איציק פישר, מנכ"ל חברת התקשורת הבינלאומית RSL, שבשליטת המיליארדר רונלד לאודר, יכול סוף סוף לחייך. אחרי שנה לא קלה של תנודתיות במניות החברה, המסלול למעלה נראה עכשיו מובטח. הסיבה, כמובן, אינה נוגעת לעסקי התקשורת הבינלאומית, שבהם המשקיעים לא ממש מתעמקים (מה לעשות, יותר קל להבין מה עושות חברות סלולר ואינטרנט).
המנוע של העליות האחרונות במניה של אר.אס.אל, שניתרו מ-13.4 דולר באמצע אוגוסט ל-25 דולר כיום, היא חברת שירותי טלפונית האינטרנט, דלתא 3, שהנפיקה אמש (ב') את מניותיה בוול-סטריט, בעזרתם האדיבה של פייפר ג'פרי, מריל לינץ' וליהמן ברדרס.
אחרי ההצלחה של NET2PHONE המתחרה, שבשליטת פול אלן, היה אך טבעי להציב על כן השיגור לוול-סטריט את חברת דלתא 3, שנמצאת בבעלות מלאה של אר.אס.אל. בריאיון עם פישר לפני כחודשיים, הוא הצהיר כי "דלתא 3 תהיה סיפור דומה ל-NET2PHONE, שהמריאה לשווי שוק של 3 מיליארד דולר".
בפרספקטיבה, זה נשמע מטורף לחלוטין. פישר ולאודר רכשו את דלתא 3 בפרוטות. דלתא 3 נרכשה על ידי אר.אס.אל בשני שלבים: בשלב הראשון נרכשה השליטה בחברה (%51) ביולי 97' תמורת 5 מיליון דולר; באפריל 98', נרכשה יתרת המניות תמורת 15 מיליון דולר נוספים. כסף קטן.
לפני ההנפקה דאגה דלתא 3 להכניס שני שותפים עם שמות מפוצצים, בהשקעה סמלית. ל-CNET (קבוצת אתרים המספקת מידע בענייני טכנולוגיה) הוקצו %4 מהמניות תמורת 11 מיליון דולר (שווי חברה של כ-275 מיליון דולר), ולפורטל יאהו! הוקצו %0.6 ממניות דלתא 3 תמורת מיליון דולר (שווי חברה של כ-166 מיליון דולר). ל-CNET יש אופציה לרכוש %1.7 נוספים מהמניות.
החברה משקיעה הון רב בשיווק, ובין היתר חתמה הסכמי קישוריות עם יאהו! (הסכם שעלה לה 600 אלף דולר בתשלום חד-פעמי, ו-850 אלף דולר לרבעון), CNET (בהוצאה של 1.25 מיליון דולר תשלום חד-פעמי ו-1.06 מיליון דולר לרבעון), CBS (430 אלף דולר לרבעון), סוני (180 אלף דולר לרבעון) ו-זום (XOOM) (240 אלף דולר לרבעון).
* * * דלתא 3 גייסה אמש 90 מיליון דולר על פי שווי מרשים של כ-450 מיליון דולר, תשואה פנטסטית לקבוצת לאודר. וזה עוד לא הסוף - הביקושים בהנפקה מעידים על פתיחה מבטיחה היום בוול-סטריט. הטווח המקורי בהנפקה הועלה מ-13-11 דולר ל-15-13 דולר, ונסגר על 15 דולר. כזכור, NET2PHONE הנפיקה לפני מספר חודשים במחיר של 15 דולר, ומאז נסקו מניותיה במהירות לאזור ה-60 דולר ושווייה אל עבר ה-3 מיליארד דולר.
חברה אחרת בתחום, IBASIS שבניהולו של עופר גניזי הישראלי, הנפיקה לפני שבועיים את מניותיה במחיר של 16 דולר, ולמחרת הן כבר טיילו ב-40 דולר. כיום, במחיר של 33 דולר, החברה שווה כמיליארד דולר, ולגניזי יש מניות בכ-100 מיליון דולר. סביר להניח שתרחישי ההתעופפות הללו יחזרו על עצמם גם בדלתא 3.
בין דלתא 3 לאר.אס.אל, שמספקת שירותי שיחות טלפון ותקשורת נתונים בינלאומיות במספר מדינות באירופה, אמריקה ואוסטרליה, יש תלות עסקית משמעותית: %73 ממכירותיה של דלתא 3 היו לאר.אס.אל (שאינה מחויבת חוזית לרכוש שירותים אלו), אשר בתורה מוכרת שירותים אלו ללקוחותיה שלה.
ומה בדיוק עושה דלתא 3? החברה מספקת מגוון שירותי טלפוניית אינטרנט, הכוללים יכולת לקיים שיחות בין מחשב לטלפון. היא גם מציעה את קופסת דלתא 3, המספקת שירות איחוד הודעות (כלומר איסוף דואר אלקטרוני, הודעות קוליות ופקסים ממקום אחד); וכמובן, שירותי CLICK-IT המאפשרים למנוי לצפות באתר האינטרנט של חברות קימעונאות, שמעוניינות לספק תמיכה טכנית או ייעוץ לקונים (למשל עזרה ברכישת מחשב באינטרנט), ולהתקשר עם נציגי החברות בלחיצת כפתור.
רשימת השירותים המוצעת כוללת גם שירותי טלפון ופקס רגיל שאינם דורשים שימוש במחשב; שירות נדידה (Roaming) גלובלי, המאפשר קבלת שירותי טלפוניה ממגוון רחב של מדינות בעולם, באמצעות קוד גישה ומספר חיוג חינם; וכן אתר אינטרנט אינטראקטיבי (בכתובת WWW.DELTATHREE.COM), המשמש מרכז שירות ללקוחות החברה.
רווחים? אל תצחיקו אותנו. כשמדובר ב-6.5 מיליון דולר הכנסות ו-17.5 מיליון דולר הפסדים, נכון לשלושת הרבעונים הראשונים ב-99', אין בכלל למה להתייחס. אז מהיכן נגזר השווי? אולי מהמנויים? בדקנו גם את זה. התשקיף של דלתא 3 מגלה עובדה מדהימה - מרבית לקוחותיה של החברה כלל אינם משלמים. החברה מצהירה על 875 אלף מנויים, נכון לתחילת ספטמבר, אשר רק 55 אלף מהם משלמים.
זאת אומרת שהם בעיקר מנצלים את מבצעי ושירותי החינם של החברה, אבל כל זה, כמובן, לא משנה כרגע. גם לא העובדה שהחברה סבלה בשנה האחרונה מהפסד של 240 אלף דולר כתוצאה מהונאות שבוצעו על-ידי 'לקוחותיה', אולי ללמדנו על הדינמיקה של 'עסקי החינם' של האינטרנט.
לפני כחודשיים שוחחנו עם אלי וורטמן, ממייסדי החברה, המשמש כיום כיו"ר. לדבריו, "באינטרנט, כפי שאתה יודע, הכל בחינם, ואנחנו הלכנו על הכיוון של שיחות טלפון תמורת כסף, אבל שירותים אחרים, כמו תא קולי ותא פקס, ניתנים בחינם. ההכנסות שם מגיעות מפרסום".
* * * כמה מילים על שוק טלפוניית האינטרנט העולמי. מדובר בשוק שנהנה ממגמות הגלובליזציה, הדה-רגולציה והפתיחות בשוקי התקשורת בשנים האחרונות, כמו גם מהביקוש האדיר לשירותי הגישה לאינטרנט ומהשימוש הנרחב בשירותי תקשורת נתונים. יחד עם זאת, הטכנולוגיה עצמה עדיין לא מושלמת, וסובלת משיהוי (DELAY) בהעברת הקול, מחוסר עקביות בשיהוי (JITTER), ומאובדן נתונים חלקי או מלא.
על פי הערכות בית ההשקעות פייפר ג'פרי, שוק טלפוניית האינטרנט הסתכם ב-97' ב-72 מיליון דקות בלבד, שווה ערך ל-23.5 מיליון דולר בהכנסות. יחד עם זאת, בפייפר ג'פרי מעריכים כי השוק מוכפל מדי שלושה חודשים, וצפוי להסתכם ב-2003 בכ-82 מיליארד דקות - שווה ערך להכנסות של 8.6 מיליארד דולר.
תחום שיחות הטלפון הבינלאומיות מושפע ממגמת המעבר מחיוג ברשתות תקשורת רגילות (חיוג מעגלי, שבו נסגר בזמן השיחה מעגל בין שני מתקשרים), אל חיוג באמצעות מיתוג מנות של טלפוניית האינטרנט, שבו מומרות אותות הקול לחבילות נתונים, נשלחות בתפזורת ברשת באינטרנט ומסתדרות לפני הגיען ליעד, בקצה השני של הטלפון.
פוטנציאל הגידול כאן הוא ניכר, והחברות הללו נמצאות בתחילתו של שוק מרתק. רק %0.5 מסך דקות החוץ יעברו השנה דרך האינטרנט, ואילו בשנת 2003 כבר צפויים לעבור %6 מדקות השיחה דרך הרשת.
פוטנציאל יש, ומה הדינמיקה בשוק? בחברות בשוק פועלות על פי מספר מודלים עסקיים. יש חברות שבנו תשתית גלובלית משלהן, ויש כאלו שבנו תשתית אזורית, ומשלמות לחברות אחרות עבור השימוש ביתר הרשת. כאן מדובר בלקוחות אותן משרתות חברות לקוחות טלפוניה רגילים, בצרכנים הסופיים.
את מרכולתן מציעות חברות אלו בשיטת המחיר הקבוע (FLAT RATE) או במחיר פר דקה. יתרונה של השיטה הראשונה הוא בעלויות הנמוכות יותר של תמיכה ושירות לקוחות, ואילו היתרון שבשיטה השנייה טמון באפשרות לקבל הכנסות גבוהות יותר. כיום, האנליסטים חלוקים בדעותיהם לגבי השאלה איזו שיטה עדיפה.
* * * סוג אחר לגמרי של חברות הוא אלו הסיטונאיות, המספקות שירותי קישוריות, כלומר יצירת שיחות וסיומן עבור ספקי תקשורת. הלקוחות שלהן הן חברות הטלפוניה המספקות שירותי טלפוניית אינטרנט, שאין בבעלותן רשת גלובלית. החברה המקשרת מתאמת את החיבור בין הרשת ממנה מתחילה השיחה לבין רשת שבה היא מסתיימת (במידה שמדובר בשתי חברות שונות), וגובה עמלה עבור השירות. חברת ITXC, שהוקמה על ידי ווקלטק, והנסחרת בשווי של 1.7 מיליארד דולר, היא חברה מסוג זה.
IBASIS היא חריגה בכך שהיא מאפשרת להעביר שיחות טלפון באמצעות האינטרנט ללא ידיעת המתקשר. באמצעות טכנולוגיית ASSURED QUALITY ROUTING, המאפשרת להחזיר את שיחת הטלפון לקווי הטלקום המסורתיים במקרה של ירידה באיכות השיחה, יכולות חברות הטלפוניה הגדולות (לקוחותיה של IBASIS) להציע שירות איכותי ללקוחותיהן, בעלויות נמוכות משמעותית. לחברה יש מכירות של 15.4 מיליון דולר, עם הפסדים של 16.5 מיליון דולר בארבעת הרבעונים האחרונים.
התחום קורץ ללא מעט גופים, ואפשר למצוא בו את AT&T קלירינגהאוס, דויטשה טלקום, הפועלת על בסיס הציוד של ווקלטק; GTE, כיום בבעלות בל אטלנטיק; MCI-וורלדקום הפועלת באמצעות החברה הבת UUNET; ספרינט, שהקימה את רשת התקשורת מבוססת פרוטוקול האינטרנט הקרויה INTELIGENT NETWORK ON DEMAND; ולוול 3 וקווסט, שתי חברות צעירות ודינמיות שמאיימות על החברות המבוססות.
אבל לפעמים הקטנים והזריזים הם דווקא אלה הזוכים בבכורה, בעיקר בתחום שבו גדול פירושו איטי. השאלה הגדולה היא אם דלתא 3 תשכיל לעשות זאת.« מאת אליאב אללוף « דלתא 3 מקבוצת לאודר גייסה 90 מיליון דולר לפי שווי של 450 מיליון ד' « לחברה, המספקת שירותים בתחום טלפוניית האינטרנט, עדיין אין רווחים, אך יש שותפות כמו יאהו! ו-CNET
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.