המשטרה צפויה לחקור בקרוב את יצחק הרצוג בפרשת עמותות ברק

גורמים במשטרה: לא היה מקום לחקור את כל הפרשיות שחשף מבקר המדינה; גולדברג תוקף ההדלפות

מבקר המדינה, אליעזר גולדברג, תקף היום (ג') בכנסת את המשטרה, בעקבות שידור ברדיו שפיקפק באמינות ממצאיו בחקירת העמותות שסייעו לבחירת אהוד ברק, כפי שפורסמו בדו"ח מימון המפלגות.

גולדברג אמר בוועדה לביקורת המדינה, כי "אם המשטרה חרדה לתדמיתה כגוף א-פוליטי, עליה לעקור מהשורש את תופעת ההדלפות ולהילחם בה בכל האמצעים, אחרת רובצת לפיתחה סכנה שתאבד את הלגיטימיות ואת מעמדה כגוף חוקר אובייקטיבי".

גולדברג הגיב על ידיעה ששידר כתב המשטרה של קול ישראל הבוקר, לפיה חוקרי המשטרה בפרשת העמותות הגיעו למסקנה, שחלק מן הממצאים בדו"ח המבקר אינם נכונים, וייתכן שהתיק ייסגר. זאת, מאחר שהחוקרים הגיעו לתחומים שגולדברג איננו יכול להגיע אליהם. דובר המשטרה אמר שאין שחר לפרסום, אולם הכתב עמד מאחורי הדברים.

גולדברג אמר, שהוא איננו יודע אם מקור הידיעה בהדלפה מהמשטרה, ואם היתה הדלפה - הוא איננו יודע על מה מדובר, שכן הידיעה סתמית. "כל שאוכל לומר הוא, שאם היתה הדלפה, יש בה כדי להדאיג ולחשוש שמדובר במניע זר אשר מסתתר מאחוריה, ואין מאומה בינה לבין החקירה שנמצאת בעיצומה בטרם נקבעו ממצאים או מסקנות".

גולדברג דיבר בדיון מעקב של הוועדה על אתיקה בחקירות המשטרה. סגן המפכ"ל, ניצב סנדו מזור, הגיב על התקפת גולדברג באומרו שהוא עומד מאחוריה, אם אכן מקור הידיעה בהדלפה מהמשטרה.

לטענת גורמים המקורבים לחקירה, חלק מהממצאים שנאספו בשבועות האחרונים אינם תומכים בממצאי המבקר, וחלקם אף מחזקים את טענת כמה מהנחקרים. לדבריהם, לא היה צורך להעביר לחקירת המשטרה את כל הממצאים שעלו מדו"ח המבקר, אלא ניתן היה להסתפק בקנסות שהטיל. בנושא זה אמר גולדברג: "זה עניינו של היועץ המשפטי לממשלה אם להעביר את הדו"ח לחקירת המשטרה, אני לא אחראי להחלטה הזאת".

טל זילברשטין שמר בחקירתו אתמול (ב') על זכות השתיקה, והיפנה את החוקרים לעדות שמסר בפני מבקר המדינה, עדות שעל פי החוק אינה מהווה ראייה פלילית שהמשטרה יכולה להשתמש בה. בימים הקרובים הוא צפוי להיחקר פעם נוספת. במשטרה אומרים, כי זילברשטין, שנחשב לעד מפתח בפרשה, לא סייע לקידום החקירה.

עם סיום חקירתו של זילברשטיין, תחל המשטרה לזמן לחקירה בכירים בישראל אחת ובמפלגות נוספות, נגדן העלה גולדברג חשדות לעבירות על חוק מימון המפלגות. בין הבכירים שייחקרו: מזכיר הממשלה, יצחק הרצוג, שעל פי דו"ח המבקר מילא את התפקיד המרכזי במערך העמותות של מחנה ברק.

באשר לראש הממשלה, ממצאי החקירה עד כה אינם מעלים חשדות מבוססים נגדו, ואין בטוח שיהיה צורך לחקור באזהרה את אהוד ברק. כך גם לגבי קודמו בתפקיד, בנימין נתניהו. במשטרה לא פוסלים את האפשרות, שחלק מתיקי החקירה ייסגרו לבסוף, למעט מספר פעילי שטח החשודים במירמה או זיוף.

ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), שחקר אישית את פרשת העמותות קרא לראש הממשלה, אהוד ברק, להתנער מזילברשטיין וגיל הולצמן, לאחר ששמרו על זכות השתיקה בחקירתם. "אם ברק לא יעשה כן, הדבר ייחשב מצידו כגיבוי לפעולותיהם של השניים", אמר איתן.

איתן הוסיף, כי ההדלפות לפיהן דו"ח מבקר המדינה אינו מדוייק, הן אבחנות חסרות שחר, שכן בידיו כמו בידי המשטרה חומר רב נוסף, אשר מחזק את ממצאי המבקר, ומתייחס גם לפרשיות משלימות שלא הוזכרו כלל בדו"ח שפורסם.« מאת צבי לביא ואסף זוהר « המשטרה צפויה לחקור בקרוב את יצחק הרצוג בפרשת עמותות ברק « גורמים במשטרה: לא היה מקום לחקור את כל הפרשיות שחשף מבקר המדינה; גולדברג תוקף ההדלפו