"שער הירדן" אושר להפקדה

הוועדה המחוזית צפון אישרה להפקדה את תוכנית שער הירדן. התוכנית תועבר לאישור המועצה הארצית, שתתבקש לאשר את התוכנית כשינוי מתוכנית מתאר מחוזית, וכהקלה מתוכנית מתאר ארצית (תמ"א) 31.

תוכנית שער הירדן היא חלק מיוזמה משותפת של גורמים פרטיים, ישראלים וירדנים, להקמת אזור סחר חופשי ישראלי ירדני, והוא מהווה חלק מהסכם השלום. הפרוייקט שייך לשותפות בה חברים חברת אדמוב, מוטי קירשנבאום, גילי דקל, בנק ספרא ומשפחת דג'ני הירדנית. בצד הירדני מתוכנן אזור תעשייה בשטח 1,500 דונם. בצד הישראלי מתוכנן מעבר גבול ומסוף מטענים בשטח של כ-200 דונם.

לתוכנית התנגדו הגורמים הירוקים והמשרד לאיכות הסביבה, שלדעתם היא מהווה פגיעה חמורה באזור נופי רגיש, ומהווה סכנה לזיהום האזור כולו. החברה הסירה את התנגדותה מהפרוייקט בעקבות הבטחת היזמים להקים במקום גשר באורך 400 מ', שיאפשר מעבר מכוניות בין שני צידי אזור התעשייה מבלי לפגוע בחי ובצומח שבנהר, והבטחה להקמת מפעלים לא מזהמים. לאחר קבלת ההבטחה, וחתימת הסכם לשמירה על איכות הסביבה בין ישראל וירדן בשבוע שעבר, הסיר המשרד לאיכות הסביבה את התנגדותו לתוכנית.

מי שמתמידה בהתנגדותה למיקום התוכנית היא החברה להגנת הטבע, שלדבריה אין להקים מעבר גבול חדש, אלא להשתמש במעבר הקיים בגשר שיח חוסיין, שנמצא קילומטרים ספורים בלבד מאזור התעשייה המתוכנן בירדן. לטענת החברה, הפרוייקט מנוגד לעקרונות ההסכם שנחתם בין ישראל לירדן, לפיו כל פיתוח משותף ייעשה תוך התחשבות ברגישויות סביבתיות של השטח, ורק אחרי קבלת תסקיר השפעה על הסביבה. לדברי החברה, הוועדה המחוזית לא דרשה תסקיר כזה.

עוד טוענת החברה להגנת הטבע, שאת הפרוייקט צריך להקים בסמוך לכביש חיפה אירביד ולא לאשר ציר נוסף שבו ייסעו מאות משאיות ביום.

לדברי עמית שפירא, מנהל האגף לשימור הסביבה, בחברה להגנת הטבע, "מחר (ב') תבקר בארץ משלחת של הבנק העולמי, התומכת בפרוייקט. אנחנו מתכננים לפגוש אותם ולהסביר להם שהפרוייקט פוגע בסביבה. אם יהיה לנו קייס משפטי, נפנה גם לבית המשפט".

העבודות בצד הירדני נמצאות בשיאן. אזור התעשייה עתיד להעסיק 17,000 עובדים, ביניהם %10 ישראלים.

« דליה טל « "שער הירדן" אושר להפקדה «