קבוצת עזרא הראל: "כשנכנסנו לג'ון ברייס אמרו שאנחנו פסיכים"

ICTS מקבוצת עזרא הראל, שהשתלטה לפני כשנתיים על קבוצת המחשבים שנקלעה לקשיים, מכרה לאחרונה את רוב פעילותה תמורת יותר מ-30 מיליון דולר מאת

בחודש שעבר, סיכמה קבוצת ג'ון ברייס על מכירת אחזקותיה גם בג'ון ברייס הדרכה (%51) לחברת גילת תקשורת, בעיסקה בה נמכרה הבעלות המלאה בג'ון ברייס הדרכה תמורת %12 ממניות גילת תקשורת. העיסקה תיסגר באמצע ינואר 2000 ואם לא יחול עד אז שינוי במחירן של מניות גילת תקשורת היא תשקף שווי של 25 מיליון דולר לג'ון ברייס הדרכה.

ג'ון ברייס הדרכה, שיתרת מניותיה מתחלקות בין זיו מנדל וערן לסר (המנהלים), היא מרכז ההדרכה ללימודי מחשבים ותוכנה, המוסמך על ידי חברות כמייקרוסופט, אורקל, נובל, סיסקו, צ'ק פוינט ונורטל. גילת תקשורת, הנסחרת בוולסטריט, פועלת, בין היתר, באמצעות שירותי לימוד מרחוק אותם היא מספקת ללקוחות שונים ובעקבות הרכישה תשלב שלוש יכולות למתן פיתרון כולל - מערכות ניהול ואפיליקציה, מערכות תימסורת באמצעות לוויין ותוכן שאותו תמלא ג'ון ברייס הדרכה.

המכירה של פעילויות ג'ון ברייס בשנה האחרונה, תמורת יותר מ-30 מיליון דולר, מקפלות בתוכן סיפור של השבחה מהירה בקבוצה שעמדה על סף פשיטת רגל לפני שנתיים בלבד. "האביר הלבן", שחילץ את ג'ון ברייס מקשייה, הוא לא אחר מעזרא הראל, בעל היסטוריה של השבחות פיננסיות מהירות (רוגוזין, ICTS, ממ"ן), שרכש את השליטה בקבוצה כנגד הזרמת הון לא גדולה.

בסוף 97' עמדה ג'ון ברייס בפני מצב של חדלות פרעון, עם חובות של מיליוני דולרים ובעל מניות עיקרי - לונג השקעות שבבעלות טל יגרמן - בכינוס נכסים. "אמרו שאנחנו פסיכים, אבל במקום שאחרים זיהו סיכונים, אנחנו ניטרלנו אותם", הסביר היום מקור בקבוצת עזרא הראל את הכניסה למה שנראה היה בזמנו כהרפתקה מסוכנת.

אגב, מלבד הראל זיהה גורם נוסף את הפוטנציאל הטמון בג'ון ברייס, שפעלה בתחום ה-Technologis Information) IT) - הדרכה, פתוח תוכנה, ביצוע פרוייקטים ומכירת אביזרים. מדובר בשלמה אייזנברג, בעל אחת מקבוצות ה-IT הגדולות בישראל - תים.

מי ש"זכתה" בשליטה בקבוצת ג'ון ברייס היתה ICTS, חברת אבטחת שדות התעופה מקבוצת הראל. ICTS הזרימה 2.9 מיליון דולר כהלוואה לקבוצה, הניתנת בתום 4 שנים להמרה ב-%51 ממניותיה. בנוסף, קיבלה ICTS מידי לונג השקעות אג"ח סטרייט בסך 1.1 מיליון דולר, שהלוותה לונג לקבוצת המחשבים, כנגד מחצית הסכום במזומן.

עד תום מועד ההלוואה, מחזיקים במניות ג'ון ברייס בני הזוג הולסייד, ג'ודית ומרקוס, %45 מההון, ואילו לונג השקעות (בכינוס נכסים אצל עו"ד מיכאל בך) מחזיקה כ-%40 נוספים.

"זיהינו חברה מצויינת עם הנהלה ולקוחות טובים, שזקוקה לחיזוק מבנה ההון שלה", מוסיף המקור מקבוצת עזרא הראל. פרדוקסלית, לא פעילות ג'ון ברייס בתחומי המוצרים, הפרוייקטים וההדרכה, שנמכרה בינתיים בממון רב, היא שעניינה את ICTS. היתה זו פעילות זרוע התוכנה של הקבוצה - AMS - שמשכה אותה. AMS עוסקת בפיתוחי תוכנה לתחום התעופה ובעת המכירה, ביצעה פיתוח משותף עם ICTS, העוסקת באבטחת שדות תעופה.

המפנה לטובה בג'ון ברייס הושג ללא זעזועים, ובקבוצת עזרא הראל מעוניינים שלא להתייחס להשקעה בחברה זו כ"סיבוב" פיננסי, אלא כמהלך יפה של הבראה: "כל מה שעשינו היה לחזק את מבנה ההון של החברה ולהעביר אותה לעבודה מסודרת ללא החלפת המנהלים הבכירים", אומרים שם.

בסוף 2001, עת תממש ICTS את האופציה לרכישת %51 מג'ון ברייס תמורת 2.9 מיליון דולר בלבד, היא תמצא בחברה %6 ממניות גילת תקשורת בשווי נוכחי של 13 מיליון דולר ועוד כמה מיליוני דולרים במזומן, כמו גם את מניות שליטה ב-AMS, הסיבה בגללה נכנסה להרפתקה הזו.« שי שלו « קבוצת עזרא הראל: "כשנכנסנו לג'ון ברייס אמרו שאנחנו פסיכים" « ICTS מקבוצת עזרא הראל, שהשתלטה לפני כשנתיים על קבוצת המחשבים שנקלעה לקשיים, מכרה לאחרונה את רוב פעילותה תמורת יותר מ-30 מיליון דולר מאת