הצרפתים יוצרים, האמריקנים מחקים

אידיוט מושלם (צרפת, 1999). פרנסיס וובר הוא מחזאי-תסריטאי-במאי צרפתי ותיק ומוכשר. הוא פועל כבר שני עשורים ואפשר להגיד עליו, בלי להסס הרבה, שהוא יוצר הקומדיות מספר 1 בצרפת.

לזכותו נזקפות הצלחות מסחררות כמו "הבלונדיני עם הנעל השחורה" ו"כלוב העליזים", שזכו תוך זמן קצר לגירסאות אמריקניות פחות טובות מן המקור.

גם "אידיוט מושלם" יזכה בקרוב לטיפולו של סטיבן שפילברג, שראה וצחק עד דמעות. ואכן, זוהי קומדיה מוצלחת ביותר, שראשיתה במחזה שאף הועלה אצלנו בבית ליסין תחת השם "אידיוט לארוחה".

בכל יום רביעי נפגשים כמה חברים סנובים, עשירים, ומצרפים אליהם אידיוט תורן לארוחה. הם כמובן אוכלים הרבה יותר בשעה שלידם יושב אידיוט שבו אפשר להתעלל עד אין סוף.

באחת הפעמים נאלץ פייר (תיירי לרמיט) לוותר על ארוחה כזאת, משום שגבו נתפס והוא בקושי זז. האידיוט השבועי שלו, פקיד מס הכנסה בשם פינון (ז'אק וילאר), מגיע לביתו ומכאן מתחוללת פארסה אדירה ומצחיקה למדי.

הסרט זכה בשלושה פרסי סזאר (ה"אוסקר" הצרפתי) והיה לשובר קופות. צילם לוצ'אנו טובולי. אורך הסרט 90 דק'.

הכינור האדום (קנדה-איטליה/1998). הישראלי, ניב פישמן, נחשב בקנדה למפיק רב-פעלים שידו בכל, ובמיוחד בהפקות שמתקשרות בצורה זו או אחרת למוסיקה.

פרנסואה ז'ראר הוא במאי קנדי שזכור לטוב בזכות "32 סרטים קצרים על גלן גולד" (שפישמן הפיק). השניים חברו לתסריטאי דון מקלאר (שסרטו "הלילה האחרון" מוקרן כרגע אצלנו, שוב בהפקתו של ניב פישמן) ולאחר תחקיר שנערך כמה שנים, הם הביאו לעולם את "הכינור האדום".

ואכן, גיבורו הוא כינור, שנולד באיטליה במאה ה-17. כינור מיוחד במינו, שנבנה בידי ניקולי בוסטי (קרלו צ'קי). לאחר מותם של אשתו ובנו, הוא צובע את הכינור באדום ומכאן ואילך מתגלגל כלי הנגינה הזה לארצות שונות ומביא כמעט תמיד מוות ואבדון למי שידו משגת לרכוש אותו.

מאיטליה עובר הכינור לאוסטריה ומשם לאנגליה ואפילו לסין הוא מגיע, וממש עד מהפכת התרבות של מאו ב-1965. משם ועד לימינו מוצא הכינור את דרכו לקנדה, למכירה פומבית במונטריאול. מי שרוכש את הכינור בסופו של דבר הוא סמואל ל. ג'קסון, מורה למוסיקה. חוץ ממנו מופיעים גם גרטה סקאקי, ג'ייסון פלמינג ורבים וטובים. אורך הסרט 131 דק'.

« נסים דיין « הצרפתים יוצרים, האמריקנים מחקים «