תשובה לא עוצר במופת: רכש השליטה בקרן מרתון

גרין תשלם לאילנות-בטוחה 35 מיליון שקל תמורת %21.3 ממניות מרתון והבעלות בחברת הניהול זינוקים, %60 מעל השוק

יצחק תשובה, באמצעות חברת גרין תוכנה, חתם אמש (ג') על הסכם להשתלטות על קרן ההון-סיכון מרתון, לאחר מגעים שנוהלו משך מספר שעות בלבד. גרין תשלם לחברת י.ל.ר שוקי הון, בבעלות אילנות-בטוחה, 35 מיליון שקל, תמורת %21.3 ממניות מרתון והבעלות המלאה בחברת הניהול של הקרן, זינוקים. ככל הידוע, שילם תשובה 30 מיליון שקל תמורת מניות מרתון ו-5 מיליון שקל תמורת הבעלות בחברת הניהול, הזכאית לדמי ניהול קבועים ול-%10 מדיבידנדים שתחלק מרתון.

מחיר העיסקה משקף שווי של 33 מיליון דולר למרתון (לא כולל השליטה בחברת הניהול). מחיר זה גבוה ב-%60 משווי השוק של החברה הבוקר, כמו גם מהשווי הנאות של השקעותיה, המשקף עיסקאות שבוצעו בהן לאחרונה.

כניסתו של ההסכם לתוקף מותנית באישור חברת הביטוח ענבל, המעניקה הגנה לחלק מבעלי המניות במרתון, ובלבד שאישור ענבל התקבל עד סוף ינואר שנה הבאה. עם העברת השליטה במרתון, תחליף גרין את ערבויות י.ל.ר כלפי ענבל, אשר מסתכמות בסכום של כ-1.4 מיליון דולר. במועד העברת השליטה יוחלפו הדירקטורים במרתון ובזינוקים בנציגי קבוצת תשובה.

מרתון היא קרן הון-סיכון בורסאית שנייה (מתוך 4 בסך הכל) שעוברת לשליטתה של גרין בשנה האחרונה. בחודש יוני השתלטה גרין, יחד עם בנק המזרחי, על קרן ההון-סיכון מופת שנשלטה על ידי חברת הברוקרים אלטשולר-שחם. לאחר שהגדילה את אחזקותיה במופת, מסתכמת השקעתה של גרין בחברה זו בכ-100 מיליון דולר והיא מחזיקה %50.3 ממניותיה.

מרתון הונפקה באוגוסט 93' וביצעה מאז השקעות בסכום של 85 מיליון שקל. בניכוי השקעות שמומשו או הופחתו (א.נ.ר וסנסטק) עומדת יתרת השקעות החברה על 56 מיליון שקל, השקעות ששוויין הנאות מוערך ב-98.8 מיליון שקל נכון לסוף ספטמבר.

עד היום הונפקו שלוש חברות בהן השקיעה מרתון - אופטיבייס, אראל ובי.או.אס. בקופת החברה מזומנים וני"ע של אופטיבייס ואראל (ההשקעה בבי.או.אס מומשה) בסכום של 35 מיליון שקל.

בניגוד למופת, שביצעה השקעות רבות יחסית ובשיעורים נמוכים, התמקדה מרתון במספר חברות סטארט-אפ קטן יחסית ובשיעורי אחזקה גבוהים. עד כה ביצעה החברה 13 השקעות בלבד, מהן נותרו בידה 10, העיקריות ביניהן בחברות נאנומושן (%22.6) פגסוס (%25.5), כרונוס (%10.1) ואראל (%4.6).

נאנומושן, אחזקה שמוערכת לבדה בכ-32 מיליון שקל, מפתחת מנועים זעירים למגוון רחב של יישומים, הפועלים על האפקט הפיזו-קרמי. פגסוס מפתחת מוצרים אלחוטיים לסביבת ה-PC מבוססים טכנולוגיית אולטרסאונד לאיכון ועקיבה תלת-ממדית. אראל תקשורת מפתחת מערכות בתחום התקשורת.

את מרתון הקימה קבוצת יזמים שכללה את ד"ר קובי ריכטר, מוטי גורה, אפי אברמזון, י.ל.ר שוקי הון ומוטה גורפונג (בעל השליטה בתדאה). גורה היה הראשון שנטש, עקב התמוטטות עסקיו (א.נ.ר אדאקום, מקבוצת גורה, גרמה למרתון שהשקיעה בה הפסד של כ-12 מיליון שקל). בהמשך עברה זינוקים לבעלותה המלאה של י.ל.ר שוקי הון.

זינוקים גובה דמי ניהול של כ-3.3 מיליון שקל בשנה, סכום שחלק נכבד ממנו מפרנס, ככל הנראה, את העסקת מנהליה של מרתון - לני רקנאטי (יו"ר דירקטוריון), יצחק צורן (מנכ"ל) וחי אפל (סמנכ"ל כספים). כמו כן, זכאית חברת הניהול ל-%10 מדיבידנד עתידי שתחלק מרתון.

לא ברור כמה היה שווה הסכם הניהול לי.ל.ר, אך לגרין הוא כנראה שווה יותר - איחוד מערכות הניהול של מופת ושל מרתון, יצמצם קרוב לוודאי את עלויות הניהול של שתי הקרנות. לדברי יו"ר הדירקטוריון של גרין, יצחק ענבר, "ראינו את ההשתלטות על מופת כשלב בתהליך שצריך להימשך. האפשרות לרכוש את מרתון בצירוף חברת הניהול נראתה לנו נכונה בהקשר זה. אנחנו רוצים להתקדם עם גרין בקצב שאנחנו רגילים להתקדם בו, ואני לא בטוח שהמהלך הנוכחי הוא סוף הדרך מבחינתנו".

ההשתלטות על מרתון מגדילה את היקף חברות ההיי-טק הפועלות תחת גרין ל-35, מהן 6 הנסחרות בבורסות בחו"ל. בחודש שעבר דיווחה חברת שמן כי היא מנהלת מו"מ לרכוש מחצית ממניות תשובה בגרין (%79).

« שי שלו « תשובה לא עוצר במופת: רכש השליטה בקרן מרתון « גרין תשלם לאילנות-בטוחה 35 מיליון שקל תמורת %21.3 ממניות מרתון והבעלות בחברת הניהול זינוקים, %60 מעל השוק