חילוקי דעות בין ישראל והרשות הפלשתינית ערב פתיחת המעבר הבטוח ברק: המעבר הבטוח ייפתח ביום א'; אין פשרות על הריבונות והביטחון

הפלשתינים: היתר לישראל לעצור חשודים יהפוך את המעבר הבטוח למלכודת

ראש הממשלה, אהוד ברק, הודיע היום, כי ישראל מתכוונת לפתוח את המעבר הבטוח עזה-תרקומיה כבר ביום ראשון, כפי שנקבע בהסכם שארם א-שייך.

הודעתו של ברק סותרת על דברי השר לבטחון פנים, שלמה בן-עמי, שתיתכן דחייה בפתיחת המעבר הבטוח, בגלל שחילוקי הדעות בין ישראל לרשות הפלשתינית בכמה נושאים טרם נפתרו.

שני נושאים מהותיים עדיין נותרו במחלוקת: סמכותה של ישראל לבדוק את העוברים במעבר הבטוח וזכותה לעצור חשודים בפעילות עויינת והנפקת אישורי המעבר.

בעוד שישראל עומדת על זכותה לבצע בדיקות בטחוניות ולעצור חשודים בפעילות עויינת, טוענת הרשות הפלשתינית שהמעבר הבטוח חייב להיות "מחוץ לתחום" הריבונות הישראלית.

גורמים בכירים ברשות הפלשתינית טענו, כי דרישת ישראל תהפוך את המעבר הבטוח "למלכודת" עבור מבוקשים או חשודים אחרים, בעוד שעל-פי הסכם שארם, המעבר אמור להיות בטוח ומחוץ לריבונות ישראלית, בכל הנוגע לבדיקות העוברים בתחומו. ברק הדגיש היום, כי לא תהיה פשרה בנושאי הבטחון והריבונות. לדבריו, הריבונות הישראלית חלה גם על המעבר הבטוח ולא יעלה על הדעת שהמעבר לא יהיה בשליטה ישראלית מוחלטת.

"הריבונות הישראלית על המעבר הבטוח אינה נושא לדיון. אין לנו צורך בהסכמות, או באישורים בינלאומיים".

הוא הבהיר, כי גם בעתיד ישראל לא תתפשר על שני נושאים: ריבונות ובטחון, ונושאים אלו אינם נתונים למשא ומתן.

לפני דברי ברק, במהלך ביקורו בפיקוד מרכז, אמר השר לבטחון פנים, שלמה בן-עמי, כי פתיחת המעבר הבטוח עשויה להתעכב במספר ימים עד לפתרון שתי הסוגיות שבמחלוקת.

הוא הבהיר, כי במשרד לבטחון פנים לא מתכוונים לוותר על שתי הדרישות, שאם לא כן הופך המעבר הבטוח לשטח "אקס טרטוריאלי" שלישראל אין למעשה שליטה וריבונות עליו.

חרף ההצהרות התקיפות של ברק ובן-עמי, הודיעו בכירים ברשות הפלשתינית שהם לא יאפשרו להפוך את המעבר למלכודת שתאפשר לישראל לעצור חשודים.

נראה שלגבי המחלוקת על הנפקת אישורי המעבר, תושג בסופו של דבר פשרה. אולם, קיים ספק רב אם תושג הסכמה בנושאי הריבונות והאחריות הבטחונית על המעבר.

יתכן שברק רמז בדבריו שישראל מתכוונת לפתוח את המעבר הפתוח כבר ביום ראשון, שמבחינת ישראל המעבר יהיה פתוח, אבל רק בריבונות ישראלית מלאה.

הליכוד קרא היום לברק שלא לפתוח את המעבר הבטוח ביום ראשון הקרוב, מבלי שיוסדרו כל נושאי הבטחון הנחוצים.

ראש צוות התגובות של הליכוד, ח"כ דני נווה, קרא לברק להציג את ההסכם המלא לגבי המעבר הבטוח בפני הכנסת ולא לפתוח את המעבר, כדי לא לסכן את שלום תושבי הישובים הסמוכים לכביש "המעבר הבטוח".

ארגוני "נשים בירוק", "ארבע אמהות" ו"מטות ערים" יוזמים הפגנה בצומת פלוגות שליד קרית-גת, על מנת למחות "נגד פתיחת המעבר הבטוח למחבלים".

הארגונים מזהירים, כי "המעבר הבטוח יביא ללב ישראל תנועה של מחבלים ואמצעי חבלה ויאפשר למחבלים רוצחים מעבר חופשי בין יהודה ושומרון לבין עזה".« שירות גלובס « חילוקי דעות בין ישראל והרשות הפלשתינית ערב פתיחת המעבר הבטוח ברק: המעבר הבטוח ייפתח ביום א'; אין פשרות על הריבונות והביטחון « הפלשתינים: היתר לישראל לעצור חשודים יהפוך את המעבר הבטוח למלכודת