשעבר לסניף הלונדוני של בנק אוף ניו-יורק בשנה האחרונה, מסר הגורם לעיתון.

כל הבנקים האמורים הכחישו את מעורבותם במעשים לא חוקיים, וגם סירבו למסור את תגובתם בנושא. הבנקים האמורים לא הואשמו במעשים פליליים.

החקירה בסוגיית העברת הכספים היא חלק מחקירה מקיפה שנערכת בימים אלו באשר לדרכי הטיפול של הבנק אוף ניו-יורק בחשבונות בעלי זיקה לרוסיה, ובעיקר בסוגיית מעורבות בכירים בבנק הניו-יורקי בסיוע להלבנת כסף שחור עבור גורמי פשע רוסיים.

בחקירה עלו חשדות שהבנק אוף ניו-יורק, וככל הנראה לא רק הוא, שימש צינור להטיית 200 מיליון דולר מכספי הלוואות, שהועברו לרוסיה על ידי קרן המטבע הבינלאומית (IMF).

הבנק אוף ניו-יורק לא הואשם בכל מעשה לא חוקי, והכחיש עשיית מעשים כאלו. עם זאת השעה הבנק מתפקידיהם שני בכירים, עד שייוודעו תוצאות החקירה.

החקירה ממחישה את הקשיים שניצבים בפני רשויות אכיפת החוק והבנקים כאחד, בכל הקשור לאיתור כסף שחור, מתוך מיליארדי הדולרים העוברים מדי יום דרך המערכת הפיננסית הבינלאומית.

רשויות הפיקוח בארה"ב, כמו גם במדינות אחרות, מסתמכות על הבנקים כעל קו ההגנה הראשון בקביעת ההבדלים בין כסף שחור וכסף חוקי, בעיקר בשל ההיכרות הקרובה של הבנקאים עם לקוחותיהם.

בכל הקשור למעורבות הבנקים האירופיים, המצב עלול להיות מסובך בהרבה. גורם המקורב לחקירה מסר, כי רשויות הפיקוח הבריטיות הבחינו בתנועות חשודות של כספים בשנה האחרונה, אחרי שבחנו מקרוב כמה עיסקאות גדולות שבהן היו מעורבים רוסיה ומדינות נוספות במזרח אירופה, ובדקו 18 חשבונות שונים בסניף הלונדוני של הבנק אוף ניו-יורק.

לכאורה, ביצע הבנק אוף ניו-יורק את אותן עיסקאות בשם כמה בנקים אירופיים מובילים, ואילו הם פעלו על פי הנחיות של לקוחותיהם, הבנקים הרוסיים. הבנקים הרוסיים, מצידם, פעלו על פי דרישות הלקוחות שלהם.

בעיסקאות בין-בנקאיות מסוג זה בוטחים הבנקים, שהבנקים הקודמים בשרשרת ביצעו את הבדיקות החיוניות לווידוא כשרות הכספים והלקוחות, בין אם מדובר בלקוחות פרטיים ובין אם מדובר בלקוחות עיסקיים.

רוב העברות הכספים כשרות

מתוך 4 מיליארד הדולרים בקירוב שעברו בין החשבונות השונים, הצליחו הרשויות לבודד כ-200 מיליון דולר שנראה כי היו קשורים לסמיון מוגילביץ, הנחשד על ידי הרשויות כבכיר בפשע המאורגן הרוסי. כספים נוספים שנבדקו נחשדו על ידי הרשויות כמניפולציה בשערי חליפין. חלק הארי של הכספים הוא, כנראה, תוצאה של העברות כספים כשרות.

רשויות הפיקוח מנסות לבדוק שש עיסקאות שנעשו במסגרת הפעילות הניו-יורקית של בנק אוף ניו-יורק. בשנה האחרונה עברו בחשבונות אלו כ-10 מיליארד דולר, שחלקם הגיעו מהחשבונות הבנקאיים של סניף הבנק בלונדון.

החשבונות הללו נפתחו על ידי פיטר ברלין, המוכר ברשומות הבריטיות כבכיר בחברה בשם בנקס וורלדוויד. ברלין נשוי ללוסי אדוארדס, בכירה בבנק אוף ניויורק, אחת משני הבכירים שהושעו בשבוע שעבר על רקע החקירה הפדרלית בארה"ב.

בשבוע שעבר ביצעה המשטרה הבריטית חיפושים בדירת הזוג בלונדון, והרשויות טוענות שבנקס מקיימת קשרים עם חברה אמריקנית, שנוסדה על ידי מוגילביץ.

עורך הדין הלונדוני של אדוארדס סירב למסור את תגובתו, וגם את ברלין לא ניתן היה לאתר לצורכי תגובה. נטשה גורפינקל קגלובסקי, בכירה נוספת בבנק אוף ניו-יורק שהושעתה מתפקידה, סירבה למסור את תגובתה לדברים.« שירות בלומברג, ניו-יורק « נבדקת מעורבות בנקים אירופיים בהברחות כספי קרן המטבע מרוסיה לבנק ניו-יורק « קרדיט סוויס, UBS, דרזדנר, ווסטדויטשה ואחרים נטלו חלק בהעברות לסניף הלונדוני של הבנק אוף ניויורק