סוויסה: ברק אישר לרשות הפלשתינית לחפש גז בים מול חופי עזה בלי הסכמת הממשלה

"צעד חד-צדדי שיביא להפסד תגמולים" * לנדאו: "נזמן את ברק לבירור בוועדה לביקורת המדינה"

"ראש הממשלה, אהוד ברק, ויתר לרשות הפלשתינית, כשאישר לה להחכיר לחברת בריטיש גז את זכויות חיפוש הגז הטבעי בים ממול לחוף עזה. זאת, בלי לקבל החלטת ממשלה ובניגוד לעמדתי". כך גילה שר התשתיות, אליהו סוויסה, אמש (ג') בכנסת.

סוויסה אמר את הדברים בתשובה לשאלת ח"כ עוזי לנדאו (ליכוד), בעת שהביא לקריאה ראשונה את הצעת חוק משק הגז הטבעי. ההצבעה על החוק נדחתה.

סוויסה אמר, כי הפלשתינים כבר קיבלו מהבריטים 40 מיליון דולר תמורת הזיכיון. "להערכתנו, מול חופי עזה יש מרבצי גז לא קטנים. היתה אלי פנייה של חברות למתן רישיון לחיפושים. היצעתי לראש הממשלה, שניכנס למו"מ עם הפלשתינים על מנת לערוך את החיפושים במשותף, ועל מנת שגם אנחנו נהיה שותפים למה שנמצא שם.

"לצערי, נעשה צעד חד-צדדי. הממשלה לא קיבלה על כך החלטה, ולצערי לא נהיה שותפים בתגמולים שיתקבלו מהאוצרות שנמצאים שם".

סוויסה הדגיש, כי היתה זו "ההחלטה של ראש הממשלה, לוותר בעניין הזה, ולתת את האפשרות לפלשתינים לחפש את הגז לבד". לדבריו, "שטח הים מול עזה אינו של הפלשתינים. כיוון שאין להם מעמד של מדינה, אין גם מעמד של מים טריטוריאליים על פי האמנה הבינלאומית. לכן, הים מול עזה אינו של הרשות".

ח"כ לנדאו, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, אמר בתגובה, כי יזמן את ברק לוועדה, לדיון מיוחד בנושא. זאת, כדי לברר "כיצד ויתר ברק בצורה שלומיאלית ובניגוד להמלצת שר התשתיות על זכויות הגז מול חוף עזה".

סוויסה אמר בעת הצגת חוק הגז, כי הממשלה מתכוונת לתת עדיפות למפיקי הגז הטבעי בשטח ישראל, על פני יבוא של גז ממקורות חוץ. "בהקשר זה יחולו שינויים בנוסח החוק, שהגישה הממשלה לכנסת". לדבריו, במקביל לקידום הליכי החקיקה הוא עוסק בהידברות עם מפיקי הגז המקומיים, במטרה לגבש הסדר שיניח את דעת כולם. "בנוסף, הממשלה תצטרך להגדיל את מקורות הגז הטבעי בישראל".

ההצעה על החוק נדחתה למועד אחר, בגלל מיעוט המשתתפים בדיון, ומחשש שפרשת הוויתור לפלשתינים תמנע את אישור החוק. « מאת צבי לביא « סוויסה: ברק אישר לרשות הפלשתינית לחפש גז בים מול חופי עזה בלי הסכמת הממשלה « "צעד חד-צדדי שיביא להפסד תגמולים" * לנדאו: "נזמן את ברק לבירור בוועדה לביקורת המדינה"