ממשלת דאבלין ויתרה על תביעתה ההיסטורית לריבונות בצפון אירלנד

ראש ממשלת אירלנד, ברטי אהרן, חתם היום (ה') על תיקון היסטורי לחוקת אירלנד, המסיר את תביעת הרפובליקה לריבונות על צפון אירלנד. בכך תם חלום אירלנד השלמה, שהחל מאז קבלת עצמאותה.

שרים פרוטסטנטיים וקתוליים ייכנסו היום לתפקידם בגוף המנהל בממשל העצמי של צפון אירלנד. לראשונה (למעט לזמן קצר ב-74') מאז העביר השלטון הבריטי את השליטה בחבל הארץ ישירות לידיו ב-69', יהיו לנציגים נבחרים של שתי הקהילות במחוז סמכויות שלטון עצמי משותפות.

צעד זה בא ימים בודדים לאחר שנפרץ הקיפאון בשיחות בין הפרוטסטנטים לקתולים על יישום הסכם "יום שישי הטוב" שהיה אמור להביא לסיום סכסוך הדמים האתני בין שתי הקהילות. הוא מתאפשר בעקבות חתימת הסכם בין ממשלות אירלנד ובריטניה, שמבטל כל תביעה חוקתית של הרפובליקה האירית (הקתולית) לחזקה על צפון אירלנד.

בהתאם להסכם "יום שישי הטוב", הוחלט על הקמת גופים מיניסטריאליים משותפים לצפון אירלנד ולרפובליקה האירית בדרום האי. ההסכם נחתם על-ידי מזכיר המדינה הבריטי לענייני צפון אירלנד, פיטר מנדלסון ועמיתו האירי, דייוויד אנדרו.

ראש הרשות המבצעת של צפון אירלנד ומנהיג המפלגה הפרוטסטנטית החשובה בצפון, דייויד טרימבל, אמר לאחר העברת הסמכויות: "לא עוד חדרי דיונים. במשך עשורים היו לנו חדרי דיונים מסוג זה או אחר", הוא אמר.

"עכשיו הולך להיות לנו מוסד עם תחומי אחריות קונקרטית, ואחריות כלפי העם גם כן", אמר טרימבל. "זה הולך לשנות את התרבות במונחים של דרך עשיית הפוליטיקה בצפון אירלנד - וזה לא בא מוקדם מדי".

ג'רי אדמס, נשיא ה"שין פיין", הזרוע הפוליטית של המחתרת האירית, המייצגת את הקו המיליטנטי בקרב הקהילה הקתולית, הרגיע את הפרוטסטנטים ואת נציגיהם במוסדות המימשל העצמי. הוא הבטיח ששרי המפלגה ימלאו את המוטל עליהם באופן "הוגן ושקול".

ראש ממשלת בריטניה, טוני בלייר, בירך את כל הגורמים שהפכו את ההסכם למציאות. הוא אמר בפרלמנט הבריטי: "הולכים להיות הרבה קשיים בדרך להשגת שלום מתמשך בצפון אירלנד, אבל לדעתי אנחנו צעדנו צעד אדיר קדימה".

במקביל אישר הפרלמנט הבריטי חוק מתאים להעברת סמכויות שלטוניות מהממשלה הבריטית למימשל העצמי החדש בצפון אירלנד.« מאת רועי דוידזון « ממשלת דאבלין ויתרה על תביעתה ההיסטורית לריבונות בצפון אירלנד