ילדים זאת פרנסה

מחקר חדש של יורם מישר וצ'רלס מנסקי, מהמחלקה לכלכלה באוניברסיטה העברית בירושלים, מערער על ההנחה הרווחת שלחרדים היו תמיד הרבה ילדים, ומתווה קשר אפשרי בין מספר הילדים שיולדת אם חרדית לבין מדיניות קיצבאות הילדים בישראל.

המחקר מגלה כי לאישה חרדית אשכנזיה שנישאה לפני 1955 היו בסוף תקופת הפריון 2.76 ילדים, ואילו לאישה שנישאה אחרי 1970 היו בממוצע שישה ילדים. להשלמת התמונה, נוסיף ממצאים ממחקר שערכו לפני כשנה החוקרים רות קליוב ואלי ברמן, לפיהם בשנת 1980 היו לאישה חרדית בממוצע שישה ילדים, ואילו בשנת 1996 היו לה 7.5 ילדים.

בשל ההפתעה מהמימצא על מספר הילדים לאישה חרדית שנישאה לפני שנת 1955 (1955-1920), ערכו החוקרים בדיקות נוספות שאיששו את ממצאי המחקר.

מה גרם לשינוי דרמטי כל כך בדפוסי הילודה של הנשים החרדיות, ולקפיצה מ-2.76 ל-7.5 ילדים לאשה תוך זמן קצר? מדוע עלו שיעורי הילודה אצל החרדים, בעוד ששיעורי הילודה באוכלוסיה היהודית הלא-חרדית ובאוכלוסיה הערבית ירדו במידה ניכרת?

איך קרה שתופעה כלל-עולמית של צמצום שיעורי הילודה - כתוצאה מעליית רמת החיים ומגידול השתתפות נשים בעבודה - שלא פסחה אפילו על מדינות אפריקה ודרום אסיה, נעצרה בכניסה לבני ברק ולשכונות בצפון ירושלים?

ההסבר טמון במערכת קיצבאות הילדים, ובהטייה שלה לכיוון משפחות עם ארבעה ילדים ויותר. מקובל להניח שעלות החזקת ילד נוסף הולכת ופוחתת ככל שיש יותר ילדים במשפחה, ולכן קיצבת הילדים היתה צריכה לקטון ככל שמספר הילדים במשפחה גדל. אולם, בפועל, קיצבת ילד רביעי גדולה פי ארבע מקיצבת ילד ראשון ושני, ופי שניים מקיצבת ילד שלישי. אצל משפחה עם שמונה ילדים מגיעה קיצבת הילדים ל-3,748 שקל לחודש.

מישר ומנסקי מצאו, כי למשפחה בקו העוני החזקת ילד ראשון שני ושלישי עולה על קיצבת הילדים, אך מהילד הרביעי ואילך קיצבת הילדים גדולה מההוצאה לילד. כלומר, החל מהילד הרביעי במשפחה, ילד נוסף הוא מקור הכנסה נטו, מעבר להוצאה עליו, עבור הורים בקו עוני או מתחתיו, אפילו אם מתעלמים מיתר מרכיבי סל ההטבות בגין ילדים.

בניגוד לסברה שמספר הילדים נובע מ"חרדיות", משום שחרדים מקיימים מצוות 'פרו ורבו' ללא אמצעים להגבלת ילודה, התברר שקיום המצווה מושפע הן מאילוצים כלכליים והן מתמריצים כלכליים. דפוסי הילודה והעבודה של החרדים גרמו לכך שמערכת קיצבאות ילדים מהנדיבות בעולם, שבשנות ה-70 הצליחה לחלץ מעוני את רוב הילדים העניים, לא הצליחה לחזור על ההישג בשנות ה-90, ותחת זאת הפכה למלכודת עוני.« מוריה אבנימלך « ילדים זאת פרנסה