תיקים בהדמיה

מידע בורסאי מפורט זמין כיום, בזמן אמת, לכל אחד - או לפחות למי שנרשם כמנוי. ניהול תיק השקעות אישי באינטרנט הוא כלי למעקב אחר העולם האמיתי, או לחילופין למשחקי 'נדמה לי' פיננסיים

האינטרנט הוא מקור מידע קריטי בכל הנוגע למידע כלכלי ובורסאי, כולל מידע שבעבר היה נגיש רק לאנשי מקצוע. אתרים פיננסיים רבים מספקים היום מידע מפורט - בזמן אמת, ולרוב גם חינם - לגבי המתרחש בבורסה: גרפים של מניות, ניתוח טכני, מדריכים להשקעה, מצבי המדדים המובילים, וכן מגמות בשוק ההון בחתך יומי, שבועי או שנתי.

למשקיע המנוסה תהיה השקיפות הזו, החדשה יחסית, לעזר רב; לרעו הטירון אולי קצת פחות, שכן גרפים וניתוחים עדיין אינם מספקים מרשם פלא להשקעה נבונה, וודאי אינם מהווים תחליף לשעות טיסה בורסאיות.

אבל גם צבירת שעות טיסה כאלו יכולה להתבצע און-ליין, שכן אתרים פיננסיים רבים מאפשרים לבצע תכנון השקעות ומעקב אחר מניות - בין על ידי פתיחת 'תיק השקעות' אישי וירטואלי, ובין בהשתתפות ב'משחק השקעות' תוך התחרות באחרים. תיקי השקעות בדיוניים כאלו משמשים למעקב אחר מניות 'אמיתיות', אך מזמינים גם את טירוני הבורסה לטיסות סימולציה של קנייה ומכירה.

"תיק ההשקעות הווירטואלי", אומר גיל בלום מחברת ההשקעות אנליסט, "הוא כלי בידי הגולש לעקוב אחרי השקעותיו ה'אמיתיות' וה'לא אמיתיות', במספר חתכים שונים, על פי רצונו. המשקיע יכול ל'קנות' אחזקות ולקבל דו"ח ביצועים, והוא יכול גם ל'מכור' אותן מבלי להתחרט. מחיר המניה הנרכשת נקבע על ידי הגולש, ויכול גם להיקבע בערך היסטורי או פיקטיבי.

"השקעה וירטואלית יכולה גם להתבצע רטרואקטיבית, כאשר מטרת הגולש היא בדיקת הביצועים התיאורטיים של מניה מסוימת, כדי לקבל תשובה לשאלה: 'אם הייתי קונה את המניה בתחילת השנה, כמה הייתי מרוויח?' "וכמובן, היא גם מאפשרת למשקיע לקבל בכל פעם תמצית נתונים פיננסיים אמיתיים לגבי האחזקות האמיתיות שלו - ורק לגביהן, בלי שיצטרך לעשות חיפוש שוב ושוב על אותן מניות".

אנליסט OnLine היה האתר הישראלי הראשון בו ניתן לפתוח תיק השקעות וירטואלי, לצד מידע בורסאי מפורט, הניתן בחינם. בלום אינו מוסר כמה תיקי השקעות נפתחו כבר במסגרת האתר, אלא רק שמדובר ב"אלפים רבים".

השימוש בתיק וירטואלי מתאים "למשקיעים הפחות מנוסים", אומר בלום, "ומצד שני, גם ל'חובבים פלוס' או 'מקצוענים מינוס', שלעתים מנהלים מספר תיקים. גם ברוקרים קטנים יוכלו כך לחסוך את הזמן שדורש השימוש בתוכנת 'אקסל', ועדיין לקבל מידע שוטף על עשרות תיקים".

"אתר פיננסים בא לשמש סביבת עבודה, כלי יומיומי לקהל של אנשי עסקים ובעלי חברות", אומר אבי בגס, מנכ"ל חברת קו מנחה, "כאשר השאיפה היא שאיש עסקים יגיע לעבודתו ויישב כשהאתר פתוח מולו כל הזמן". ביזנס פורטל, אתר החברה, זוכה, לדברי בגס, ליותר מ-100 אלף כניסות ביום.

באתר של קו מנחה יש אפשרות לפתוח 'דף אישי למניות', המאפשר מעקב שוטף ורציף אחר ניירות הערך המעניינים את המשקיע. השירות כרוך בתשלום של 45 דולר בחודש, והוא מצורף לשירותי מידע בורסאי נוספים וחדשות משוק ההון. מי שלא שילם, יקבל נתונים בדיליי של 20 דקות.

באתר ניתן שירות התראות - ברגע שמחיר מניה הכלולה בתיק האישי מגיע מעל או מתחת לגבול שהמשקיע הגדיר, מקבל המשקיע עדכון מיידי בדואר אלקטרוני. "אנו מניחים שפעיל מקצועי בשוק נמצא גם כך מול המסך כל היום, ולכן אינו זקוק להתראה כזו", כך בגס, "אך מי שאינו מקצועי ועדיין מעוניין לקבל מידע על המניה שלו, זקוק לזה".

גם בפורטל וואלה הישראלי יש לאחרונה, לצד הצגת נתונים וחדשות משוק ההון, אפשרות לניהול תיק ניירות ערך אישי. הכניסה כרוכה ברישום אך לא בתשלום, ולמשתמש מוצגים גרפים של ביצועי המניות שבחר בחתכי זמן שונים.

לאתרים עצמם, וזו נקודה חשובה, מאפשר מתן השירות הזה למצב את עצמם וליצור נאמנות של גולשים, תוך תקווה שיוכלו לתרגם אותה בעתיד למונחים מוחשיים. זה מסביר, כמובן, את העובדה שכל ניהול תיק, גם אם הוא נעשה חינם, כרוך ברישום לאתר.

"ברגע שמישהו פותח תיק השקעות ברשת ורואה שהמערכת עובדת כמו שצריך", אומר צביקה אלברגר, עורך ערוץ כלכלה ועסקים בתפוז, "האמון שלו באתר מתבסס. מכאן, יש סיכוי גדול יותר שבעתיד הוא גם ייקח חלק במסחר און-ליין". גם בתפוז, הוא אומר, יוכלו המשקיעים לפתוח בקרוב תיק השקעות כזה, אך אינו נוקב בתאריך.

"תיק השקעות וירטואלי מקל מאוד בחישוב הצעדים הבאים", אומר לנו פעיל בשוק ההון, "במיוחד אם אני מנהל חשבונות מקורבים, ורוצה לעקוב אחרי מספר תיקים שונים".

"מבחינת פעילויות מעו"ף, יש הבדל בין השימוש במידע מקוון בפעולות 'עירומות', שבהן אני קונה כיוון על השוק, עם חשיפה גדולה מאוד לסיכון, ובין פעולות ארביטראז', שבהן אני קונה או מוכר את השוק. כשחקן ארביטראז' קטן, אני הרי לא תמיד אקנה את כל נכס הבסיס, אלא רק מספר מניות מובילות, נאמר חמש. במקרה כזה, תיק השקעות אישי ברשת הוא לא יותר מכלי מעקב.

"בפעולות 'עירומות', לעומת זאת, תיק וירטואלי עוזר לי ליצור תמונה של השוק - אני מציב משוואה על מניות המעו"ף ויכול ליצור תסריט בדיוני, שממנו אני מקיש על הכיוון העתידי של השוק, ובהתאם לכך מתכנן את פעולותי".

"זה מתאים מאוד לשחקנים קטנים, שהעמלות הרשמיות שוחקות את הרווחים שלהם, ושנאלצים לעבוד בסיכון גבוה", ממשיך אותו פעיל, "האתרים הפיננסיים הם מכשיר יעיל לקבלת הערכה בדיונית של התנהגות המניות, שממנה ניתן להקיש על כיוון השוק. השימוש הזה יעיל יותר מחישובים המתבצעים על גיליונות אקסל, אך זה לא בא לומר שהוא מבטיח חיסון מפני טעויות".

מסתבר כי עד כמה שהאינטרנט קנתה לה אחיזה ככלי המספק מידע עסקי מעודכן, עדיין קיים חשש אצל פעילים רבים מן הטכנולוגיה הזו. אומנם, חוקי מרפי של המחשבים כבר מלמדים כי "כל תוכנה שהחלה לשלב שבו היא רצה בלי באגים, כבר אינה שימושית". ועדיין אומר לנו משקיע אחד: "לגבי, מספיק שפעם אחת ויחידה האתר יפספס בנתונים, ואז הוא שרוף אצלי לגמרי".

לאבי בגס מקו מנחה לא נותר אלא להסכים לגבי הצד הטכני: "האינטרנט היא עדיין רשת בעייתית לתמיכה, והיא חשופה לעיכובים ולקצרי תקשורת. שלא כמו נל"ן (נקודה לנקודה, רשת מידע אלקטרונית למנויים - א.מ), קו של בזק יכול ליפול. כך זה עם אתרי אינטרנט, מעצם היותם אתרים.

"אומנם, מקצוענים עובדים און-ליין כל הזמן. אך זה לא סוד שכיום, מערכות הפועלות בזמן אמת עדיין מחוברות בנל"ן או בלוויינים ולא פועלות על גבי האינטרנט. עם הזמן, כאשר יציבות התקשורת תעלה ורוחב הפס יגדל, המצב הזה ישתפר".« מאת אביבה משמרי « תיקים בהדמיה « מידע בורסאי מפורט זמין כיום, בזמן אמת, לכל אחד - או לפחות למי שנרשם כמנוי. ניהול תיק השקעות אישי באינטרנט הוא כלי למעקב אחר העולם האמיתי, או לחילופין למשחקי 'נדמה לי' פיננסיים