הפלשתינים מבקשים לחבר רשת החשמל שלהם למדינות ערב

יו"ר הרשות הפלשתינית, יאסר ערפאת, הניח את אבן הפינה לתחנת כוח דרומית לעזה, סמוך לנצרים. התחנה תוקם בעלות של 95 מיליון דולר על ידי שותפות של חברת האנרגיה האמריקנית אנרון ושותפים פלשתינים, באמצעות החברה השוודית ABB.

עבד אל-רחמן חמד, שר השיכון ונשיא רשות החשמל הפלשתינית, אמר, כי מחירי החשמל בישראל גבוהים מהמחירים במדינות ערב. לכן הרשות מעוניינת להתחבר לרשתות החשמל של מדינות ערב. הוא אמר, כי הפלשתינים משלמים לחברה הישראלית 150 מיליון דולר בשנה עבור צריכת החשמל ברצועה ובגדה המערבית. על פי נתוני חברת החשמל, ההכנסה ממכירת חשמל בשטחים נמוכה יותר.

חמד ציין, כי הפלשתינים מתכננים להפסיק את השימוש בחשמל הישראלי ברצועה באמצע 2001, ולאחר מכן להפסיק את השימוש בו גם בגדה המערבית. חמד אמר, כי השלב הראשון בבניית תחנת הכוח יסתיים בקיץ הקרוב, וכושר הייצור יעמוד על 100 מגה-וואט. בשלב השני, שבנייתו תסתיים ביוני 2001, יעמוד כושר התחנה על 140 מגה-וואט, %15 יותר מצריכת החשמל ברצועה כיום.

אתמול (ג') סוכם על הרחבת קיבולת החשמל בין ישראל והרצועה. במסגרת זו הוסכם על סלילת קו 161, מנתיבות לרצועה, במימון הרשות הפלשתינית. לאחר שהרשות תעביר את התשלום, תחל הסלילה, ותסתיים בקיץ הבא. בנוסף, יורחב קו חשמל הפועל כיום בין ישראל והרשות, בכושר של 5 מגה-וואט.

האלוף יעקב אור, מתאם הפעולות בשטחים, אמר ל"גלובס", כי הרחבת האספקה ב-5 מגה-וואט היא בהנחיית ראש הממשלה, אהוד ברק. הוא הורה להתיר אספקת חשמל באמצעות תשתית החשמל של גוש קטיף. לדבריו, ההחלטה נובעת מהמחסור החמור בחשמל ברצועה הקיץ.

לגבי כוונת הפלשתינים לספק בעצמם את כל הצריכה ביהודה ושומרון אמר אור, כי סמכות החשמל באיזור אינה נמצאת בידי הפלשתינים. הרשת באיזור מספקת חשמל הן ליישובים יהודיים והן ליישובים פלשתיניים. ההחלטה על הפרדת הרשתות מותנית באופי הסדר הקבע ובמיקום היישובים שיישארו.

בהתייחס לניגוד בין סלילת הקו החדש לבין שאיפת הפלשתינים לייצור עצמאי של חשמל, אמר אור, כי הפלשתינים זקוקים לחיבור לרשת הישראלית הן לתקופת הביניים עד להפעלת תחנת החשמל בעזה, והן כגיבוי לאחר מכן.

דובר מתאם הפעולות בשטחים, שלמה דרור, הכחיש את הפרסום היום (ד') בתקשורת, לפיו חברת החשמל והרשות הפלשתינית הגיעו להסכם על סילוק חוב של 2.5 מיליון שקל. בניגוד לפרסום, הוסכם על העברת הדיון לוועדת הכלכלה הישראלית-פלשתינית, ולא על סילוק החוב.

הפלשתינים סירבו עד אתמול (ג') להכיר בחוב. החוב נוצר בשל תיקון ליקויים בקווי החשמל בין עזה לרשת הישראלית, ועקב עומס יתר. העומס גרם נזקים לתשתית הישראלית. גם דובר חברת החשמל אישר, כי הפרסום מוטעה.« מאת חגי אטקס « הפלשתינים מבקשים לחבר רשת החשמל שלהם למדינות ערב