התחרות גרמה לפישמן לוותר על השליטה בסופרשוק גרינברג

ההתמקדות בתחום התקשורת, כמו גם התחרות בתחום הקמעונאות שכנעו את פישמן למזג את הרשת בקואופ צפון * בעלי המניות בגרינברג יחזיקו שליש מהרשת המאוחדת ויקבלו תמורה נוספת במזומן * צפוי מיזוג מינהלות וסניפים של שתי הרשתות

בהיסטוריה הבורסאית הארוכה של איש העסקים, אליעזר פישמן, קשה להיזכר במקרה בו ויתר על השליטה באחד מעסקיו לטובת גורם אחר. פישמן הוא כיום בעל השליטה בקבוצת הנדל"ן התעשייתי הגדולה בישראל, החברה הכלכלית, וגורם דומיננטי בענף התקשורת, באמצעות אחזקותיו בטלוויזיה בכבלים (ערוצי זהב) והעיתונות (ידיעות אחרונות).

תחום נוסף בו פעיל פישמן בשנים האחרונות, וכדרכו בהיקפי ענק, הוא תחום הקמעונאות. בקבוצה שבנו אייל עומד כיום בראשה, פועלות 5 רשתות ועשרות סניפים. פישמן רשתות היא בעלת השליטה ברשתות מגה (מוצרי ספורט) אי.די דיזיין (ריהוט), הום סנטר-הנדימן (עשה זאת בעצמך) והיפרטוי-טויס אר אס (צעצועים).

ההתרחבות המהירה מחד והמיתון במשק, שנלוות לו תחרות חריפה מאידך, כבר הניעו את פישמן לבצע השנה שני מיזוגים - בראשון איחד את היפרטוי עם טויס אר אס של ליאון קופלר; בשני, מיזג את הנדימן עם הום סנטר, זמן קצר לאחר שרכש בה את השליטה. עכשיו הגיעה תורה של רשת נוספת, שהתפתחה תחת קבוצת פישמן בשנים האחרונות ושהיקפי הפעילות בה גדולים לאין ערוך מאשר באחרות - סופרשוק גרינברג.

גרינברג, שהיקף מכירותיה בחצי הראשון של 99' עמד על 480 מיליון שקל, צומחת במהירות והפכה בתוך זמן קצר יחסית לרשת הקמעונאית הרביעית בגודלה בתחום המזון. צמיחה זו מתודלקת בעיקר על ידי פתיחת סניפים מזורזת, הנתמכת באתרי הנדל"ן שבונה פישמן ברחבי הארץ. בשנה האחרונה, על רקע המיתון והתחרות, יש לצמיחה מחיר כבד - רווחיות תפעולית גבולית, המותירה את השורה התחתונה של תוצאות הרשת לסעיף המימון.

לאחר רבעון חשוך בסוף 98', בו רשמה הרשת הפסד של כ-10 מיליון שקל מעיסקאות מט"ח, הסתיימה המחצית הראשונה של 99' בהפסד של 19.8 מיליון שקל - עיקרו בגין גידול בהיקפי האשראי הבנקאי שיועד להשקעות, וכן ריבית ריאלית גבוהה בגין הלוואות שקליות שנטלה החברה.

חברת דרבן השקעות, בשליטת איש העסקים אליעזר פישמן, הודיעה היום (א') על מו"מ למיזוג רשת סופרשוק גרינברג (בה היא מחזיקה %83) עם רשת קואופ צפון-היפרשוק, הרשת השלישית בגודלה. על פי ההערכות, יגיעו מכירות הרשת המאוחדת להיקף של כ-4 מיליארד שקל בשנת 2000, והיא תנשוף, מבחינת היקפי פעילותה, בעורפן של הרבוע הכחול ושופרסל.

מהודעתה של דרבן עולה כי השליטה בגוף המאוחד תהיה בידי בעלי השליטה של קואופ צפון - האגודה השיתופית קואופ צפון (%50.1) והרשת הדרום אפריקאית מטרו קאש אנד קארי (%49.9). על פי ההערכות, יחזיקו בעלי גרינברג שליש מהרשת המאוחדת, ובנוסף יקבלו תמורה במזומן של מיליוני דולרים.

המיזוג צפוי לחבר בין היפרשוק והרשתות הפועלות במסגרתה (קואופ, היפרזול, מטרו, קלאב מרקט וגלאט מרקט) עם גרינברג והרשתות הפועלות תחתיה (גרינברג, ג'מבו, שכונתית ותנובה מרקט) כשבחלק מהמקרים יתבצעו מיזוגים גם בין תתי הרשתות. מנכ"ל קואופ צפון, דורון קשוב, ינהל ככל הנראה את הרשת המאוחדת.

קואופ צפון מפעילה מעל 100 סניפים ושמכירותיה עומדות על כ-2.5 מיליארד שקל בשנה (כולל מכירות רשת הקוסמטיקה ניו-פארם, עליה השתלטה לאחרונה). אשתקד, רכשה מטרו את מניותיה ברשת, זמן קצר לאחר שהאגודה השיתופית קו-אופ צפון רכשה את הבעלות המלאה בה. האגודה השיתופית שילמה 120 מיליון שקל תמורת %50 מהרשת שהחזיקו כלל ותנובה, וגברה על הצעתו של גד זאבי.

בניגוד לקו-אופ צפון, שמשכירה כיום את הנדל"ן מבעלי המניות הקודמים, לגרינברג יש נדל"ן בשפע. הרשת נרכשה על ידי דרבן במאי 93', כשעד פברואר 94' הפעילה סניף אחד בלבד. מיצובה של הרשת בשנים הראשונות היה כרשת עממית וזולה (דיסקאונט), לפני שמיצוב זה הפך לנחלת כלל הרשתות.

כיום מפעילה גרינברג 49 סניפים בהפעלה עצמית ו-25 חנויות המופעלות על ידי זכיינים. במחצית הראשונה של 99' הסתכמו הוצאות המכירה והנהלה של הרשת בכ-96 מיליון שקל, לעומת כ-81 מיליון שקל בחודשים ינואר-יוני 98'. נראה שחיסכון בהוצאות הללו, ובעיקר מטה ופרסום, עומד ביסוד המיזוג הנוכחי.

אליעזר פישמן הוא מבעלי השליטה ב"גלובס".« מאת שי שלו « התחרות גרמה לפישמן לוותר על השליטה בסופרשוק גרינברג « ההתמקדות בתחום התקשורת, כמו גם התחרות בתחום הקמעונאות שכנעו את פישמן למזג את הרשת בקואופ צפון * בעלי המניות בגרינברג יחזיקו שליש מהרשת המאוחדת ויקבלו תמורה נוספת במזומן * צפוי מיזוג מינהלות וסניפים של שתי הרשתות