נדחתה עתירה לשינוי תוכנית פרדס רייספלד "עקב שיהוי"

"בעלי זכויות אחרים בשטח החלו לממשן; הפקעת קרקע לטובת העותרים לא עולה עם זכות הקניין"

נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט אורי גורן, דחה עתירה שעניינה שינוי התוכנית לאיחוד ולחלוקה, החלה על שטח של כ-400 דונם, הידוע כפרדס רייספלד, בקרית אונו.

בעלי המיתחם היו שיכון ופיתוח (%25), שיכון עובדים (%60), והיתרה התחלקה בין כ-150 בעלים שונים. התוכנית שינתה את ייעוד המיתחם, משימוש חקלאי למגורים, מסחר, מיבני ציבור ושטחי ציבור, וחילקה אותו למיגרשים המיועדים לשימושים אלה.

העותרים, רוברט שצ'ן ומאיר אצלאן-אדיר ביקשו מבית המשפט לשנות את התוכנית כך שיוגדר השטח שהוקצה במסגרתה לכל אחד מהם, או לחלופין כך שתותר בניית יחידת מגורים עצמאית על שטחו של כל אחד מהם בנפרד.

הם טענו בעתירה, כי המיגרשים שהוקצו להם אינם קרובים ככל שאפשר לאזור המיקום הקודם. בדיון התברר, כי שו"פ ושיכון עובדים החלו כבר בבניית בניינים ובבנייה רווייה בתחום התוכנית, וכי שיכון עובדים כבר עומדת בפני איכלוס עשרות יחידות דיור שניבנו במקום.

השופט גורן קבע, כי דין העתירה להידחות בשל היותה נגועה בשיהוי ממושך בלתי מוצדק, של כשמונה חודשים, וכי העותרים אינם יכולים לחסות בטענה של חוסר ידיעה אודות הליך התכנון.

לדבריו, בחודש ספטמבר 96' פורסמה התוכנית למתן תוקף, אולם התביעה הוגשה כשנה ומחצה לאחר מכן, ובעלי הזכויות האחרים שינו את מצבם בהסתמך על התוכנית, וחלקם החלו זה מכבר במימושן, ואחרים מכרו או רכשו זכויות אלה.

השופט הוסיף, כי דין העתירה להידחות גם לגופה, מאחר שאין כל יסוד בדין לדרישתם של העותרים, כי תופקע קרקע מידיהם של בעלי זכויות אחרים לטובתם הם. לדבריו, הפקעה כזו אינה עולה בקנה אחד עם העמדה של זכות הקניין כזכות יסוד ואינה צודקת.

העותרים חוייבו בתשלום הוצאות בסכום של 25 אלף שקל.

(ע.מ 31/98)

« יצחק דנון « נדחה עתירה לשינוי תוכנית פרדס רייספלד "עקב שיהוי" « "בעלי זכויות אחרים בשטח החלו לממשן; הפקעת קרקע לטובת העותרים לא עולה עם זכות הקניין"