חדוות היצירה של ליז

אליזבת מרדוק, בתו של רופרט, בעל השליטה בניוז קורפ, מנסה להפוך את סקיי מגורם שידור ממוסחר שמתאפיין ביבוא סדרות אמריקניות ושידורי ספורט - לכוח יצירתי בזירה הבריטית

בפינת משרדה של אליזבת (ליז) מרדוק בבניין בריטיש סקיי ברודקסטינג תלויה תמונה של מרכז הטלוויזיה של ה-BBC, בו הוסר ככביכול הלוגו של גוף השידור הציבורי והוענק לו התואר Sky Tv Center.

התמונה היא למעשה תצלום של עוגה שהעניקה למרדוק חברת הפקות, שאולי רצתה להחניף לבי.סקיי.בי שיום אחד תאפיל על הבי.בי.סי כגוף השידור המוביל בבריטניה - או לצחוק על חשבון קבוצת הטלוויזיה על שהיא מחזיקה בשאיפות מעין אלו.

אבל יש לה מקום של כבוד מאחורי הקקטוס במשרדה של מרדוק. בתו בת ה-34 של רופרט מרדוק, יו"ר תאגיד המדיה העולמי ניוז קורפ השולט בבי.סקיי.בי, רואה את תפקידה בשינוי התפיסה של סקיי - מחברה שידועה בעיקר בשל צלחות הלווין ותוכניות הספורט שלה לכח יצירתי בעולם המדיה הבריטי.

"אנחנו רוצים להעביר את המסר שסקיי היא ביסודה מפיקת תוכן באותה מידה שהיא פלטפורמה דיגיטלית", אומרת מרדוק, האחראית על חטיבת התוכניות של סקיי. "במשך זמן רב מדי אנחנו היינו האויב הגרוע ביותר של עצמנו. דיברנו על מה שהחזקנו ולא על מה שיצרנו ... "סקיי מוביז" היתה רק צינור לתפוקה אמריקנית".

מרדוק מאמינה שהכניסה של סקיי להפקת סרטים תתחיל להעביר את מסר השינוי. סקיי פיקצ'רס, חטיבת הסרטים שהוקמה תחת כנפיה של מרדוק, מקווה ללהיט קופתי הקיץ עם "Saving Grace" (הצלת חסד או חסד הצלה).

הסרט, בכיכובה של ברנדה בלתין שמגלמת אלמנה בעלת כישרון גינון שמתמודדת עם החובות שהשאיר לה בעלה על-ידי גידול מריחואנה מעולה, הצליח לא מזמן לקטוף פרס בפסטיבל סאנדאנס, שמתמחה בתעשיית הסרטים העצמאית.

ההצלחה היא מקור גאווה בסקיי, שיש לה מוניטין גדולים יותר בכל הקשור למיומנות מסחרית מאשר לכשרון יצירתי.

קבוצת הטלוויזיה הלוויינית הוציאה 670 מיליון ליש"ט כדי לרכוש את זכויות השידור של ליגת הכדורגל האנגלית הבכירה, הפרמייר ליג, ומיליונים נוספים על ייבוא אמריקני כמו הסימפסונים ואי.אר, אבל השקיעה עד עתה מעט יחסית בהפקה עצמית של תכנים.

סקיי ואן, ערוץ הדגל, התקשה לגבש לעצמו זהות משל עצמו. "יש לו את הפוטנציאל להפוך לערוץ בידור ענק", אומר איש שידור בריטי מוביל, "אבל הם מעולם לא באמת השיגו את זה. במקום זאת הוא הפך לערוץ רכישה".

בעוד מספר בתי האב שמנויים על הערוץ גדל מ-5.6 מיליון ל-7.46 מיליון צופים בשלוש השנים האחרונות, נתח הצפייה של סקיי ואן עלה בבריטניה מ-%1.3 ל-%1.6 בלבד.

חברות הפקת טלוויזיה לא יכולות להרשות לעצמן להתעלם יותר מסקיי כרוכש תוכניות, אבל בהשוואה לבי.בי.סי, לאיי.טי.וי ולערוץ 4 הבריטי, סקיי עדיין נתפס כגורם הפצה משני.

"בשנה האחרונה אנחנו מנסים לשכנע את יוצרי הסרטים והטלוויזיה שאנחנו חכמים ורציניים", אומרת מרדוק. עם היציאה המתוכננת של "סייבינג גרייס" לאקרנים וסידרה קומית חדשה שסקיי הזמינה, מרדוק מאמינה שהיא התחילה לשכנע אנשים אנשים שסקיי "היא בליבתה חברה יצירתית".

סקיי פיקצ'רס מכרה את זכויות ההפצה הקולנועיות של הסרט עבור 4 מיליון דולר. בגיבוי עיסקת הפצה שנחתמה עם פוקס המאה ה-20, שבבעלות ניוז קורפ, החברה מקווה שהסרט יצליח בבתי קולנוע בריטיים, אפילו יותר מאשר ההצלחות הקולנועיות המפתיעות האחרונות: "להעיר את נד" ו"מזרח הוא מזרח".

"יש לסרט תהודה ברורה בקרב הקהל הבריטי", אומרת מרדוק במבטאה האטלנטי הרגוע, שמאפיין את כל ילדי המשפחה, "פשוט יש מין אלכימיה נהדרת שמתרחשת כאשר סרט עובד".

דיבורים כאלה גורמים למרדוק להישמע דומה באופן חשוד למפיקת קולנוע. ובזמן שהיא מחסלת סיגריה אחת אחרי השנייה, בעוד היא מדברת בהתלהבות על סידרה של פרוייקטים קולנועיים שנמצאים בצנרת, אפשר לדמיין בקלות את מרדוק מתקדמת הלאה בתוך אימפריית ניוז קורפ לתפקיד גדול יותר בעסקי הקולנוע.

אך מרדוק מתעקשת ששאיפותיה לא חורגות מעבר להיותה אילת קולנוע במשרה חלקית.

סקיי פיקצ'רס, שהשקיעה בשנה האחרונה 15 מיליון ליש"ט בעשייתם של תשעה סרטים באורך מלא, מלא מנמנוהלת על-יי ויל טרנר. הוא פיקח על שורה של סרטים שעומדים לצאת, ביניהם When the sky falls down, סרט שמבוסס על חייה ומותה של העיתונאית האירית שנרצחה, ורוניקה גוארין. בהפקה נמצא The most fertile man in Ireland, עליו אומרת מרדוק שיש לו פוטנציאל פריצה סוחפת.

מטרתו של טרנר היא להפיק סרטים צנועי תקציב שמצליחים "לפרוץ" ולהגיע להצלחה מסחרית: "אנחנו עושים סרטים שידחפו אנשים להגיע לבתי הקולנוע הגדולים, לא לסינמטקים", הוא אומר. הוא טוען שסקיי פיקצ'רס מבטיחה יותר מפילם פור (זרוע הקולנוע של ערוץ ארבע הבריטי) או מחטיבת הקולנוע של הבי.בי.סי. "אנחנו לא מונעים על-ידי סדר יום תרבותי או מנדט כלשהו. אנחנו עובדים בסביבה קונבנציונלית יותר".

קהילת יוצרי הקולנוע מתאימה כנראה למרדוק, שהפכה ליקירת המגזין "הלו!" (שבועון פאפאראצי) הודות ליופיה ולמלתחתה הזוהרת במידה שווה לשם משפחתה. המעורבות שלה באוקסיג'ן הולדינגס, אינקובטור מוערך מאד לפיתוח מיזמי אינטרנט, העניקה לה ברק של מדיה חדשה.

"אני אשת תכנים", היא אומרת, תוך הכרה שהעבודה היצירתית ולא מערכות המשלוח הן שמרגשות אותה. אבל אז היא תופסת את עצמה, ונזכרת שתפקידה כמנהלת סקיי נטוורקס כרוך הן בניהול עסקי התוכן והן באחריות על עסקי השיווק. "למעשה, עלי לומר שאני אשת תכנים ואשת שיווק".

הגדרת תפקידה ותחומי אחריותה של מרדוק בסקיי לא היתה תמיד פשוטה. בעבר היא התנגשה עם מנכ"לי החברה הקודמים, סאם צ'יזהולם ומארק בות. כשבות פיצל את האחריות הניהולית הבכירה בחברה ב-1998 כדי לתחם למרדוק ממלכה ברורה בתחום התכנים, היו בחברה שסברו שחלק מההחלטות הניהוליות מונעות על-ידי ערכים משפחתיים ולא בהכרח מסחריים.

טוני בול, שתפס בשנה שעברה את תפקיד המנכ"ל, נתפס כעומד בראש החברה באופן ברור יותר משנתפסו קודמיו בתפקיד, וכשולט בצורה טובה יותר ביחסיו עם מרדוק.

באסיפה השנתית של החברה הוא היה יכול להרשות לעצמו להתבדח בזהירות על חשבון מרדוק.

מעמדו הבטוח, כנראה, של בול בסקיי משקף את התחושה שמרדוק לא תוזנק במהירות במעלה הסולם הניהולי של ניוז.

"אני תמיד אומרת לאנשים שיש לי את העבודה הטובה ביותר בעולם", היא אומרת ומדגישה שהיא קשורה לחייה בבריטניה ולרצונה לבנות ולהפוך את סקיי ליוצרת תכני מדיה חדשה.

רופרט מרדוק, 68 בשנה שעברה, אותת בעבר שאם לא יוכל לנהל את החברה, יורשו המשפחתי יהיה בנו, לכלאן, למרות שעל נשיא ניוז קורפ, פיטר צ'רנין, יוטל לנהל את העסק המשפחתי עד שיוחלט שהבן בן ה-29 יהיה מוכן ליטול את המושכות.

בשבועות האחרונים, נראה היה שג'יימס (27) ישחק תפקיד חשוב בזרוע הדיגיטלית של ניוז. ג'יימס מרדוק נשלח מניו יורק כדי לנסות להכין את סטאר טי.וי, שלוחת הלוויין של ניוז באסיה, להנפקה כחלק מחברה שמאגדת את כל נכסי הלוויין הדיגיטליים של ניוז.

עם שני אחים בתפקידי-מפתח בחברה, גורסים רבים שמרדוק הבת נדחקה לשולי המבנה התאגידי. אבל אין לה פנאי לרכילות כזו.

השאיפות של מרדוק, ממוקדות ביצירת תכני מדיה בריטיים. "זה היה מאד מרגש להפעיל את היכולות היצירתיות שלנו לדברים מחוץ לספורט".

"היכולות היצירתיות" הללו עדיין לא הצליחו להציב אתגר בפני מרכז הטלוויזיה של הבי.בי.סי, אבל יש יותר מדרך אחת להשפיע על הבי.בי.סי. תפקיד המנהל הכללי של הגוף עשוי להיות פנוי בתוך עשור. מרדוק בראש הבי.בי.סי - זה בהחלט יהיה מקרה בה העוגה תיאכל, ובכל זאת תישאר שלימה.« ג'יימס הארדינג « חדוות היצירה של ליז « אליזבת מרדוק, בתו של רופרט, בעל השליטה בניוז קורפ, מנסה להפוך את סקיי מגורם שידור ממוסחר שמתאפיין ביבוא סדרות אמריקניות ושידורי ספורט - לכוח יצירתי בזירה הבריטית