מומחי גז: התגלית בקידוח הימי "מארי 1" - ברמה שטרם היתה בארץ

משרד התשתיות: התגלית תבטל התלות בגז מצרי; הגז ממארי 1, נועה 1 ואור 1 יספיק ל-15 שנה

מומחי לנפט ולאנרגיה הגדירו היום (א') את תגלית הגז בקידוח הימי "מארי 1", מול חופי אשקלון, כתגלית גז משמעותית מאוד, ברמה שטרם היתה בארץ. לפי הערכות המומחים, התגלית, השייכת לשותפות של אבנר ודלק קידוחים, גדולה בהרבה מתגליות הגז שהיו בקידוחי "נועה 1" ו"אור 1".

יצויין, כי אור 1 ונועה 1 הוגדרו על ידי מומחי הנפט, כאשר התגלו לפני מספר חודשים, כ"תגליות גז משמעותיות". הן היו תגליות הגז הרציניות היחידות עד היום בארץ. גם תגליות נפט משמעותיות לא היו עד היום בארץ. מניות אבנר קפצו היום בבורסה ב-%60. מניות דלק אנרגיה טיפסו ב-%38.

אבנר ודלק קידוחים פועלות גם בנועה 1, יחד עם החברות האמריקניות רדינג אנד בייטס וסמדן. באור 1 פועלות ישראמקו, דלק קידוחים ובריטיש גז.

הממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות, ד"ר יחזקאל דרוקמן, אמר ל"גלובס": "בעקבות התגלית הנוכחית, לדעתי לא נזדקק ב-15-10 השנים הבאות לגז ממצרים, אלא רק לגז מישראל".

דרוקמן מעריך, כי התגלית החדשה במארי 1 תספק גז טבעי לישראל במשך 10 שנים, ללא צורך במקור נוסף, ואילו נועה 1 ואור 1 יספקו גז לתקופה של חמש שנים. נועה 1 נחשב לקידוח עם תפוקה פוטנציאלית של פי 3 מקידוח אור 1.

במוצ"ש פירסמה שותפות אבנר-דלק את ההודעה הבאה, בהמשך לדו"ח הראשוני שפירסמה ביום חמישי: "הקידוח הגיע לשכבת המטרה והסתיים בעומק של 2,060 מטר. לאחר מכן, נערכה סידרה של בדיקות לוגים שהסתיימו בהצלחה. מניתוח ראשוני של תוצאות הלוגים עולה, כי בקידוח התגלתה תגלית גז. המימצאים מראים, כי בקידוח נמצאות שכבות חול המכילות גז טבעי, והעבות פי כמה מעובי השכבות שהתגלו בנועה 1".

לדברי ההודעה, פוטנציאל מאגר הגז עולה פי כמה מהמאגר שהתגלה בנועה 1, ועל כן החליטו השותפים לשנות את סדר הקידוחים המתוכנן, ולבצע, מיד עם סיום המבדקים במארי 1, קידוח הערכה ברישיון אשקלון, שיכונה "מארי 2". עם סיום קידוח מארי 2, יחזרו השותפים לתוכנית המקורית, לביצוע קידוח נועה דרום 1, בשטח חזקת נועה.

באבנר ציינו היום, כי טרם החל מו"מ עם חברת החשמל, שתהיה צרכנית הגז העיקרית. לדברי דרוקמן, חברת החשמל אמורה לצרוך שני שלישים מכמויות הגז הטבעי בארץ בשנים הבאות, והצרכנים התעשייתיים והמוסדיים האחרים יצרכו שליש נוסף.

ראשי אבנר אמרו היום, כי ישראל צריכה לשנות את גישתה למאגרי הגז בישראל, ולהימנע מיבוא גז ממצרים. לדברי יו"ר אבנר, גדעון תדמור, תוך שנתיים ניתן יהיה להזרים גז משדה מארי 1.

במשרד התשתיות מעריכים, כי ישראל תזדקק בכל אחת מהשנים הבאות ל-3 מיליארד מ"ק גז טבעי, כך שב-15 השנים הבאות תזדקק ישראל ל-45 מיליארד מ"ק גז. דרוקמן מעריך, כי זו הכמות שנמצאת כיום בשלושת מאגרי הגז, כאשר הרוב נמצא בתגלית מארי 1.

לפי הערכות, ניתן יהיה להפיק 30 מיליארד מ"ק גז ב-15 השנים הבאות מקידוח מארי 1, 10 מיליארד מ"ק מקידוח נועה 1, ו-5 מיליארד מ"ק מאור 1.

לדברי דרוקמן, "יש לקחת בחשבון שיש גם תחזיות אופטימיות לגבי שני קידוחים נוספים המתוכננים בתקופה הקרובה. על מקבלי ההחלטות לשים גם לב, שהמצרים גרמו לנו לרדוף אחריהם כדי לחתום על הסכם גז. הדבר מראה, שמסוכן להיות תלויים במצרים. כן, יש לקחת בחשבון שבריטיש גז, מעבר לקידוחים שהיא מתכננת ומבצעת בארץ, עתידה לבצע קידוחים גם בתחומי הרשות הפלשתינית. גז טבעי חשוב מאוד מבחינה סביבתית ואינו מזהם. זאת, בניגוד לאמצעי ייצור החשמל האחרים של חברת החשמל".

דרוקמן מעריך, כי "לא תהיה בעיה להפיק את הגז מהשדות האמורים, אלא אם כן מפיקי הגז לא ימצאו לקוחות, דבר שאינו נראה הגיוני".

לדבריו, על מפיקות הגז להשקיע בנוסף, כ-200 מיליון דולר בתשתיות וכן עשרות מיליוני דולרים בקידוחי ההפקה המסחריים. להערכתו, מפיקות הגז לא יתקשו למצוא את המקורות הכספיים, בהתחשב בפוטנציאל הגדול של שדות הגז, ובעיקר מארי 1.

לפי הערכות מומחים, מדובר בפוטנציאל של מיליארדי דולרים. עיקר ההשקעה היא בהנחת צנרת שתוביל את הגז לצרכנים בארץ.

לדברי דרוקמן, "מהנתונים המקצועיים שקיבלתי ממפיקי מארי 1, מדובר בתגלית גז דרמטית, שתהיה מסחרית כחזוי".« מאת דוד חיון « מומחי גז: התגלית בקידוח הימי "מארי 1" - ברמה שטרם היתה בארץ « משרד התשתיות: התגלית תבטל התלות בגז מצרי; הגז ממארי 1, נועה 1 ואור 1 יספיק ל-15 שנה