הבטחות לסיוע והלוואות מהבנק העולמי הכשירו הקרקע ליחסי ישראל-מאוריטניה

טקס החתימה היה היום בוושינגטון * ישראל תשגר משלחות מומחים למדינה המוסלמית

הבטחות למתן סיוע כלכלי וטכנולוגי למאוריטניה, בעיקר הלוואות מהבנק העולמי, ושיגור משלחות מומחים מישראל, הכשירו את הקרקע לכינון היחסים הדיפלומטיים המלאים בין ישראל למאוריטניה.

טקס החתימה עמד להיערך היום (ה') במשרד החוץ בוושינגטון, במעמד שר החוץ, דוד לוי, עמיתו המאוריטני, אחמד אולד סיד אחמד, ושרת החוץ האמריקנית, מדליין אולברייט.

מאוריטניה היא אחת המדינות הנחשלות בעולם. על פי אומדן, היה התמ"ג שלה ב-98' 4.7 מיליארד דולר, והתמ"ג לנפש 1,890 דולר. שיעור האוכלוסייה מתחת לקו העוני %57 (אומדן ל-1990).

מאוריטניה היא אחת מחמש המדינות הערביות שקיימו יחסים נמוכי דרג עם ישראל (האחרות הן עומאן, קטאר, תוניסיה ומרוקו). ישראל מפעילה בנוקאשוט הבירה משרד אינטרסים בחסות שגרירות ספרד. בראש המשרד עומד פרדי איתן.

החלטת מאוריטניה להעלות את דרג יחסיה עם ישראל לרמת שגרירויות - המדינה הערבית השלישית אחרי מצרים וירדן - נבעה בעיקר מרצונה להגדיל את הסיוע שהיא מקבלת ממקורות זרים, לאחר שסיוע שהבטיחו מדינות ערביות לא הגיע. הצורך בסיוע איפשר יוזמה אמריקנית לכינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל. לארה"ב משקל מכריע בבנק העולמי, והיא עשויה להשיג הטבות למדינות שהיא חפצה ביקרן.

על רקע זה נפתח מו"מ משולש בין שלוש המדינות שנוהל ע"י מנכ"ל משרד החוץ, איתן בן-צור, שגרירה הבא של ארה"ב בישראל, מרטין אינדיק, ושר החוץ המאוריטני.

ישראל תשגר משלחות מומחים למאוריטניה, בין השאר בתחום הדיג, שהוא אחד הענפים העיקריים בה. במאוריטניה התגלו גם מרבצי אורניום.

ממשל קלינטון שיבח אתמול את "הצעד הנועז" של ממשלת מאוריטניה, וקרא למדינות ערביות נוספות ללכת בעקבותיה.« מאת רן דגוני, וושינגטון « הבטחות לסיוע והלוואות מהבנק העולמי הכשירו הקרקע ליחסי ישראל-מאוריטניה « טקס החתימה היה היום בוושינגטון * ישראל תשגר משלחות מומחים למדינה המוסלמית