ביהמ"ש העליון עיכב הקמת תחנת דלק בבקעת הנדיב

בית המשפט העליון קיבל את בקשת אגודת אדם טבע ודין להוציא צו מניעה זמני, המונע הקמת תחנת דלק בלב בקעת הנדיב, המוליכה למושב גבעת עדה.

הצו ניתן במסגרת ערעור האגודה נגד הוועדה המקומית שומרון, חברת נירי דנית וחברת סונול. הערעור הוגש נגד קביעת השופט ברלינר, מבית המשפט המחוזי בחיפה, בדבר פרשנותו לסעיף 11.1.3 לתמ"א 31, שעניינו הגדרה מהו שטח נוף כפרי פתוח והוראות התכנון החלות עליו.

לטענת אדם טבע ודין, הפרשנות שנתן השופט לסעיף זה פירושה סיכול היכולת לממש בעתיד את מטרותיה העיקריות של התמ"א, שהיא הגנה על השטח הפתוח במרחבים הכפריים. לדברי עו"ד דפנה כץ, מאדם טבע ודין, לפי פרשנותו של בית המשפט, ניתן לבנות מתקנים שונים ובהם בניינים בתחום שטח נוף כפרי פתוח, ובלבד שיהיו בעלי אופי כפרי.

בתחילת נובמבר דחה השופט ברלינר את עתירת אדם טבע ודין, שביקשה מבית המשפט המחוזי לקבוע, שהיתר הבנייה שניתן להקמת תחנת הדלק על ידי הוועדה המחוזית אינו חוקי וסותר את תמ"א 31 (תוכנית המתאר הארצית). לטענת אדם טבע ודין, תוכנית המתאר אוסרת בניית תחנות תדלוק ושירותי דרך באזורי מסחר צמודים בליבו של שטח המוגדר ככפרי פתוח ומנותק מבינוי קיים.

לטענת האגודה, הוראה מפורשת זו של התמ"א באה למנוע בנייה מפוזרת ומיותרת בתוך הנוף, ובמיוחד כדי למנוע היתר של בנייה שאינה בהמשך רצוף לשטח בנוי בתוך גבולות בינוי קיים.

אדם טבע ודין טוענים: "פסיקתו של בית המשפט המחוזי עלולה לאפשר את חיסולו בעתיד של השטח הפתוח באזורים הכפריים. אם רק הבנייה שתפלוש לתוך שטח זה תשמור על מאפיינים סיגנונים חיצוניים כפריים כמו גגות רעפים וכו'. החידוש בתמ"א 31, בניגוד למצב התיכנוני ששרר לפניה, הוא בחיוב הקבוע לשמור על עצם קיום השטח הפתוח באזורים כפריים. החלטת השופט נוגדת קביעה זו".

« דליה טל « ביהמ"ש העליון עיכב הקמת תחנת דלק בבקעת הנדיב «