אף פעם לא הייתי הסוכן עם הטלפון והמזוודה

"אני מקבל שכר בשביל להביא תשואה ולא כדי להגיד ש'גם אני קניתי'", הוא אומר על ההשקעות בנדל"ן ובהיי-טק, את המעורבות בפרשת לה-נסיונל הוא מגדיר כ"מיותרת", ובקרב האוהדים של הפועל פתח-תקוה הוא "חזר להיות משיח". בין לבין, מאיר שמיר מציב יעד של 250 מיליון דולר לשווי של מבטח שמיר עד סוף 2002 שי

דומה שההגדרה מצליחן מקומי תפורה על פי מידותיו של מאיר שמיר. כבר שמונה שנים שהוא עומד בראש חברת השקעות, המציגה רקורד עקבי של עלייה ברווחים והנסחרת בבורסה לפי שווי של 150 מיליון דולר. מבטח שמיר צפויה לדווח בימים הקרובים על רווח שיא של כ-50 מיליון שקל ב-1999. שנת 2000 תהיה על פי התחזיות אף טובה ממנה בהרבה.

שמיר מוכן לנדב משלו: "ב-1993 הגעתי לחברה שהיתה שווה 2 מיליון דולר ואמרתי שתוך חמש שנים נגיע לשווי של 100 מיליון. טעיתי בשנה. כששואלים אותי היום מה המטרה שלי, אני אומר להגיע לשווי של 250 מיליון דולר עד סוף 2002. כתוצאה מגדילה טבעית, ללא הנפקות וללא 'פיק' חד פעמי".

שמיר מקושר ומוערך במגזר העיסקי. צל חקירתו בחשד למעורבות בפרשת לה-נסיונל, לא מנע מכלל תעשיות ומאשטרום להפוך לשותפות במבטח שמיר. בעסקי הביטוח של החברה שותפים בנק הפועלים, בנק דיסקונט ומגדל.

טפח מקשת ההיכרויות הרחבה שלו, מישיבות דירקטוריון ומהישיבה בטריבונה (בעבר היה מעורב בבעלות על מכבי תל-אביב והפועל פתח-תקוה), נחשפה דרך חברת התוכנה וויזקום. גלריה של סלבריטאים, שמות כמו שטראוס, סלונים, גרנט ושילון, נטלה חלק בגיוס ההון הראשוני של החברה, ששמיר נמנה עם בעליה. אלה מכרו את מניותיהם ברווח נאה בהנפקה שנערכה בבורסת פרנקפורט אשתקד.

דווקא על רקע זה מתבקש לשאול את שמיר, כיצד מרגיש מי שמוחזק כאחד הבולטים ביזמי העשור הקודם, כשמסביבו נמכר או מונפק כמעט מדי שבוע מיזם טכנולוגי רך בשנים, בשווי 'משוגע', העולה לא פעם על ערכה של מבטח שמיר.

והתשובה: "יש הבדל גדול בין מבטח שמיר בשווי של 150 מיליון דולר וסטרט-אפ ששווה 1.5 מיליארד. לא נראה לי סביר שבשנים הקרובות נגיע לשווי הזה, כי אנחנו לא נשענים רק על טכנולוגיה, על חלום ועל ציפיות שמאפשרים ערכים משוגעים. מאידך אין אצלנו הסיכון שאם מחר שוק ההון יתרסק, נתרסק איתו; הביטוח יישאר ביטוח, הנדל"ן יישאר נדל"ן ואפילו ליפמן, שהיא חברת טכנולוגיה, תישאר עם מכירות של 100-50 מיליון דולר בשנה".

ויש לו אפילו סיפור שממחיש עד כמה, בקהיליה עסקית צפופה שבה כולם מכירים את כולם, היה הוא עצמו קרוב לגעת בחלום: "לפני כמה שנים החלטתי לאסוף מניות ביצרנית השבבים די.אס.פי.ג'י וסיפרו לי על שני מנהלים שזה עתה פרשו מהחברה, שבתאי אדלסברג וליאון ביאליק.

"קבעתי איתם פגישה מתוך כוונה לרכוש מידיהם מניות, ובשיחה שהתגלגלה הם סיפרו שדוידי גילה, מבעלי קבוצת די.אס.פי, החליט להשקיע בשליש ממניות העסק החדש שהקימו. הם הציעו לי להשקיע חצי מיליון דולר תמורת חלק דומה וסירבתי".

ההמשך ידוע: החברה המדוברת, אודיוקודס, המפתחת ציוד לטלפוניית אינטרנט, הונפקה אשתקד בוול-סטריט והפכה להצלחה סנסציונית, הנסחרת לפי שווי של 1.4 מיליארד דולר.

למה לא השקעת?

"כי יש הרבה דברים טובים שעברו לידי ולא עשיתי. אני לא מתיימר לתפוס את כל העולם ואין לי תחושה לא נעימה על הזדמנות שהחמצתי. אני מסתכל על מה שעשיתי ומתרכז באיך לעשות את הדברים הלאה טוב יותר".

להתחיל מלמטה

המודל של מבטח שמיר, שמשלב ביטוח, נדל"ן וטכנולוגיה מתקדמת, אינו שגרתי. כך גם הפרופיל של מאיר שמיר עצמו: ילדות בקיבוץ בארות יצחק, לימודים בישיבת נחלים ואחריה תיכון דתי בפתח-תקוה. את השירות הצבאי עשה בחיל האוויר, כנווט פאנטום. למרות שאת הכיפה הסיר לאחר שנה בקורס טיס, הוא מקפיד היום על מזון כשר ועל קידוש בערב שבת. מדי שבועיים, מגלה שמיר, מגיע רב למשרדו כדי ללמדו דף גמרא.

מהצבא השתחרר בדרגת סרן. במילואים הפך לסגן אלוף. לטוס הפסיק לפני כעשר שנים, אך הוא עדיין משרת במילואים, ביחידת מבצעים: "מה שעניין אותי בחיל האוויר היה לטוס, ואת זה המשכתי לעשות גם אחרי השירות. נהניתי, אבל קריירה צבאית לא עניינה אותי. החברים מהטייסת טוענים, שמרגע שהכירו אותי נראיתי להם כמי שמתעניין בעסקים".

כשהשתחרר, אי שם באמצע שנות ה-70, לא המתינה לו כורסת מנהלים מרופדת. הוא החל לעבוד במפעל התרסיסים של חמו כחצרן, במקביל ללימודי כלכלה באוניברסיטת בר אילן. הכניסה לעסקים התרחשה באקראי, כשביקש לסייע לחבר להקים סוכנות ביטוח.

שמיר הגיע לביתו של אהרון אחיעז, חבר לטייסת שניהל באותה עת את חברת הביטוח סהר. אחיעז, שהלך לעולמו אשתקד, היתנה הלוואה לפתיחת הסוכנות בכניסתו של שמיר כשותף בעסק.

לאחר מספר חודשים הגיעה הצעה לעבוד אצל אחיעז בסהר, שנשלטה על-ידי חמו, אהרון סחרוב. שמיר מונה לאחראי על חברת הבת הוותיקה מבטח: "קיבלתי משכורת, רכב ואחוז מהמכירות, אבל היה לי ברור שזה זמני. אני זוכר את עצמי באותה תקופה מחפש במודעות הדרושים 'בוגר יחידה קרבית עם רקע אקדמי לעבודה בחו"ל'. שלחתי מכתבים, אבל אף אחד מהם לא זכה לתשובה".

בהמשך, נכבש שמיר בקסמי הביטוח. בעקבות עיסקה משמעותית ראשונה שקשר, ביטוחי המנהלים של תדיראן, הציעה לו משפחת סחרוב כמחווה לבחור כל מכונית שירצה לעצמו: "מסביב לחצו על אמריקנית או על מרצדס, אבל אני בחרתי בפיז'ו 504 ועוד חומה. מכונית טובה מאוד, אבל כזו שלא מוציאה עיניים. זה היה הקריטריון".

ב-1988 רכש את סוכנות הביטוח ויצא לדרך עצמאית. שנתיים אחר-כך השתלט יחד עם נתן חץ ונתנאל אלוני ז"ל, על אטאס, חברה בורסאית שעסקה בייצור חלבה לחיילי צה"ל. שנתיים מאוחר יותר רכש את חלקם של השותפים ושינה את שם החברה למבטח שמיר. בהמשך, מכר את פעילות המזון והכניס במקומה את סוכנות הביטוח.

לא הייתי הסוכן עם המזוודה

הנסיקה של שמיר, 48, על המסלול האזרחי, החלה עם העברת השליטה באטאס לידיו. היא תודלקה בגידול מתמיד בעסקים, לצד רווחי הון ממימוש השקעות שהבשילו. מבטח סוכנות לביטוח, העסק הראשון של שמיר, היא כיום אחת משלוש הסוכנויות הגדולות בארץ.

הסוכנות עוסקת במתן פתרונות כוללים בתחום הביטוח, בעיקר ביטוח פנסיוני. בשנים האחרונות מיזגה לתוכה מספר סוכנויות קטנות, כחלק ממגמת הקונסולידציה בענף. אם ייצא אל הפועל מיזוג מתוכנן עם סוכנות הענק סימון את ויזל, תהפוך הסוכנות של שמיר לגוף הגדול בענף, עם היקף גבייה של כמיליארד שקל בשנה.

מה איפשר לך לצמוח בשוק תחרותי?

"ההחלטה ללכת על מקצוענות, על מתימטיקה של הביטוח ולא לבנות את העסק על הרמת טלפונים. אף פעם לא הייתי איש מכירות, הסוכן שבא עם תיק ללקוח. וכמובן, הגב שהיה לי בתחילת הדרך של משפחת סחרוב, קלף שלא כל אחד מקבל ושאני שיחקתי איתו נכון".

החלטה משמעותית נוספת היתה ההתמקדות בהיי-טק: "חשבנו שיש לנו יתרון בהתמודדות על חברות היי-טק, שמתאפיינות בכוח אדם איכותי ובקבלת החלטות רציונלית. לא חברות התעשייה המסורתית, שבהן בעל הבית מסדר עבודה למקורבים.

"בהיי-טק רווחת העובדים היא הדבר החשוב ולכן הדרישה שם היא למוצר פיננסי באיכות טובה. בנוסף, כשבאים למפעל עם 100 עובדים, ואנחנו הגדרתית באים רק לחברות, אפשר לעבוד עם מתח רווחים נמוך יותר. בגדול, אלה הסיבות להצלחה".

זה עדיין תחום שמעסיק אותך, הביטוח?

"לא נולדתי בתור פוליסה. מה שאני עושה היום זה בעיקר נדל"ן והשקעות. הביטוח היה תחום ההתמחות שלי בעבר, אבל כיום יש למבטח מנהלים מצוינים, ובראשם יונל כהן ואריה הרמן, הטובים בענף. אני מתרכז באסטרטגיה ובייזום של השקעות חדשות. חד משמעית, בשביל זה אני מקבל כסף כמנהל" (יותר מ-200 אלף שקל בחודש - ש.ש).

המהפך קרה לפני שלוש שנים

מבטח פיננסים, אחת משלוש הזרועות באמצעותן פועלת מבטח שמיר, מבצעת לצד עסקי הביטוח גם השקעות ממוקדות בשוק ההון. בעבר הלא רחוק אוכלס התיק, כ-80 מיליון שקל, במניות בנק לאומי (שנמכרו אשתקד ברווח של 20 מיליון שקל). היום שוכנות בו מניות סאיטקס והכשרת הישוב, שנרכשו בשלהי 1999 וכבר הניבו תשואה ממוצעת של מעל %50.

מבטח נדל"ן, זרוע הפעילות השנייה, מחזיקה פוזיציה אסטרטגית בחברות אלוני-חץ (נדל"ן מניב בבריטניה) ודיגל, הבונה פרויקט של מלונאות, מסחר ומגורים בשכונת ארמון הנציב בירושלים.

לשתי החברות הגיע שמיר בעקבות היכרות מוקדמת עם נתן חץ, שהיה שותפו להשתלטות על אטאס, ויהודה לוי מדיגל, המתגורר בווילה שכנה בצהלה ושותף לעסקים שקשר שמיר בפתח-תקוה. שכן אחר הוא ליאון רקנאטי, יו"ר דירקטוריון כלל, השותפה בעסקיו של שמיר.

לפני כשבועיים הודיעה מבטח שמיר על רכישת שלד בורסאי, פרי העמק, שיאכלס את יתרת פעילות הנדל"ן שלה בישראל, נכסים במרכז הארץ, כמו גם פרויקטים חדשים שתיזום. מבטח נדל"ן צפויה להנפיק השנה את מניותיה לציבור. שמיר: "הכוונה היא לשלש את היקף תיק הנכסים, כך שיעמוד על כ-250 מיליון דולר ויניב תשואה של %10-%12 בשנה".

הזרוע השלישית, מבטח השקעות, היתה מקור לרווחים גדולים אשתקד, שנבעו בעיקר מאחזקות ההיי-טק ליפמן וויזקום, שפיתחה עט הסורק ומתרגם טקסטים משפה לשפה. בתיק ההשקעות של מבטח שמיר ניתן למצא גם את קרן ההון סיכון טכנופלסט טכנולוגיות ופורטל האינטרנט תפוז.

ממי הושפעת בעיצוב מבנה הקבוצה?

"המודל שהכי הושפעתי ממנו היה זה של משפחת סחרוב בסהר - עסק שנשען על שני יצרני מזומנים ומנצל את התזרים להשקעות. בסקירת המנהלים הראשונה עליה חתמתי במבטח שמיר, כתבתי שהחברה הולכת להישען על הביטוח והנדל"ן, ולהשקיע מהתזרים בהיי-טק, עם דגש על חברות מבוטחות. במהלך השנים נמנעתי מלחלק דיבידנדים או לשחק בבורסה".

שמיר אולי אינו משחק בבורסה, אבל הוא בהחלט מיומן בהלכותיה ועושה בה שימוש נרחב. אחת ההשקעות הראשונות שביצע בשוק ההון נעשתה בחברת התוכנה ליפמן, לקוח של סוכנות הביטוח, ערב הנפקתה לציבור.

מאז, ידעו היחסים בין מבטח שמיר לליפמן, המפתחת מוצרי קצה לקריאת כרטיסי אשראי, עליות ומורדות. בשנים הראשונות שלאחר הנפקתה, איכזבה ליפמן בתוצאותיה, מה שגרם, לדברי שמיר, ל"חילוקי דיעות על דרך הניהול. אפילו ויתרנו על מקום אחד שהגיע לנו בדירקטוריון".

המהפך התרחש לפני כשלוש שנים. מאז מגדילה ליפמן בהתמדה את מכירותיה ומציגה רווחים נאים (כ-80 מיליון שקל ב-1999). החברה נמצאת כיום בשלבים מתקדמים של הנפקה בבורסת נאסד"ק בניו-יורק, ונסחרת בשווי של יותר מ-400 מיליון דולר.

למעשה, "חייב" שמיר לאחים רמי ואהרון ליפמן גם את ההשקעה הבולטת האחרת בהיי-טק, וויזקום. בליפמן פותחה טכנולוגיית העט המתרגם (שבקרוב ניתן יהיה להשתמש בה גם באמצעות הטלפון הסלולרי) ולשמיר הוצע לקחת חלק בהשקעה. הפעם לא סגר את הדלת בפני ההזדמנות והיום הוא ודאי שאינו מצטער על כך, לאור הרווח הגדול שנבע למבטח שמיר מההנפקה בפרנקפורט.

כשמזכירים לשמיר כי ביצועי וויזקום, הנסחרת בשווי של כ-130 מיליון דולר, מאכזבים ביחס לאלה של חברות טכנולוגיה אחרות שהונפקו בחו"ל, הוא מעדיף לראות את חצי הכוס המלאה: "יש כאן חברה שמעסיקה 150 עובדים, שייצאה עד היום ביותר מ-40 מיליון דולר. אני מאמין שיש לה עתיד והלוואי שיהיו לי עוד השקעות כאלה".

לאורך השנים מימשה מבטח שמיר לא מעט השקעות, ביניהן פרסום אריאלי וחברת המחשבים טלדור, בדרך כלל ברווחים יפים. יוצאות דופן ברקורד הן הלוואה של מיליון שקל לחברת הקייטרינג בניס שהתמוטטה, והשקעה של 9 מיליון שקל בשילוב טכנולוגיות, מיזם המפתח מוצרים לזיהוי מחלות זיהומיות. "כנראה שזו לא היתה השקעה מוצלחת", כך שמיר. "הטכנולוגיה לא היתה במקום שבו חשבנו שתהיה, מה שחייב השקעות נוספות בפיתוח ולכן החליטה החברה להעביר את המשך הפיתוח לחברת ביוטכנולוגיה אחרת".

כיצד אתה בוחר השקעה?

"אני לא מקבל שכר במבטח שמיר כדי להגיד 'גם אני קניתי' אלא כדי להביא תשואה. למשל, כשהמחיר במכרז גרנית הכרמל נראה לי מוגזם, פרשתי ממנו".

בדרך פיספסת את פועלים השקעות.

"כשהלכנו על המיכרז של פועלים השקעות, הערכתי את שווי החברה ב-270 מיליון דולר. סומיטומו קורפוריישן, שהלכו יחד איתנו, אמרו לי 'תציע 400 מיליון' ולא הסכמתי. אני חושב שלמרות שהעסקה התבצעה במחיר יקר ממה שהערכתי, מי שקנה (דוברת-שרם - ש.ש) עשה עסק טוב".

טעית?

"על זה אני לא רוצה לענות".

החשד, החקירה, העדות

ביולי 1996 נפל מעצרו של שמיר בחשד למעורבות בתרמית הביטוח של לה-נסיונל כרעם ביום בהיר. אשתקד, מקץ כמעט שלוש שנים, הודיעה הפרקליטת לשמיר על החלטתה להימנע מהעמדתו לדין בקשר עם כל החשדות שעליהם נחקר.

עם זאת, ציינה מבטח שמיר בדיווח לבורסה, הודיעה לה הפרקליטות על החלטה להעמיד לדין את שמיר בחשד לעבירה כביכול על חוק הפיקוח על עסקי הביטוח, עבירה טכנית במהותה, שבה לא הוחשד במהלך חקירתו. בטרם הגשת כתב אישום ייערך לשמיר שימוע "והחברה מקווה ומאמינה כי בעקבותיו תימנע הפרקליטות מלהעמיד אותו לדין גם בעניין זה".

שמיר, שהעיד משך שלושה ימים במשפטו המתנהל של משה פרג, לשעבר מנכ"ל לה-נסיונל, מתרגז כשהוא נדרש לשוב ולדוש בנושא: "אין ספק שהמעורבות שלי בפרשה היתה מיותרת לחלוטין ואני מקווה לא להיות מעורב בעתיד באירועים דומים".

לגופו של עניין, הוא טוען, "מבטח שמיר תמיד היתה הסוכן הכי גדול בכל חברת ביטוח שאיתה עבדה. גם בלה-נסיונל הייתי הסוכן הגדול, ולכן טבעי שזימנו אותי לחקירה. חשבו שיתכן ועשיתי עבירות, חקרו אותי, ולאחר שלוש שנים קיבלתי מכתב מאוד ברור מפרקליטות המדינה שהתיק נסגר.

"כל מה שעשינו בעסקות הללו היה לאחר קבלת חוות דעת מסודרת של עורכי דין ורואי חשבון, כי הן נראו לנו קלות ורווחיות מדי. לא עשינו שום דבר שיש עימו עבירה לדעתי, ואני שמח שקיבלתי לכך סימוכין מהפרקליטות". מבטח שמיר, שרשמה רווחים גבוהים מהעיסקות עם לה-נסיונל, לא ביצעה כל הפרשה בעקבות התפוצצות הפרשה. *« שי שלו « אף פעם לא הייתי הסוכן עם הטלפון והמזוודה « "אני מקבל שכר בשביל להביא תשואה ולא כדי להגיד ש'גם אני קניתי'", הוא אומר על ההשקעות בנדל"ן ובהיי-טק, את המעורבות בפרשת לה-נסיונל הוא מגדיר כ"מיותרת", ובקרב האוהדים של הפועל פתח-תקוה הוא "חזר להיות משיח". בין לבין, מאיר שמיר מציב יעד של 250 מיליון דולר לשווי של מבטח שמיר עד סוף 2002 שי