כביש 9: ניסוי ראשון באגרת גודש

הכביש יהווה כניסה נוספת לירושלים ממערב ויוביל מכביש מס' 1 מצומת מוצא לשכונות הצפוניות של ירושלים * תשלום האגרה יעשה בעיקר בשעות השיא בבוקר, ביתר השעות -ֺללא תשלום

בשבוע שעבר נרשם עוד ציון דרך בתחבורה הישראלית, כאשר נודע לראשונה על כוונה להתחיל ולגבות אגרת גודש ממכוניות הנכנסות בשעות השיא למרכזי אוכלוסין צפופים. בשלב זה, מדובר בפרוייקט נסיוני ראשון.

כביש מס' 9 בירושלים נבחן על ידי משרד האוצר והתחבורה ועיריית ירושלים כפרוייקט הראשון בישראל במסגרת חלופות "אגרת גודש" במטרופולין ירושלים. על פי סיכום שהושג לאחרונה בין משרדי התחבורה והאוצר ועיריית ירושלים ייבחן ביצוע כביש מס' 9 כ"כביש אגרת גודש" הראשון בישראל. כביש 9 יהווה כניסה נוספת לירושלים ממערב ויוביל מכביש מס' 1 מצומת מוצא לשכונות הצפוניות של ירושלים.

הכוונה היא, שהנכנסים לכביש בשעות מסויימות (בעיקר בשעות השיא בבוקר) יחויבו בתשלום אגרה על שימוש בכביש. ביתר שעות היממה תהיה התנועה בכביש ללא תשלום. בכביש לא יהיו תחנות (טולים) לתשלום, ועל מנת לאפשר זרימה חופשית של התנועה בכביש בשעות העומס בהן תוטל האגרה - תיגבה האגרה ע"י קריאה אלקטרונית של "כרטיס חכם" שירכשו הנהגים מראש, ו/או ע"י משלוח חיובים לנהגים המשתמשים שאין להם את הכרטיס.

סגן הממונה על אגף התקציבים במשרד האוצר רונן וולפמן, נציג משרד התחבורה יצחק זוכמן, ומנכ"ל החברה העירונית מוריה יעקב אדרי, סיירו בהולנד ובחנו אמצעים אלקטרוניים שונים שיאפשרו הפעלת הכביש בצורה שוטפת וללא עיכובים.

אורכו של כביש מס' 9 הוא כ-5 ק"מ והוא יתחבר לצומת הכבישים גולדה מאיר ויגאל ידין בשכונת רמות בצפון ירושלים. בתוואי הכביש 2 גשרים ומינהרה דו נתיבית באורך של כ-400 מטר, כדי לשמור על הנוף ואיכות הסביבה. המשכו של הכביש מוביל לכביש ירושלים-רמאללה ולכביש למעלה אדומים ולבקעה.

לפי התחזיות של משרד תוכנית האב לתחבורה בירושלים, ינועו בו בשנת 2010 44,000 כלי רכב ביום. אישורי הכביש בוועדות התכנון השונות ארכו כ-5 שנים. הכביש יקל בצורה משמעותית על התנועה שבין השכונות הצפון מזרחיות של ירושלים (רמות, רמת שלמה, הגבעה הצרפתית ועוד) לכיוון השפלה ולמערך המטרופוליטני מחד, ולכיוון המטרופולין המזרחי (מעלה אדומים) מאידך. הכביש יקל בצורה משמעותית על גודש התנועה בכניסה המערבית לירושלים (באיזור גבעת שאול), המהווה היום את אחד מצווארי הבקבוק הקשים ביותר.

אומדן העלות של הכביש כ-380 מיליון שקל וזמן הביצוע כ-3 שנים.

כלי הרכב העולים לבירה יוכלו לנסוע בכביש 9, להתחבר לשדרות מנחם בגין (כביש מס' 4) ומשם להגיע למרכז ולדרום ירושלים.

הכביש גם יאפשר את פיתוחן של השכונות המתוכננות אלונה ועמק הארזים ואת הנגישות אליהן. בשכונות אלו אמורות להיבנות כ-2,800 יח"ד בעלות פיתוח של כ-250 מיליון שקל (חלק מעלות הכביש תועמס כתשתית של פיתוח חשבונות).

מוריה, חברה לפיתוח ירושלים בע"מ, האחראית לביצוע כל הכבישים העורקיים בירושלים, בוחנת את הישימות ההנדסית של גביית אגרה בכביש מס' 9 באמצעים אלקטרוניים ואת הישימות של הקמת שילוט אלקטרוני לנהגים בכניסות לכביש זה. לצורך הבדיקה תקבל מוריה הצעות מחברות בישראל המתמחות במערכת אגרה וכן מחברות בינלאומיות. בדיקת הישימות ההנדסית תכלול גם אומדן עלות, הקמה ואחזקה.

בתוכנית האב לתחבורה בירושלים מתבצע סקר לבחינת הנכונות של המשתמשים הפוטנציאליים לתשלום האגרה, וההשלכות התחבורתיות של אגרת הגודש בתרחישים השונים. חלק חשוב בבדיקות תהיה בדיקת כדאיות כלכלית מעודכנת. צוות תוכנית האב יבצע גם בחינה פיננסית מפורטת של תזרימי ההוצאה וההכנסה של הפרוייקט, בהנחה שמימון הפרוייקט יהיה מתקציב ציבורי.

ממוריה נמסר, כי לוח הזמנים המתוכנן לתחילת העבודות בכביש 9, במתכונת של "כביש גודש" (בהנחה שכל הבדיקות יושלמו עד אז), הוא הרבעון השלישי של שנת 2000. היקף הביצוע הצפוי בשנת 2000 יהיה עד 30 מיליון שקל.

אם יסתבר שניתן, לאור הבדיקות, להתחיל בביצוע הכביש, ייבדק ביצוע הקמת כבישי "אגרת גודש" נוספים גם במרחב המטרופוליטני של תל-אביב וחיפה, ואולי גם במרחבים אחרים.« דוד חיון « כביש 9: ניסוי ראשון באגרת גודש « הכביש יהווה כניסה נוספת לירושלים ממערב ויוביל מכביש מס' 1 מצומת מוצא לשכונות הצפוניות של ירושלים * תשלום האגרה יעשה בעיקר בשעות השיא בבוקר, ביתר השעות -ֺללא תשלום