חבר מביא חבר:
ביל גייטס ופול אלן נפגשים בקומטאץ' הישראלית

שבועיים וחצי לאחר הפרסום ב"גלובס", שגרם להכפלת מחירן של מניות קומטאץ', הודיעה מיקרוסופט על שיתוף הפעולה עם החברה * מיקרוסופט קיבלה אופציות ל-%5 בקומטאץ', תמורת 20 מיליון דולר

עד ה-10 באוקטובר ניתן היה עדיין לרכוש את מניות חברת האינטרנט הישראלית קומטאץ' במחיר של 17 דולר למניה, בדומה למחיר הנפקתה בוול-סטריט בחודש יולי. הערב, עם פתיחת המסחר, הן עמדו על 32.5 דולר, המשקף שווי חברה של 450 מיליון דולר.

קומטאץ', המספקת שירותי אאוטסורסינג לדואר האלקטרוני באינטרנט, כמעט שהכפילה את שווייה תוך שבועיים וחצי, בעקבות פרסום ב"גלובס" לפיו היא עומדת לחתום על הסכם לשיתוף פעולה עם ענק התוכנה מיקרוסופט. אתמול (ד'), עם תום המסחר בוול-סטריט, אישרה מיקרוסופט את דבר שיתוף הפעולה, הכולל גם אופציה להשקעה של 20 מיליון דולר במניותיה של קומטאץ'.

מיקרוסופט, אותה מוביל ביל גייטס, קיבלה, על פי דרישתה, אופציות ל-707 אלף מניות קומטאץ', במחיר מימוש של 28.25 דולר למניה. מימושן של האופציות יעניק למיקרוסופט כ-%5 ממניות קומטאץ'.

ההסכם בין השתיים כולל שורה של שיתופי פעולה בין פורטל האינטרנט של מיקרוסופט (MSN) לבין קומטאץ'. קומטאץ' תעניק שירותי דואר אלקטרוני ללקוחות האתר של מיקרוסופט, כמו גם לשותפויות שונות בארה"ב וברחבי העולם אליהן נכנס MSN במסגרת אסטרטגיה חדשה שלו. בין היתר, הוכרז לאחרונה שיתוף פעולה עם ספקית האינטרנט "אינטרנט זהב", להקמת מנוע חיפוש משותף בעברית.

שיתוף פעולה נוסף בין מיקרוסופט וקומטאץ' יתבצע דרך החדרת מוצרי אינטרנט של מיקרוסופט ללקוחות קומטאץ', ביניהם ה"מסנג'ר" (תוכנת צ'ט המתחרה ב-ICQ של אמריקה און-ליין) וה"פספורט", מוצר זיהוי, המכיל את פרטי המשתמש, המאפשר רישום מהיר לאתרי אינטרנט.

ההודעה של מיקרוסופט איננה נוקבת בסכום שישולם לקומטאץ' תמורת שירותיה, אך ככל הנראה היא צפויה להיות מהותית לעסקיה. אגב, אתמול פרסמה קומטאץ' את תוצאותיה העיסקיות ומהן עולה כי הכנסותיה ברבעון השלישי של 99' עמדו על 1.1 מיליון דולר, לעומת 553 אלף דולר ברבעון הקודם. עם הדילוג בהכנסות, באה גם קפיצה בהפסדים, וההפסד הרבעוני של החברה טיפס ל- 6.5 מיליון דולר לעומת הפסד של 3.6 מיליון דולר ברבעון השני.

בקומטאץ' נוטים לייחס חשיבות פחותה לתוצאות הרבעוניות, ושמים את הדגש על ההגדלה במספר החוזים שהחברה חותמת, לתקופה של 8 רבעונים קדימה. צבר ההזמנות של החברה גדל בהתמדה ועומד כיום על 6.5 מיליון דולר. ההזמנות הללו צפויות להמשיך ולהגדיל את הכנסותיה של קומטאץ' מרבעון לרבעון.

ההתקשרות עם מיקרוסופט תתבסס על הכנסות קבועות ממתן שירותי דואר אלקטרוני, שתיגזרנה ממספר השירותים שינתנו. מדובר, מסרו היום (ה') מקורבים לקומטאץ', בהסכם מסגרת בלבד, שעשוי עוד להתרחב.

מנהל העסקים של קומטאץ', גדעון מנטל, שייסד את החברה בתחילת העשור יחד עם ד"ר נחום שרפמן ואמיר לב, מסר כי "בחירתה של קומטאץ' כספקית שירותי הדואר האלקטרוני של מיקרוסופט ושותפיה, מציבה את החברה בעמדה מובילה כספקית השירותים המועדפת על חברות האון-ליין הגדולות והמורכבות בעולם. אנחנו מצפים להגדיל את שיתוף הפעולה עם מיקרוסופט בעתיד".

קומטאץ' מעסיקה כיום כ-120 עובדים, במרכזי התוכנה שלה בישראל ובארה"ב. בעל המניות הגדול בחברה הוא לא אחר מפול אלן, שיחד עם ביל גייטס ייסד בשנת 75' את מיקרוסופט. אלן אומנם פרש בשנת 83', אך מניות מיקרוסופט בהן הוא מחזיק (בשווי של כ-30 מיליארד דולר) הופכות אותו לאדם השלישי בעושרו בעולם (גייטס ראשון, כמובן).

אלן, באמצעות חברת ההשקעות וולקן ונצ'רס ופורטל האינטרנט GO2NET, השקיע 20 מיליון דולר בהתנפקתה של קומטאץ' תמורת %16 ממניותיה, ובבעלותו אופציות למימוש במניות נוספות תמורת 14 מיליון דולר נוספים.

השקעתו של אלן בקומטאץ' נעשתה כחלק מהשקעות בהיקף של מיליארדי דולרים שביצע בשנה האחרונה בחברות טלקומוניקציה. לאלן חזון לפיו ניתן יהיה להציע בעתיד, באמצעות הכבלים, חבילת תקשורת כוללת (אינטרנט, מחשב, טלפוניה) ומטרתו היא להפוך לספק שכזה.

ככל הנראה, היתה לנוכחותו של אלן בקומטאץ' חשיבות מסוימת בעיני מיקרוסופט, הנשלטת בידי ידיד נעוריו גייטס. עם זאת, הקשר בין הצדדים נוצר עוד לפני ההנפקה בחודש יולי, שבה גייסה קומטאץ' בסך הכל כ-75 מיליון דולר.

השאלה שכולם ודאי שואלים את עצמם היא מדוע מיקרוסופט, שבבעלותה נמצאת חברת הדואר האלקטרוני המובילה בעולם "הוטמייל", תבקש לשתף פעולה עם חברה כקומטאץ' ממושב עין-ורד. הוטמייל, נזכיר, שנרכשה לפני שנתיים תמורת כ-400 מיליון דולר, מתגאה בכ-45 מיליון משתמשים, לעומת 7 מיליון משתמשים פעילים "בלבד" לקומטאץ'.

התשובה נעוצה, כאמור, בטכנולוגיה, המייעדת את מוצרי הדואר האלקטרוני של קומטאץ' לבתי עסק, חברות וארגונים גדולים. להבדיל מהוטמייל, המספקת דואר אלקטרוני חינם ללקוחות פרטיים, מיצבה קומטאץ' את עצמה כחברה למתן שירותי "אאוטסורסינג" לאתרים של פירמות שונות.

פיתוח ואספקת שירותיה של קומטאץ' הם מבוססי פלטפורמת "חלונות NT", של מיקרוסופט, המיועדת למחשבים אישיים המותקנים בארגונים (שבהן מותקנת תוכנת חלונות). הוטמייל, לעומתה, מספקת שירותים על גבי פלטפורמת יוניקס, הפופולרית הרבה פחות.

קומטאץ' גובה תשלום בתמורה לשירותיה, כמו גם נתח מהכנסות הפרסום. לקוחות החברה, אתרי האינטרנט, מרוויחים את נאמנותם של בעלי תיבות הדואר האלקטרוני וכן פילוח מדויק של אותם משתמשים, המאפשר למכור להם מוצרים ושירותים.

הטכנולוגיה של קומטאץ' מאפשרת לחברה לספק שירותי ערך מוסף ייחודיים ללקוחותיה, כהעברת דואר אלקטרוני לטלפון או לפקס וכן שירותי יומן ברשת. בנוסף, מתרגמת החברה דואר אלקטרוני ל-17 שפות שונות, מה שהופך אותה לכלי יעיל שבאמצעותו ניתן יהיה למכור את מוצריה של מיקרוסופט גם מחוץ לארה"ב.

עד כה, היו לקוחותיה הבולטים של קומטאץ' אתרים של חברות ענק, ביניהן אקסייט, אריקסון, "ביזנסוויק" וערוץ דיסקברי. בעלי המניות בחברה, מלבד פול אלן, הם שלושת המייסדים, קבוצת קרנות הון סיכון בראשותה של אוורגרין, הכוללת גם את אייפקס לאומי, קונקורד, יוזמה, ג'מיני ואתגר; וכן איזבל מקסוול, ביתו של איל העיתונות המנוח רוברט מקסוול, שמשמשת כנשיאת החברה. « מאת שי שלו «חבר מביא חבר:
ביל גייטס ופול אלן נפגשים בקומטאץ' הישראלית « שבועיים וחצי לאחר הפרסום ב"גלובס", שגרם להכפלת מחירן של מניות קומטאץ', הודיעה מיקרוסופט על שיתוף הפעולה עם החברה * מיקרוסופט קיבלה אופציות ל-%5 בקומטאץ', תמורת 20 מיליון דולר