30 מיליון ד' יושקעו בהכנת מועמדות ת"א לאירוח אולימפיאדת 2012

עלות הקמת התשתית למשחקים האולימפיים: 10 מיליארד דולר * חולדאי: הממשלה תאשר תקציב

תל אביב תגיש את מועמדותה לאירוח אולימפיאדת 2012. המיכרז לבחירת העיר המארחת יתקיים בשנת 2005. עד אז יושקעו כ-30 מיליון דולר בבדיקות יכולות, הכנת המיכרז וגיבוש התוכניות לבניית תשתיות ומיתקנים, בעלות מוערכת של 10 מיליארד דולר.

ראש עיריית ת"א, רון חולדאי, הודיע, כי ראש הממשלה, אהוד ברק ושר האוצר, אברהם שוחט, נתנו את בירכתם לבדיקת היכולות לאירוח המשחקים האולימפיים, ולאחר בדיקה ראשונית, הממשלה תאשר תיקצוב מיוחד להמשך הבדיקות.

"כל הדברים הגדולים החלו בצעד אחד קטן. אנו זורעים את הנבטים לפרוייקט לאומי. ת"א מרימה את הכפפה האולימפית", ציין חולדאי, בהצגת הפרוייקט האולימפי, היום (ב') בתל אביב.

"פרוייקט אירוח המשחקים האולימפיים יעניק מנוף אדיר לפיתוח תשתיות, יצירת עשרות אלפי מקורות תעסוקה וסגירת פערים ויאפשר להעביר את הפוקוס לשלום ולא למלחמה. אני מאמין שאנו מסוגלים לעמוד באתגר", הוסיף.

חבר הוועד האולימפי הבינלאומי, אלכס גלעדי, ציין, כי פרוייקט אירוח המשחקים האולימפיים משתרע לאורך נחל הירקון. לדבריו, התוכניות מעניקות דגש על שמירת והרחבת השטחים הירוקים שמסביב לירקון, ואירוח המשחקים האולימפיים יעניק תנופה אדירה לפיתוח בשורת תחומים, והוא יציב את ת"א על מפת הערים המובילות בעולם.

יוזם הרעיון, יובל ארד, הודה, כי מדובר במשימה לאומית קשה ומסובכת, אך לדבריו, "אם תרצו אין זו אגדה". חולדאי הוסיף, כי מדינת ישראל כבר עמדה בפרוייקטים ענקיים, כמו למשל, הקמת המוביל הארצי.

את התוכנית הציגו שלושה סטודנטים לארכיטקטורה. הדגם המוצלח של אולימפיאדת ברצלונה הינחה אותם בגיבוש התוכנית האולימפית. דגם התוכנית מבוסס על השטחים הסובבים את אפיק הירקון, מפ"ת ועד לשפך הירקון בת"א. על-פי התוכנית, רכבת פרברים תנוע לאורך הירקון בין המבנים והמיתקנים האולימפיים ובכך יוענק מענה למצוקת התחבורה. חולדאי הביע תקווה שהפרוייקט יקדם גם את התוכניות להקמת רכבת תחתית בת"א.

על-פי התוכנית הראשונית, באיזור שפך הירקון יוקם מרכז לתחרויות ימיות ומרכז עיתונות ענק, שלאחר המשחקים האולימפיים ייהפך לאיזור בילוי (בנמל ת"א).

בהמשך, במרכז הירידים, יוקמו שישה האנגרים ענקיים, שכל אחד מהם יכיל 5,000 מקומות ישיבה, ואשר אמורים לארח תחרויות ב-15 ענפי ספורט קטנים, כמו למשל, ג'ודו, הרמת משקולות והאבקות. סמוך לאוניברסיטת ת"א יוקם כפר אירוח ל-5,000 עתונאים ולאחר האולימפיאדה החדרים יהפכו למעונות לסטודנטים. הבריכה האולימפית תוקם באיזור איצטדיון האתלטיקה בהדר יוסף.

איצטדיון ר"ג ישמש כאיצטדיון האולימפי ובצידו המזרחי הוא יורחב, כך שיכיל 80 אלף מקומות ישיבה. דובר עיריית ר"ג, ממי פאר, הודיע, כי ראש העירייה, צבי בר, ישתף פעולה ויסייע לקידום התוכנית.

גם עיריית בני ברק תשתף תשתף פעולה. בעיר יוקם אולם ענק אשר יארח את תחרויות ההתעמלות ולאחר האולימפיאדה הוא אמור לשמש לאולם כנסים המוניים.

מצפון לקרית אריה בפ"ת יוקם כפר אולימפי ענק ל-15 אלף ספורטאים. הכפר יוקם בשיטת ה-B.O.T, ולאחר האולימפיאדה הוא ייהפך לשכונת מגורים. מגרשי הטניס ברמת השרון יורחבו ומרכז ימי יוקם גם בכינרת.

אלכס גלעדי הודיע, כי התוכנית תוצג בפני יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי, חואן אנטוניו סמראנש, במהלך ביקורו המתוכנן באיזור, בחודש יוני. לדבריו, המשרד לאיכות הסביבה והחברה להגנת הטבע כבר נתנו את בירכתם לתוכנית, שמעניקה מענה אקולוגי לאיזור הצפוף של גוש דן, אשר בשנת 2012 יתגוררו בתחומו 2.5 מיליון בני אדם. « מאת משה כהן « 30 מיליון ד' יושקעו בהכנת מועמדות ת"א לאירוח אולימפיאדת 2012 « עלות הקמת התשתית למשחקים האולימפיים: 10 מיליארד דולר * חולדאי: הממשלה תאשר תקציב