מנכ"ל משרד התשתיות, יעקב אפרתי, פנה בשבוע שעבר לעמיתו ממשרד הפנים, אבי מעוז,
בדרישה לכנס פגישה משולשת בה ישתתף גם מנכ"ל משרד השיכון, שלמה בן-אליהו בעניין
תאגיד למכון הטיהור איילון.
מטרת הפגישה לנסות להקים תאגיד שבו יקחו חלק כל השותפים במכון הטיהור שפכים
(מט"ש) איילון. הקמת התאגיד פרושה פירוק איגוד ערים איילון לביוב בו חברים
כיום המועצה האזורית גזר, עיריית לוד ועיריית רמלה.
לדברי אפרתי, לא מתקבל על הדעת שהמכון החשוב ביותר באזור המרכז ינוהל בצורה
רשלנית כאשר לא כל השותפים, ביניהם העיר מודיעין, משתתפים בניהולו. לדברי אפרתי,
אם התאגיד לא יוקם, ידרוש משרד התשתיות הקמת ועדה קרואה. "כמו שיש ועדה קרואה
לעירייה אין שום סיבה שלא להקים ועדה קרואה לאיגוד ערים שאינו מסוגל למלא את
ייעודו", אומר אפרתי.
פנייתו של אפרתי באה על רקע הצהרתו של בן-אליהו לפיה משרדו מתכנן להקים מט"ש
קומפקטי במקום בו מוקם כעת מט"ש איילון. לדברי בן-אליהו, אין למשרדו ברירה
אלא להקים מכון כזה. זאת, כדי לפתור את בעיית העיר מודיעין ששכונות שלמות בה
אינן מקבלות אישורי בנייה בגלל העדר פתרון לטיהור שפכים, ובגלל העיכוב בן 10
השנים בהקמת מט"ש איילון. מנכ"ל משרד השיכון אמר בשבוע שעבר, שלא ייתכן שהעיר
מודיעין תהפוך לבת ערובה בידיהם של ראשי רשויות אחרים שמעכבים את הקמת המט"ש.
מט"ש איילון ייזכר בהיסטוריה של ענף התשתיות בארץ כאחת הדוגמאות הבולטות לאיך
אסור להקים מט"ש. על הקמת המט"ש הוחלט לפני כ-10 שנים, לשם כך הוקם איגוד ערים
הכולל את המועצה האזורית גזר והערים רמלה ולוד. כמנכ"ל המט"ש נבחר לפני כארבע
שנים יונה פלד, שהיה מעורב בעבר בפרשיית החשבוניות של הליכוד. במסגרת מינוי
הוחלט שלא יוכל לשמש כגזבר ולא יוכל לטפל בענייני כספים, עובדה שלדעת מבקרי
הנהלת המט"ש גורמת עד היום לקשיים רבים. יו"ר האיגוד, ראש עיריית רמלה, יואל
לביא, דוחה טענה זו, ולדעתו ניהול המט"ש מתנהל כהלכה.
מהיום הראשון לוותה הקמת המט"ש בתקלות רבות, חלקן אבסורדיות. הנהלת המט"ש בחרה
בחברת לור"ם כחברה המתכננת, אך זמן קצר אחר כך התברר שזו אינה מצליחה לעמוד
במשימה. רק בעזרת הסדר שהושג בבית המשפט הוחלט לבטל את המינוי. הנהלת האיגוד
בחרה בשטח עליו יוקם המט"ש, אך מיד התברר שמדובר בשטח פרטי. שוב אבד זמן רב
וריח הביוב המשיך לעלות בעמק איילון.
בהנהלת המט"ש האשימו את מנהלת תשתיות הביוב שהיא עושה הכל כדי לחבל בהקמתו.
במנהלת הביוב הפנו לא אחת אצבע מאשימה כלפי הנהלת איגוד הערים, בראשות ראש
עיריית רמלה, יואל לביא, ונגד הנהלת המט"ש, על שאינם מסוגלים להקים את הפרוייקט.
גם משרד השיכון החל לאחרונה לצרף את קולו למקהלת מבקרי המט"ש. לפני מספר חודשים
הודיע משרד השיכון שבלית ברירה הוא יאשר הקמת מכון טיהור במודיעין, אך משרד
הבריאות מיהר להצהיר שלא יאשר זאת משום שהעיר ממוקמת על אקוויפר ההר.
בשבוע שעבר (ב') נערך דיון מעקב אחד התקדמות מט"ש איילון במשרד התשתיות, בהשתתפות
אנשי רשות שדות התעופה, הממונה על התשתיות באוצר, רונן וולפמן ואחרים. בתום
הדיון יצאו חלק מהמשתתפים לאתר המט"ש כדי לבחון את התקדמות העבודות.
להפתעתם, הם גילו שהעבודות באתר נמשכות כסדרן, הסתיימה חפירת אגני השיקוע והוחל
בהנחת יריעות האיטום. העובדים במקום הבטיחו, שעד אוגוסט 2000 יוחל ביציקת הבטון,
דבר שיבטיח את תחילת הפעלת המט"ש בספטמבר 2001.
המשתתפים בסיור הגיעו למסקנה, שאין ברירה אלא להמשיך ולתמוך במט"ש ולא לחפש
פתרונות חדשים, אך במקביל החליטו לנסות ולהקים תאגיד חדש שבו יהיו חברים כל
השותפים למט"ש כולל שהם, מודיעין, מודיעין עלית, המועצה האזורית מטה בנימין
ובאר יעקב. זאת, משום שלא ייתכן לדעתם, שמיעוט יישובים יקבל החלטות ליתר הישובים
החברים במט"ש.
אפרתי: "מאז כניסתי לתפקיד אני כל הזמן חושב אין ניתן לפתור את בעיית מט"ש
איילון ולהתגבר על ניגודי האינטרסים הרבים. לאחרונה מתחילות להגיע אלי שמועות
לפיהן לביא מעוניין באי קידום המט"ש, כדי למנוע את פיתוח מודיעין שלדעתו גוזלת
ממנו אוכלוסייה. בנוסף, לא ייתכן שרק רמלה לוד וגזר יהיו חברות במט"ש, ואילו
יתר היישובים ישלמו כסף אך לא יהיו שותפים לקבלת ההחלטות".
"גלובס": מה הלקח שלכם מפרשת מט"ש איילון?
אפרתי: "בראש ובראשונה יש לבנות ארגון נכון, שכל השותפים חברים בו. לא ייתכן
ששותפים לבניית מכונית טיהור לא יהיו חברים בהם. לרשויות שאינן חברות יש תמיד
תחושה שמגלגלים עליהן עלויות, כפי שקורה כיום בשפד"ן. מצב מסוג זה דוחף את
הרשויות להקים מתקנים עצמאים שאין להם שום הצדקה כלכלית".
לביא דוחה את טענות אפרתי ובן-אליהו: "בעשור הקרוב מודיעין תישאר אתר בנייה
מלא אבק ומשאיות. כבר היום היא חסרה מגרשי משחקים ומקומות חנייה והיא נבנית
כמו קסבה מהמאה הקודמת".
באשר לדרישת אפרתי להקים תאגיד משותף לכל הרשויות במקום האיגוד הקיים אומר
לביא: לא ייתכן שמודיעין תנהג בכוחניות, תתחבר למכון הטיהור מבלי לשלם ואחר
כך תבקש להיות שותפה. לא ייתכן שהערים רמלה ולוד יסבסדו את מודיעין ואחר כך
יתנו להם להיות שותפים שווי זכויות".
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.