השקעות במקרקעין בחו"ל: טיפים עיקריים

השקעה במקרקעין בחו"ל דורשת הערכות לגבי פטור ממס על רווח שוטף בשלב א', ופטור ממס על רווח הון במימוש בשלב ב'. על פי המצב החוקי הקיים כיום, אין מטילים מס על הכנסות פאסיביות בחו"ל המופקות על ידי תושב ישראל, ולפיכך תושב ישראל בעל נכס בחו"ל המושכר והמניב לבעליו דמי שכירות, יהיה פטור ממס בישראל על הכנסותיו משכ"ד בחו"ל

לאמור לעיל קיים חריג אחד, והוא במקרה שבו הכנסות שכ"ד בחו"ל עולות כדי הכנסה מעסק שהשליטה והניהול בו בישראל. מצב כזה נדיר ביותר, בין השאר משום שגם אם מדובר בעסק, הרי שבדרך כלל הניהול והטיפול בהשכרה יהיה בחו"ל, שכן לא ניתן לטפל במושכר בחו"ל ב-REMOTE CONTROL מישראל. גם יישום הגישה לפיה, מרכז העצבים או מקום מושב החברה הוא הקובע, נראה כבלתי סביר כאשר מדובר בשליטה וניהול של עסק להשכרת מבנים, משרדים או דירות בחו"ל.

רשויות המס מודעות לפירצה חוקית זו, ובצורה ממלכתית מכובדת הצהירו, שלא יעמידו לדין פלילי את מי שלא ידווח על הכנסותיו משכ"ד בחו"ל, וכנראה גם יכבדו את הפטור ממס במישור האזרחי להכנסות אלו, הקיים על פי שיטת המיסוי כיום. משמע, זוהי אחת הפרצות המקובלות פורמלית על רשויות המס. למעשה, ההכרה באי מיסוי הכנסות שכ"ד בחו"ל, בשל היותן פאסיביות, יפה במידה זהה גם להכרה באי מיסוי כל הכנסה פאסיבית שמקורה בחו"ל המופקת על ידי תושב ישראל. כך לדוגמא, צעירי ההיי-טק הישראלי המקימים חברה בחו"ל ונהנים מהכנסות דיבידנד ממנה, זכאים לפטור זהה לזה של בעל דירה המפיק הכנסה פטורה בחו"ל על השכרת דירתו, זה גם זה - פטורים בשל היות מקור הכנסתם הפאסיבית בחו"ל.

יש להוסיף ולציין, כי על פי ידיעה שהתפרסמה בעיתון זה (מפי הנציב קפלן והיועמ"ש ברזילי), רשויות המס הצהירו, כי יעשו לסתימת פרצות אלו כבר בשנה הבאה, ובכוונתם להטיל על שכ"ד בחו"ל מס בשיעור %25 החל מה-1.1.2000. אין זה ברור כיצד ביטול הפטור על הכנסות משכ"ד (החל פורמלית כיום על הכנסות משכ"ד בחו"ל) יכול לשנות מהאמור כאן, שכן ביטול הפטור עדיין איננו גורר חיוב על הכנסות משכ"ד בחו"ל שאינן חייבות כלל ועיקר במס בישראל. רק עקב תיקון חוק, אשר אמור לבוא בעקבות המלצותיה הצפויות של ועדת בן-בסט, צפוי כי הכנסות פאסיביות של תושבי ישראל משכ"ד בחו"ל ייכנסו בגדר החיוב של פקודת המס בישראל.

* * * השאלה היא, האם קמה כיום חובת דיווח לפלוני תושב ישראל שקיבל הכנסות בחו"ל. לפי סעיף 131 לפקודת המס, כל אדם מעל גיל 18 חייב בהגשת דו"ח למס הכנסה מדי שנה עד תום חודש אפריל. עם זאת, לשכירים, קטינים ותושבי חוץ, יש פטורים גורפים המוציאים אותם מגדר 2.5 מיליון הנישומים, כך שכ-2 מיליון נישומים פטורים מהגשת דו"ח. יותר מכך, רק כ-%40 מ-2.5 נישומים תורמים תרומה מהותית לתשלומי המס בישראל (אשר לפי חוק התקציב לשנת 2000 צפויים לעלות על 120 מיליארד שקל מכלל 227.4 מיליארד שקל המהווים את התקציב).

מעיון בתקנות הפטור עולה, כי שכיר הפטור מהגשת דו"ח, לא יחוייב בהגשת דו"ח אך ורק בגלל הכנסות משכ"ד בחו"ל. זאת, להבדיל ממקרה של שכ"ד בישראל, שבו יחוייב בהגשת דו"ח אלא אם נקלע לאחד הפטורים שיש לשכיר על הכנסה נוספת. חיפוש פטור מיוחד כאמור לא נדרש לגבי מי שיש לו הכנסות שכ"ד בחו"ל, אם היה פטור מהגשת הדו"ח בלעדי אותה הכנסה בחו"ל.

שאלה אחרת ועדינה יותר היא, האם יש חובת דיווח על עצם החזקת נכס בחו"ל. פרופ' יעקב נאמן, כשר האוצר, קבע ב-98' את הרחבת חובת דיווח. עם זאת, בינואר 99' נדחתה הרחבת חובת דיווח זו, לינואר 2000 ואילך ביחס לשנת 99'. נתבשרנו, כי שר האוצר הנוכחי, בהמלצת נציב המס, ביקש מוועדת הכספים לדחות חובת דיווח לבעל נכס בחו"ל לדו"ח 2000, במקום לדו"ח 99', קרי, דחיה בשנה נוספת. כיום, מכל מקום, אין עדיין כנראה חובת דיווח כללי לכל אותם בעלי הנכסים בחו"ל, הפטורים מהגשת דו"ח למס הכנסה ממילא.

לסיום, מי שאיננו שכיר חייב בדרך כלל בהגשת דו"ח, אפילו אם אין לו משכורת כלל! זהו אבסורד, אך זהו המצב החוקי. לפיכך, מומלץ לבעל נכס בחו"ל להיות שכיר, גם אם יהיה שכיר של החברה בחו"ל, ובלבד שנוכה ממנו מס במקור כדין לגבי שכר החייב במס בישראל, נמוך ככל שיהיה ושולם על ידי פתיחת תיק ניכויים מתאים, ועל ידי כך יחול עליו פטור מדיווח למס הכנסה בישראל.

אם חייב בעל נכס בחו"ל תושב ישראל להגיש דו"ח למס הכנסה, היינו ממליצים כי ידווח על הכנסותיו בחו"ל בטור של תקבולים שאינם חייבים, הנכלל בדו"ח הכנסות המוגש כל שנה למס הכנסה.

לפי המלצתנו, גם שכיר הפטור מהגשת דו"ח, ייזום דו"ח מקוצר ובו יציין עובדת היותו בעל הכנסות בחו"ל, שאינן חייבות מס בישראל. זהירות זו ראוייה, שכן פקידי המס הנהיגו כלל זהב והוא, כי גילוי מלא מעיד על העדר כוונה להעלים מס. מעבר לכך, מי שמשוכנע כי הוא פטור, מדוע יפחד מלהתמודד על כך עם פקידי המס? כיום ברשויות המס מועסקים מיטב אנשי המקצוע, אשר אם יוצג בפניהם טיעון פטור ממס לשכ"ד בחו"ל כדבעי, יקבלוהו ויפטרו ממס את הנישום בעל הכנסות שכ"ד בחו"ל.« עו"ד אבי אלתר « השקעות במקרקעין בחו"ל: טיפים עיקריים